• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain fifty fathoms bathyscape, ett år senare

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
image.jpg


2013 presenterades denna modellen på Basel mässan, en re issue i modern tappning på bathyscape från 60 talet. Tittar man i klocksnacks arkivet från tiden efter basel 2013 så fick denna modell rätt mycket negativ kritik, konstiga visare, för små index, för tunn vridring, datum satt fel, det skall inte vara datum jada jada jada. Även undertecknad klagade på klockan.

Men nu, 12 månader senare så snubblar jag över den igen under det mitt vanliga klocksurfspass så här kl 0430. Tycker den har växt på mig, tycker den ser tuff ut, tycker den hamnar på "vill testa" listan. Vad tycker panelen? Visst fan är det ok att punga ut ca 70k för klocka på nato! Jag menar 120h gångreserv, ftw!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag klämde på den förra veckan (titan med svart tavla) och tyckte att den var riktigt najs!

udezyvus.jpg


Nymans har den inne i stål med grå tavla. Ska gå förbi och klämma lite tänkte jag. Närmare 100 för titan känns sådär... 75,8' har jag för mig att Nymans listade stålisen för...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Gillar du den så är det bara att prova. Jag tycker den är rätt skön utan kronskydd och med vinklarna på boetten. Den smala vridringen är ett udda inslag som jag tycker fungerar, man får mer urtavla men på samma case mått liksom. Tycker indexeringarna vid 12, 3, 6 & 9 fungerar fint och jag antar att man därför satt datumet på det sätt man gjort för att kunna ha index runt hela klockan. Sekundvisaren med sin röda topp funkar fint men tim och minutvisare gillar jag inte.

Jag provade den när jag var i New York senast och jag måste säga att jag gillade den otroligt mycket. 43mm i diameter vilket kanske inte passar alla men trots mina smala armar satt den riktigt skönt. Personligen är jag riktigt svag för djupet i tavlan. Grymt jäkla trevlig och blir som levande på ett helt annat sätt än många klockor idag. Tycker absolut att du ska gå för den, på handleden sitter den grymt fint!


blancpain_image.3324543.jpg


1061385d1366901793-basel-2013-batthyscaphe-bp-fifthy-fathoms-blancpain-fifty-fathoms-bathyscaphe-01.jpg


1061387d1366901816-basel-2013-batthyscaphe-bp-fifthy-fathoms-blancpain-fifty-fathoms-bathyscaphe-02.jpg


Blancpain-bathyscaphe-4.jpg


130510-02.jpg


Blancpain-Fifty-Fathoms-Bathyscaphe.jpg


Blancpain-Fifty-Fathoms-Bathyscaphe-Watch.jpg


Blancpain+Bathyscaphe+titanium+NATO+%25281%2529.jpg


blancpain_image.3326458.jpg


blancpain-bathyscaphe-17_l.jpg


75c5ee2a0c4d83a5d1af9138d9221d84.jpg


20130727-BlancpainSpa2013-1-4.jpg


Watches-42.jpg


446699334_640.jpg
 
Snygg helt klart men för mig personligen saknar den det lilla extra som skulle behövas för ett köp, men helt klart en udda fågel och om man gillar den är det ett coolt val...
 

Marckus

Panerai
Med tanke på in-house-verket får man väl påstå att det är en hel del klocka för pengarna. Cool, helt klart!
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Vilka då? I samma "kategori"? (Obs, alltså en uppriktig fråga. Tar gärna lite inspiration.)

Om du är villig att betala ca 75 för en dykare vilket fifty fathoms är så finns det en rad alternativ.

Du kan välja 114060 eller 116610 då har du mellan 10-20 över för något annat kul... Kanske en Tudor sub :) Du har även råd att gå på nya SD som kommer att kosta ca 79.

Är inte Rolex din grej så finns det schyssta dykare från JLC t.ex. Master Compressor Diving som listar på ca 75.

Hoppas att du fått lite inspiration :) Sitter på jobbet så jag hinner inte länka några bilder tyvärr...
 

Sputniq

Panerai
Jag tycker att den är hur grym som helst! Gillar verkligen den tunna vridningen och att den går sin egen väg rent designmässigt :)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Fortfarande en del neg alltså.

Men,,,jag tror jag gillar den, får provas nästa gång man är i Köpenhamn......40 är runt hörnet...snart, kanske en present till sig själv. Eller så fortsätter vi botanisera bland el primero modeller eller så blir det nått helt annat.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Apropå klockor man inte tyckte om för ett år sen, Rolex Daytona var en sådan klocka för mig. De nya daytonorna föll mig inte i smaken men den senaste veckan är det allt jag tänkt på...
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Tack Donkii, din bildkavalkad fällde avgörandet: jag gillar den! Otroligt mycket roligare än en Sub, t ex. Fast sjutti papp...
 

Josef B

Bestraffaren
Riktigt fin den där! Dock så irriterar jag mig lite på visarna, lite på placeringen av datumet. Grymma tavlor!
 
Topp