• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain Fifty Fathoms 50th Anniversary

Cristian

Rolex
2-Faktor
Tänkte bidra med mer än lite ”likes” och ryggdunkande ”Grattis” till forumet….

Detta är alltså ett försök till en paketöppning/recension av en Blancpain Fifty Fathoms 50th Anniversary.

För att inte tråka ut er med historia kring Blancpain länkar jag fräckt till par401 paketöppning/recension av Blancpain Fifty Fathoms Dark Knight här:

https://klocksnack.se/threads/blancpain-paketöppning-recension-mkt-text-och-bilder.29382/

Nu när vi har fått historian ur vägen kan vi fortsätta med det roliga ☺
Vi kör på en wristshot direkt:
IMG_9864.JPG

Snabba fakta om klockan:
Namn: Blancpain Fifty Fathoms 50th Anniversary
Urverk: Fredric Piguet Calibre 1151
Storlek: 40mm
Tjocklek: 14mm
Gångreserv: 100h
WR: 300m
Årsmodell: 2003
Referensnummer: 2200A-1130-71
Antal producerade: 150

Första gången jag såg den här klockan så var det när jag letade efter min Blancpain 50 Fathoms Concept 2000. Den var mindre än de vanliga 50 Fathoms därute. Precis som Concept 2000 var den endast 40mm. Perfekt för mina spinkiga handleder. Priset var dock galet högt vilket gjorde att klockan blev en ’dröm’. Såg senare hur klockan annonserades på tidssonen men usch. Vilket pris. Jag bestämde mig helt enkelt för att sluta titta på bilder. Jag kunde lika bra köpa en tråksub istället. Kanske till och med flera för pengarna tänkte jag. Men en natt när jag klocksurfade som vanligt hittade jag den till försäljning för ett lite rimligare pris (inte enligt min fru). Efter ca 200 mail fram o tillbaka slog jag till. Den skeppades från Italien med DHL så leveransen tog 2 dagar. Idag kom den. Fullset.

Dessa klockor släpptes 2003 för att fira Fifty Fathoms 50-årsjubleum och de gjordes 150 stycken i tre serier. 50 stycken för varje serie. Serie 1 – Asien. Serie 2 – Europa. Serie 3 – USA. Jag har nr 24 i serie 3.

Detaljerna håller väldigt hög kvalitet och hela klockan känns väldigt lyxig för att vara en dykare (ööhh). Den har polerad boett vilket gör den lite mer ’blingig’ än min Concept 2000 som har exakt samma boett men borstad. Baksidan som jag glömde fota är av samma polerade stål och har graverat nummer samt lite annat om LE.

Klockan har en safir-bezel som är svårare att repa och den ger ett häftigt utseende tycker jag med sin lite rundade profil. Se mina försök att fota det nedan. Vidare så klickar den tajt utan glapp vilket jag brukar störa mig på andra klockor med bezel. Bezelen passar det doomade safirglaset fint som är rätt tjockt och ger klockan ett bra utseende.
IMG_9843.JPG



Urtavlan har rektangulära index och påminner mig lite mer om det gamla originalet och har 3, 6, 9,12 i gulaktigt/grönt lumen. Tavlan har en väldigt fin sunburst som knappt syns och har nästan en liten grå ton i det svarta.

IMG_9846.JPG



Länken sitter perfekt. Den är riktigt grym faktiskt och kallas för X71. Vet inte riktigt vad det heter men låset är integrerat men har tyvärr ingen microjustering. Inte för att jag behöver det men det skulle vara en trevlig detalj. Vem vet det kanske behövs någon gång när jag dyker ner till 300m?

IMG_9848.JPG

IMG_9842.JPG

Vad gäller urverket har jag egentligen inte så mycket att säga. Det är ett sk Fredric Piguet Calibre 1151 verk som är omarbetat av Blancpain (fråga mig inte vad som är ändrat ☺) med 100 timmars gångreserv. Samma som i min Concept 2000. Hittade följande info om verket på Blancpains hemsida:

Self-winding
Ultra-slim
Power reserve in hours: 100 hours
Calibre diameter 27,40 mm
Calibre thickness 3,37 mm
Jewels: 28
2 Mainspring barrels
Glucydur free sprung balance
Components: 210

Klockan levereras i en enorm box som innehåller ett slags rör som ska påminna om en ficklampa av något slag. I denna finns verktyg för byte av armbandet till medföljande gummiarmband som ska vara tillräckligt långt för att få på det utanpå en våtdräkt. Verktyget består av en slags hållare med olika små verktyg som behövs för att skruva loss armbandet. Hållarens ben innehåller skruvar, tuber/stift mm – lite reservdelar helt enkelt. I boxen finns även ett stativ för att ställa ”lampan” på.
Det som förvånar mig mest är certet/garanti-kortet. Hur kan en klocka av denna dignitet levereras med några handskrivna kråkor samt en stämpel på en enkel sida i instruktionsboken? Jag hade förväntat mig ett etui med plastkort av något slag. Det kanske är så på de nya klockorna men det fanns väl plastkort 2003?

