• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Billiga mekaniska klockor från kinasajter

D

datorerik

Guest
Hej!
Efter att jag testat både Orient och Seiko så fick jag lust att kolla lite billiga klockor från kinasajter.
Tänkte göra en (förhoppningsvis) lyckad länksamling där ni får bidra med länkar till klockor från kinasidor såsom tex dhgate och aliexpress.
Kan vara kula att testa lite billiga noname märken efter att man har känt på kvalite :D

Krav:
Under 1000kr
Mekanisk urverk


Mina egna preferenser:
Metall-länk
Handwinding
Safariglas
Synlig mekanism
Gärna runt 500kr
Helst så tung klocka som möjligt (kvalitekänsla)


Börjar med denna då:
klocka.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Ministern

Founder
2-Faktor
Hej!
Efter att jag testat både Orient och Seiko så fick jag lust att kolla lite billiga klockor från kinasajter.
Tänkte göra en (förhoppningsvis) lyckad länksamling där ni får bidra med länkar till klockor från kinasidor såsom tex dhgate och aliexpress.
Kan vara kula att testa lite billiga noname märken efter att man har känt på kvalite :D

Krav:
Under 1000kr
Mekanisk urverk


Mina egna preferenser:
Metall-länk
Handwinding
Safariglas
Synlig mekanism
Gärna runt 500kr
Helst så tung klocka som möjligt (kvalitekänsla)


Börjar med denna då:
klocka.jpg

Knappt 150kr ink frakten https://www.aliexpress.com/item/BOS...32788080170.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.W1wlDx

Detta tangerar en paketöppning utan något värde som tillförs, redigera ditt inlägg och fyll på eller så är vi tvungna att låsa tråden.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Detta tangerar en paketöppning utan något värde som tillförs, redigera ditt inlägg och fyll på eller så är vi tvungna att låsa tråden.
Fast jag tolkar det som att TS har hittat en klocka (men inte fått hem den än, osäker ens om den är beställd?) som är i det närmaste en jättebillig Rolex rip-off (inkluderad den vedervärdiga mercedesvisaren:D) och uppmanar till andra att tipsa om jättebilliga klockor? Och att hen vill att fler tipsar om billiga kinaklockor! Men jag kan ha fel?
 
D

datorerik

Guest
Detta tangerar en paketöppning utan något värde som tillförs, redigera ditt inlägg och fyll på eller så är vi tvungna att låsa tråden.
Visst om du säger vad som saknas exakt. Tror jag fick med allt :D
Bryter den mot någon regel så får du gärna låsa den, annars ser jag inte problemet.
En tråd där medlemmar kan länka till kinesiska klockor (ej replica), kan knappast vara olagligt. Dock kommer det vara kull att se hur de håller sig till kvalitetsklockor som går att få tag på här :D Men som sagt, säg vad som ska korrigeras så fixar jag det eller lås den gärna om den bryter mot något :)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Visst om du säger vad som saknas exakt. Tror jag fick med allt :D
Bryter den mot någon regel så får du gärna låsa den, annars ser jag inte problemet.
En tråd där medlemmar kan länka till kinesiska klockor (ej replica), kan knappast vara olagligt. Dock kommer det vara kull att se hur de håller sig till kvalitetsklockor som går att få tag på här :D Men som sagt, säg vad som ska korrigeras så fixar jag det eller lås den gärna om den bryter mot något :)
Du tycker inte "klockan" du föreslog är en replika?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Visst om du säger vad som saknas exakt. Tror jag fick med allt :D
Bryter den mot någon regel så får du gärna låsa den, annars ser jag inte problemet.
En tråd där medlemmar kan länka till kinesiska klockor (ej replica), kan knappast vara olagligt. Dock kommer det vara kull att se hur de håller sig till kvalitetsklockor som går att få tag på här :D Men som sagt, säg vad som ska korrigeras så fixar jag det eller lås den gärna om den bryter mot något :)

Läs regelverket om paketöppningar. Återkom när du fått klockan och följ regelverket.
 
D

datorerik

Guest
Fast jag tolkar det som att TS har hittat en klocka (men inte fått hem den än, osäker ens om den är beställd?) som är i det närmaste en jättebillig Rolex rip-off (inkluderad den vedervärdiga mercedesvisaren:D) och uppmanar till andra att tipsa om jättebilliga klockor? Och att hen vill att fler tipsar om billiga kinaklockor! Men jag kan ha fel?
Nee har inte beställt något än. Köpte en Seiko och en Orient här på forumet som jag är nöjd med. Men varför inte göra en samling på fler klockor som har samma ursprung, visst kommer det inte hålla samma kvalite men det kommer fortfarande vara roligt att se en variation.
 
D

datorerik

Guest
Läs regelverket om paketöppningar. Återkom när du fått klockan och följ regelverket.
Läste nyss delen som du nämnde och jag tror att det blev en missförstånd. Det är ingen tråd för paketöppningar. Tråden skapade jag för att folk skulle länka klockor från kinasajter som de tyckte var värda att ta hem. Till en samling eller vad vet jag? Jag har alltså inte beställt något och kan därför inte visa upp det :D
Kan väl inte gå emot forumet regler att länka till klockor som inte är kända?
 
