• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Billigaste moddklockan för nybörjare

brinktime

Cartier
2-Faktor
Tjenare!

Har ett stort klockintresse och har byggt på mig en vad jag tycker fin samling. Nu vill jag lära mig mer när det gäller att pilla med klockorna, så tänkte försöka på mig att modda något.

Eftersom det är första gången letar jag nu efter vad ni tror är den billigaste klocka att modda. Detta sett till inköp av original och delar framöver.

Har kikat på Seiko SKX007 innan, men skulle gärna vilja ha fler förslag :)

Allt gott!

//Erik
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Kan rekommendera Invicta 8926! Bra urverk NH35 med många delar att köpa. Boett i rostfritt stål. 41mm. Billig!
 
Tjenare!

Har ett stort klockintresse och har byggt på mig en vad jag tycker fin samling. Nu vill jag lära mig mer när det gäller att pilla med klockorna, så tänkte försöka på mig att modda något.

Eftersom det är första gången letar jag nu efter vad ni tror är den billigaste klocka att modda. Detta sett till inköp av original och delar framöver.

Har kikat på Seiko SKX007 innan, men skulle gärna vilja ha fler förslag :)

Allt gott!

//Erik

Absolut billigast är väl Vostok Amphibia! Ligger runt 550 kronor (och är riktigt bra för den pengen!). Finns massor av tavlor att byta till och även olika ersättnings-bezels. En sak som är lite tråkig dock är att visarna har ovanlig storlek på hålen så de är svåra att hitta ersättning till. Men vissa tar Seiko-visare och anpassar (låter svårt tycker jag!).

Annars har du ju Seiko SNZH5x. Verkar vara tacksam att modda och ligger bra i pris.
 
Jag steg ner i moddarträsket med Seiko Snk809. Inte jordens roligaste alternativ kanske, men enkel, robust kunstruktion och mycket aftermarketdelar. 7s26-verket är lättföstått och förlåtande och den jämnblästrade ytan gör det lätt att testa att t ex. polera upp bezel. Går att hitta runt femhundringen.

//Philemon
 
Vostok amphibia är bra moddobjekt av flera anledningar. Ett annat alternativ är att plocka ihop sin amphibia från lösa delar. Alla delar du behöver finns på ebay. Detta lär dock bli fett dyrare än att köpa en färdig klocka att pilla med, men ändå ett projekt som borde hamna under tusingen.
 
Vostok amphibia är bra moddobjekt av flera anledningar. Ett annat alternativ är att plocka ihop sin amphibia från lösa delar. Alla delar du behöver finns på ebay. Detta lär dock bli fett dyrare än att köpa en färdig klocka att pilla med, men ändå ett projekt som borde hamna under tusingen.
Även på meranom.com (och till viss del på chistopolcity.com) så finns delar att köpa löst. Kan nog vara kul att mecka ihop själv.
 

outarange

Breitling
2-Faktor
Rekommenderar att du köper billigt "övningsskrot" på Bukten, Tratten oavsett märke och övar på först. När du fått bättre kläm på handlaget kan du köpa fungerande klockor att börja modda. Är själv fan av Seiko SKX007, Seko 5 med oändliga moddmöjligheter
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det finns ett gäng billiga automatate från seiko på eBay. Typ skx-ens föregångare mm som man kan få för tusenlappen eller under.
Har en sån själv som "experiment"-klocka
 
Topp