• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Billig automat, dyr quartz

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
En nyfiken kuriosafråga bara för lite mer värdelöst vetande:

Vad kostar de billigaste automatiska klockorna och de dyraste quartzklockorna? Ungefärligt. Då menar jag nyköp, inte begagnade.
Billigast: Någon hundralapp på ebay för en skitklocka från Kina.
Dyrast: hur mycket vill du betala? Man kan strössla en quartzklocka med diamanter...
 

tissoter

Audemars
Om vi begränsar oss till någorlunda kända märken från antingen Europa eller Japan då? Och inte går sönder inom ett år eller två.

Vem har sagt att jag vill betala den? Fast vill någon ge mig den så inte tittar jag en given häst i munnen.

Vi begränsar frågan till en specifik modell utan speciellt efterarbete. Om jag fyller bagaget i min bil med diamanter blir den dyrare än en Ferrari, men det räknas väl inte riktigt.
Det lät som du var intresserad? Billigaste automat, några dollar i kina. Men när det gäller dyrast så någon mille säkert
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vi kan väl iallafall säga att du får en begagnad Rolex Oysterquartz för runt... 20k lappen?
Och en likväl begagnad Rolex Datejust för runt samma peng.

Men du kanske menade nya?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Typ den här som går att köpa ny för endast 728000. Dollar.

Screenshot - 2015-03-27 - 05:31:49.png


http://www.chrono24.se/audemarspiguet/royal-oak-lady-quartz--id1844589.htm
 

Ale

Cartier
Som sagt, frågan är meningslös.

Hur långt är ett kort snöre, och hur kort är ett långt snöre?

Man kan bara befara den högst generellt. Dyrare märken tenderar att jobba mer med mekaniska verk, och billiga skräpmärken mest med quartz-verk. Men det behöver inte vara så.
 

morrism

Audemars
Ditt svar är jag jättenöjd med. Tack.

Till övriga vill jag bara säga att den nördiga frågan ställdes för att få en uppfattning om det verkligen är en knivskarp bred gräns mellan de båda världarna. Något det tydligen inte är. Man kan alltså inte generalisera så enkelt som automat = dyrt, fint och quartz = billigt, ofint.

Intressant att prestigemärken som Cartier och Breitling fortfarande verkar tillverka rätt dyra quartzur utan att de nödvändigtvis är strödda med diamanter. Det trodde jag inte.

Nybörjarfråga, ja, men även Usain Bolt tultade omkring i blöjor med ostadiga steg en gång. Dumma frågor krävs om man ska komma upp ur novisträsket.


Jag tycker också det var lite intressant, många märken har quartz i dam-uren, och mekanisk i herr-uren, men de kan trots det ligga i samma prisklass.
 

morrism

Audemars
Att damur oftare har quartzurverk, kan det möjligen ha att göra med att de ofta är mindre och att det därmed är svårare att tillverka mekaniska urverk i hög kvalitet?

Dels det och att kvinnor anses (ganska sexistiskt) inte bry sig så mycket om innanmätet att de har lust att dra upp klockan, eller att de är för dumma för att förstå att klockan inte gått sönder för att den stannat.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ditt svar är jag jättenöjd med. Tack.

Till övriga vill jag bara säga att den nördiga frågan ställdes för att få en uppfattning om det verkligen är en knivskarp bred gräns mellan de båda världarna. Något det tydligen inte är. Man kan alltså inte generalisera så enkelt som automat = dyrt, fint och quartz = billigt, ofint.

Intressant att prestigemärken som Cartier och Breitling fortfarande verkar tillverka rätt dyra quartzur utan att de nödvändigtvis är strödda med diamanter. Det trodde jag inte.

Nybörjarfråga, ja, men även Usain Bolt tultade omkring i blöjor med ostadiga steg en gång. Dumma frågor krävs om man ska komma upp ur novisträsket.
Ingen dum fråga alls tycker jag. Om man bortser från design och varumärke så är det som kostar i en klocka utsmyckning och ingenjörskonst. Quartz har sin beskärda del av ingenjörskonst. Läs bland annat om quartz-historien här: http://people.timezone.com/library/cjrml/cjrml0001
och en utmärkt jämförande recension av två Gran Seiko quartzare skriven av yonsson ("Mr. Seiko") : https://klocksnack.se/threads/jämförande-recension-grand-seiko-sbgx061-vs-sbgx083.13726/
 

Rey

Rolex
Damklockor hos high-end märkena tenderar att kunna ha kvarts ur i sig och ändå kosta skjortan. Såg en dokumentär någon gång där de snackade om klockor och detta fenomenet kom på tal, killen som hade en klockbutik som var intervjuad sa då att det ofta hände att män först köpte en mekanisk klocka till sina fruar för att det är mer hantverk bakom etc. men att det efter några månader ofta hände att de kom tillbaka för att byta ut den mot en kvarts modell.
Detta eftersom kvinnor till skillnad från män oftare varierar sina smycken och då kan klockorna ofta bli liggande mer än power reserv tiden och då måste den ständigt dras upp igen vilket inte verkade så populärt.

Så det finns ju helt klart en marknad för det verkar det som, vissa köper ju klockor för att de identifierar sig med statusen bakom dessa o skiter helt enkelt i vad som är inuti uret så länge det är en äkta produkt. Folk betalar ju överpriser för allting så länge sakerna förmedlar att de just är dyra och bra saker.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Mycket konstiga svar här. Ingen av de dyra kvartsarna som givits som exempel är dyra på grund av urverket utan i samtliga fall är de dyra på grund av materialval och "design". Med andra ord är det smycken utrustade med ett kvartsurverk. Det gör hela diskussion jättemärklig.

Vore mer intressant om du frågar efter det billigaste mekaniska urverket kontra det dyraste (odekorerade) kvartsurverket. Jag tror att utfallet blir ganska annorlunda då.
 
Topp