• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Billigaste klockan värd att serva

D..S..

Silver
Jag råkar just nu ha 3 klockor som alla har Selitta SW200. De kostar mellan 8 och 22.000.

De fick mig att fundera på vilka klockor som är värda att serva om man räknar bort affektionsvärde.

Har ni någon gräns för vilket värde/inköpspris en klocka bör ha för att vara värd att serva?

Eller hur resonerar ni?

Tänker att det beror på hur mycket det kostar att serva, har du en indikation?

Vidare beror det väl även på hur ofta du behöver göra service på klockan.

Jag skulle utan minsta tvekan serva alla tre klockorna i det prisintervallet om jag gillade dem och tänkt behålla dem. Då räknar jag med en servicekostnad på 2,5-3,5k.

Är man lite savvy så kan det vara enklast att byta hela urverket själv. Det kräver inte så mycket. Först tar man ur stammen (axeln till kronan), sedan kan man ta ur urverket med tavla och visare. Sen tar man av visare och tavla och flyttar över till andra urverket och så poppar man i det i boetten och för in stammen igen. Överkurs kan vara att byta stam och krona, då måste den nya stammen kortas för att kronan ska ha rätt avstånd till boetten.

Sen vet man inte om den håller vattenbeständigheten efteråt, ens om man byter packningar. Värt att komma ihåg.

Tillbaka
Topp