• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Birka - ett Traderafynd med Superdome?

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Fynd och fynd, det är väl tveksamt om detta var ett fynd men jag kunde inte motstå denna lilla goding trots att den egentligen är för liten.

40-talsklocka med boett i rostfritt stål, lugholes, intakt tavla och spännande visare fick mig att gå igång.

En Birka alltså. 30x38 mm exkl krona. Står "waterproof" på tavlan och drar man ut kronan ser man att där finns en liten kronhals så det finns säkert en möjlighet att denna har varit vattentålig en gång i tiden.

Har googlat men det enda jag hittar är en likadan som såldes på EBAY och där påstod man att verket är ett AS 984. Har ännu inte fått upp boettlocket som jag misstänker är skruvat.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg




Som synes sitter det ett glas med rejäl dome, tyvärr sprucket.

Har några frågor jag hoppas kunna få hjälp med;

1. Går det hitta ett nytt glas med denna dome? Var isåfall?

2. Trycker man loss glaset in genom boetten eller är det en liten glasring på utsidan som ska bort för att frigöra glaset utåt?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Ja kanske det men stor det är den ju inte. Antar att man får jaga fram ett bund till den för att få det att likna nåt. Läste i nån gammal tråd om att gå över glaset med en gasolbrännare typ. Testade du nåt sånt och isåfall, varför?
Har läst att man kan flambehandla repiga glas på gamla fickur för att få bort repor. Har inte gjort det själv vad jag kommer ihåg. Eller så testade jag det... Kan tänka mig att det finns risk att glaset böjer sig om man inte gör rätt. Sprickor får man nog inte bort iallafall.

Bund låter som en god idé.

@Strindberg kanske har något tips, han har ju haft mycket med fickur att göra.
 

6r15c

Omega
Det är en härlig klocka med mycket charmiga detaljer! Förutom det du beskriver så tycker jag att bilden ifrån sidan med den ovanligt formade kanten som är på bägge sidorna av kronan. Är ljuvlig. :)

Vet inte hur man skulle avgöra om
"glasring på utsidan som ska bort för att frigöra glaset utåt?"
Eller på något annat sätt.
Men jag misstänker ovanstående.
Det finns väl inget som kan skadas om man testar ta av glasringen? Om inte annat så kan man passa på o rengöra bakom den, när den ändå är avtagen. ;)
 

A.J.

Panerai
Fynd och fynd, det är väl tveksamt om detta var ett fynd men jag kunde inte motstå denna lilla goding trots att den egentligen är för liten.

40-talsklocka med boett i rostfritt stål, lugholes, intakt tavla och spännande visare fick mig att gå igång.

En Birka alltså. 30x38 mm exkl krona. Står "waterproof" på tavlan och drar man ut kronan ser man att där finns en liten kronhals så det finns säkert en möjlighet att denna har varit vattentålig en gång i tiden.

Har googlat men det enda jag hittar är en likadan som såldes på EBAY och där påstod man att verket är ett AS 984. Har ännu inte fått upp boettlocket som jag misstänker är skruvat.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg




Som synes sitter det ett glas med rejäl dome, tyvärr sprucket.

Har några frågor jag hoppas kunna få hjälp med;

1. Går det hitta ett nytt glas med denna dome? Var isåfall?

2. Trycker man loss glaset in genom boetten eller är det en liten glasring på utsidan som ska bort för att frigöra glaset utåt?
Cool! På bilderna ser det ju ut som att det sitter en glasring på den.. borde väl vara den som ska bort för att frigöra glaset!?
PS. En geigermätare på den borde väl ge ett gött utslag!?;) Du känner inget obehag inför att öppna en gammal radiumklocka som troligtvis innehåller en del radiumdamm??
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Cool! På bilderna ser det ju ut som att det sitter en glasring på den.. borde väl vara den som ska bort för att frigöra glaset!?
PS. En geigermätare på den borde väl ge ett gött utslag!?;) Du känner inget obehag inför att öppna en gammal radiumklocka som troligtvis innehåller en del radiumdamm??

Ang radium, jo, jag har tänkt tanken absolut. Munskydd eller hur gör man?
 

A.J.