Lite bilder på boxen mm.
IMG_9828 2.JPG

IMG_9829.JPG

IMG_9834.JPG


IMG_9836.JPG


IMG_9838.JPG


IMG_9847.JPG

IMG_9852.JPG

Här en jämförelse med min Concept 2000:
IMG_9853.JPG

Här en jämförelse med min 'stand in' seiko:

IMG_9855.JPG


Som alltid. Ber om ursäkt för de usla telefonbilderna. Jag har så dåligt ljus vid köksbordet. ☺

/c
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har länge velat klämma på en FF, men har skippat köptankarna helt på grund av att de är så stora. Sedan hittade jag 2000-modellen som verkar ha en klockren storlek, men det är ju det klassiska safirinlägget man vill ha, så då släppte jag den tanken. Visste inte ens att denna modellen fanns.

Verkar vara den optimala dykarklockan alla kategorier. Helt klart graalvarning. Tycker det är riktigt konstigt att de inte gör denna modellen och aqualung som standardmodeller. Hade ju blivit bestsellers. Sjukt avis, så tack för tråden!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Grymt Cristian, hittade äntligen recensionen :) Tack för trevlig läsning och fina bilder.
Vilken box dessutom, jävlar! Trodde faktiskt gummit skulle vara ett vanligt men verkar ju vara ett coolt som skyddar boetten dessutom vid dykning? Stort grattis i efterskott :)
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Grymt Cristian, hittade äntligen recensionen :) Tack för trevlig läsning och fina bilder.
Vilken box dessutom, jävlar! Trodde faktiskt gummit skulle vara ett vanligt men verkar ju vara ett coolt som skyddar boetten dessutom vid dykning? Stort grattis i efterskott :)


Boetten skyddas av gummit och man tar inte bort ändlänkarna när byter till gummit. Lånad bild från nätet:

s.10_blancpain.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har länge velat klämma på en FF, men har skippat köptankarna helt på grund av att de är så stora. Sedan hittade jag 2000-modellen som verkar ha en klockren storlek, men det är ju det klassiska safirinlägget man vill ha, så då släppte jag den tanken. Visste inte ens att denna modellen fanns.

Verkar vara den optimala dykarklockan alla kategorier. Helt klart graalvarning. Tycker det är riktigt konstigt att de inte gör denna modellen och aqualung som standardmodeller. Hade ju blivit bestsellers. Sjukt avis, så tack för tråden!

Hade nöjet att få prova och klämma lite på denna igår. Riktigt fin! Get one! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade nöjet att få prova och klämma lite på denna igår. Riktigt fin! Get one! :)
Inte så jävla lätt när det knappt finns några. :D
Inte så kul att sälja klockor för att bli tvungen att sitta och vänta i ett år eller två för att hitta en. :)
Sen är det ju samma problem som med aqualung. Alla är "gamla" och BP-service kostar skjortan.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Inte så jävla lätt när det knappt finns några. :D
Inte så kul att sälja klockor för att bli tvungen att sitta och vänta i ett år eller två för att hitta en. :)
Sen är det ju samma problem som med aqualung. Alla är "gamla" och BP-service kostar skjortan.


Jag skulle räkna med minst 7000kr för service enligt AD i Sthlm förutsatt att inga delar behövs bytas ut. De skickar klockan till Schweiz. Tur att denna är nyservad. Fick dock lägre pris hos BP i London - "Starting price for full service 410GBP" - när jag frågade angående min Concept 2000.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alltid dyrt med service om man ska gå via Sverige. :)
Lät ju inte så farligt ändå.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo det är borrade bandhorn. Det borde gå. Men jag skulle inte våga. Trodde att medföljande verktyget skulle lösa det men jag kan inte se hur det skulle gå till..
Tryck in bandstiftet genom ena hålet (med lämpligt verktyg) samtidigt som du pressar ändlänken lite nedåt. Behåll trycket neråt och tryck in stiftet från andra sidan. Då lossnar ändlänken i riktningen du trycker den (neråt alltså). Färdigt! Lätt som en plätt. Gör det ungefär en gång/vecka eftersom jag gillar att byta band. :)

Edit: Tejpa sidorna och undersidan av bandhornen med eltejp innan du kör igång.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Tryck in bandstiftet genom ena hålet (med lämpligt verktyg) samtidigt som du pressar ändlänken lite nedåt. Behåll trycket neråt och tryck in stiftet från andra sidan. Då lossnar ändlänken i riktningen du trycker den (neråt alltså). Färdigt! Lätt som en plätt. Gör det ungefär en gång/vecka eftersom jag gillar att byta band. :)

Tack! Vi får se om jag samlar mod och gör det. Jag har ett nytt bradystrap i lådan nämligen :)
 
Topp