D

datorerik

Guest
Har du missat rolex?
Hur är det en rolex? Finns ju hur många klockor som helst som liknar den. Bla Invicta, kompass, Paris....
Kanske visaren som liknar lite men då får du gärna ge förslag på en finare klocka från kina som inte liknar någon annan modell, det var bara ett exempel på en klocka som såg ut att vara extremt prisvärd.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Hur är det en rolex? Finns ju hur många klockor som helst som liknar den. Bla Invicta, kompass, Paris....
Kanske visaren som liknar lite men då får du gärna ge förslag på en finare klocka från kina som inte liknar någon annan modell, det var bara ett exempel på en klocka som såg ut att vara extremt prisvärd.
Och alla andra du nämner är också replikor :)
 
D

datorerik

Guest
Och alla andra du nämner är också replikor :)
Så man kan inte exempelvis diskutera Invicta på sidan? Säljs ju helt lagligt av större återförsäljare på klockmarknaden. Känner att tråden börjar hamna lite off-topic :D Det är ingen replica. En replika innehåller en varumärkesförfalskning eller ser ut att vara exakt likadan med ett annat märke (få fall). Du får gärna länka till icke-replikor som du tycker är prisvärda :D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Läste nyss delen som du nämnde och jag tror att det blev en missförstånd. Det är ingen tråd för paketöppningar. Tråden skapade jag för att folk skulle länka klockor från kinasajter som de tyckte var värda att ta hem. Till en samling eller vad vet jag? Jag har alltså inte beställt något och kan därför inte visa upp det :D
Kan väl inte gå emot forumet regler att länka till klockor som inte är kända?

Ok
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Så man kan inte exempelvis diskutera Invicta på sidan? Säljs ju helt lagligt av större återförsäljare på klockmarknaden. Känner att tråden börjar hamna lite off-topic :D Det är ingen replica. En replika innehåller en varumärkesförfalskning eller ser ut att vara exakt likadan med ett annat märke (få fall). Du får gärna länka till icke-replikor som du tycker är prisvärda :D
Klart du kan diskutera det, så länge det inte är fake. Replikor är lagligt ja, tyvärr. Ditt förslag hamnar inom det fetmarkerade :)
 
D

datorerik

Guest
Klart du kan diskutera det, så länge det inte är fake. Replikor är lagligt ja, tyvärr. Ditt förslag hamnar inom det fetmarkerade :)
De är lagliga för personligt bruk om man tar hem dem från en resa tex. Men de är fullt illegala att beställa hem eller importera i större mängder för försäljning. De fall som tullen har hittat replikor i större mängder så har det blivit polisanmälan och dom. Varken klockan som jag länkade eller invictor ser ut att vara exakt som någon rolex klocka så de är inga replikor :D Glöm inte heller att det bara var ett exempel..... Admin har redan sett tråden, de skulle låsa den om de tyckte att den bröt mot något. Så vi försöker hålla det on-topic då det tydligen inte var fallet :D
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Vill man stödja något som finns i en prisnivå som med säkerhet förutsätter barnarbete, slavliknande anställningsvillkor etc, so bring it on! :rage:
 
D

datorerik

Guest
Vill man stödja något som finns i en prisnivå som med säkerhet förutsätter barnarbete, slavliknande anställningsvillkor etc, so bring it on! :rage:
Fast 1000kr är inte lite för en klocka som tillverkas i Kina?
Finns personer där som skulle kunna leva månader på det.... Det med barnarbete är en helt annan diskussion som jag inte alls håller med om :D
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Fast 1000kr är inte lite för en klocka som tillverkas i Kina?
Finns personer där som skulle kunna leva månader på det.... Det med barnarbete är en helt annan diskussion som jag inte alls håller med om :D
Ja, det där kan man verkligen diskutera. Jag vet inte hur det ligger till med barnarbete, arbetsförhållanden etc. Det jag vet är att få här kommer vara intresserade av att diskutera eller tipsa om Kina-knockoffs av kända klockmodeller. Försök tipsa om riktiga märken istället. Lycka till med tråden i vilket fall.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Varför inte titta på lite roligare kinesiska klockor istället. Shanghai har flertalet under 1000kr
http://www.good-stuffs.com/Shanghai_c_13.html

Denna Guangzhou inhandlades också för under 1000
20150926_083507_zpsn6qjaftl-800x600.jpg

Kina är mer än bara replikor
Börjat bli allvarligt intresserad av denna 50-dollarsklocka sen ett tag tillbaks, den är ju svinbillig, men är verket något att ha? Du som kan Kina.. :)

Edit: Jag köpte den...:oops:
http://www.good-stuffs.com/Rare-bla...-hand-wound-mechanical-wristwatch-_p_219.html
img_00362.jpg


Sen innan har jag bara en kinaklocka, i en något annan prisklass. Dock helt klart sjukt prisvärd och oerhört vacker att se på, håller tiden inom 10 sek också.. :)
EMP1F7Q.jpg
 
Senast ändrad:
Topp