• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Birka Dykarur..?

Hej, ny här och har införskaffat mitt första mekaniska ur.
Men hittar ingen info alls om Birka diver el liknande nånstans.
Så all info är uppskattad om nån vet nått, om urverk mm.
Tror den är från 40-50 talet från början om de e inte e en kopia el liknande.
IMG_2528.JPG
IMG_2526.JPG

Birka är, eller snarare var, en liten schweizisk tillverkare. Skulle gissa att din klocka är från kanske mitten av 60-tal. Ser ut att vara i fint skick. Gissningsvis inget större ekonomiskt värde, men en trevlig klocka är det.

Birka är, eller snarare var, en liten schweizisk tillverkare. Skulle gissa att din klocka är från kanske mitten av 60-tal. Ser ut att vara i fint skick. Gissningsvis inget större ekonomiskt värde, men en trevlig klocka är det.

Jag vet inte om man kan säga att Gunzinger/Technos som tillverkat klockan var en liten tillverkare, företaget existerar än idag och har tillverkningen i Brasilien. Klockorna är väl inte så välkända på våra breddgrader, då man mest exporterade till Japan och Sydamerika. Jag tippar också att den är tillverkad på 60talet, men kan vara sent 50tal, urverket är gissningsvis ett AS 1188.

Trevlig klocka, du kan ju öppna klockan och ta några bilder på verket och posta så får du nog lite mer information om vad det är för något i den.

Ok ok.. för den går emot kronan lätt när den är i botten så tror inte den e original, men vet inte som sagt.. äldre divers e ett nytt ämne för mig. men tack för all info.
jag ska öppna o fota verket när jag kommer hem så får ni lite bilder.

Ok ok. De ska jag ha i åtanke. som sagt vet jag inte så mycket om men en dykare hade passat bättre men får kolla o läsa på lite o besöka lite urmakare.

Vad är plus och minus tecknen för till vänster? om nån vet.
=)
Japp, om du inte vet vad du gör ska du låta den spaken vara! ;) det är ruckningsmekanismen, där en urmakare kan rucka klockan (oftast i samband med service) till att gå så exakt som möjligt. Utan rätt utrustning är det dock stor risk att den går sämre efteråt, det handlar om väldigt små marginaler.

Tillbaka
Topp