Panerai
Hmm, får läsa på om detta innan jag börjar pillra med nåt :eek:
Ja det är vitt skilda åsikter om hur man ska hantera radiumklockor när man läser om det.. En del urmakare resonerar att det är så sällan man grejar med radiumklockor nuförtiden och att det är så små mängder jämfört med vad tex. "Radiumgirls" utsattes för så det är ingen större risk... Medans andra inte vill ta i dem, pga. Kontaminering av arbetsbänk, risk att andas in damm o.s.v...
vad som är rätt eller fel vet jag inte.. Men att radium har en jääävligt lång nedbrytningstid och inte är speciellt nyttigt är iallafall säkert;)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Hmm, får läsa på om detta innan jag börjar pillra med nåt :eek:
Visst är det radioaktivt och hälsofarligt, inhaleras det så ligger det sen kvar i lungorna. Man bör även vara noga med att antingen bära handskar eller tvätta händerna ordentligt efter att man pillat.

Det är som sagt mycket små mängder och jag personligen tror att det finns betydligt hälsofarligare saker som vi utsätts för dagligen :)

Fin klocka förresten!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Visst är det radioaktivt och hälsofarligt, inhaleras det så ligger det sen kvar i lungorna. Man bör även vara noga med att antingen bära handskar eller tvätta händerna ordentligt efter att man pillat.

Det är som sagt mycket små mängder och jag personligen tror att det finns betydligt hälsofarligare saker som vi utsätts för dagligen :)

Fin klocka förresten!

Tack!

Så man kanske helst ska dra på sig gummihandskar och munskydd, öppna klockan utomhus, blåsa av den försiktigt med tryckluft innan man ens petar på den?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Tack!

Så man kanske helst ska dra på sig gummihandskar och munskydd, öppna klockan utomhus, blåsa av den försiktigt med tryckluft innan man ens petar på den?
Skulle dock inte tro att det är så pass farligt, människor har levt i hus beklädda med asbest osv så lite radium tar nog inte död på en :) Men vill man vara på den säkra sidan så skulle jag köra gummihandskar och munskydd samt ha något underlägg på arbetsytan som du sedan kan slänga.
 

A.J.

Panerai
Tack!

Så man kanske helst ska dra på sig gummihandskar och munskydd, öppna klockan utomhus, blåsa av den försiktigt med tryckluft innan man ens petar på den?
Du kanske kan kolla med @McGyver , hittar inte tråden nu, men jag har för mig att han skrivit en tråd om renovering av en 50-tals Omega där han radiumsanerade tavlan...Tror han var rätt noga med handskar och munskydd m.m:)
 

6r15c

Omega
Man skall kanske inte negligera radium..

Men förr när man inte visste bättre så drack man det buteljerat..
Enl annonsen så skulle det fixa både det ena och det andra.. :)

radiumvatten.jpg


Rätt ironiskt att det då var det säkraste sättet att bota.. :)
 
Senast ändrad:

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ser att det står 4848 på din och 4847 på min. Kompisar förmodligen :)

Har en spricka i glaset
upload_2016-9-11_16-52-58.jpeg


Formen på glaset är det dock inget fel på :)
upload_2016-9-11_16-54-20.jpeg


upload_2016-9-11_16-55-7.jpeg

Om det är serienumren som är stämplade så är det ju otroligt fräckt :)

Är boettlocket skruvat?

Har ännu inte gjort något åt min. Ligger på skrivbordet på jobbet. Brukar dra upp den varje dag och tamejfan så håller den tiden helt otroligt bra.

Ett glas utan spricka vore ju gött att få tag i.

Tips någon? @rogart-63 @McGyver @eriksson850

(taggade första bästa klockskruvare här på KS jag kom att tänka på ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om det är serienumren som är stämplade så är det ju otroligt fräckt :)

Är boettlocket skruvat?

Har ännu inte gjort något åt min. Ligger på skrivbordet på jobbet. Brukar dra upp den varje dag och tamejfan så håller den tiden helt otroligt bra.

Ett glas utan spricka vore ju gött att få tag i.

Tips någon? @rogart-63 @McGyver @eriksson850

(taggade första bästa klockskruvare här på KS jag kom att tänka på ;)
Tror det blir svårt att få tag på ett identiskt glas, men ett vanligt domat plexi utan spännring kommer ju passa och funka helt ok.
 

christer12

Cartier
Om det är serienumren som är stämplade så är det ju otroligt fräckt :)

Är boettlocket skruvat?

Har ännu inte gjort något åt min. Ligger på skrivbordet på jobbet. Brukar dra upp den varje dag och tamejfan så håller den tiden helt otroligt bra.

Ett glas utan spricka vore ju gött att få tag i.

Tips någon? @rogart-63 @McGyver @eriksson850

(taggade första bästa klockskruvare här på KS jag kom att tänka på ;)

Japp det var inget problem att skruva upp. Min fungerar riktigt bra också med lång gångreserv, kvalité.
 
Topp