• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blancpain paketöppning /recension(mkt text och bilder)

par

Patek
2-Faktor
Historik(stulet Manolo.se med viss redigering)


Vilken som var den ursprungliga dykarklockan är en evig tvistefråga. Som vi beskrivit i tidigare artiklar hade både Omega och Panerai klockor avsedda för undervattensbruk, men den klocka som på allvar lade grunden för hur dagens dykarklockor ser ut och konstrueras är en modell som verkligen gått upp och ner de senaste 50 åren; Blancpain Fifty Fathoms

1952 fick de två franska officerarna Robert Maloubier och Claude Riffaud i uppdrag av försvarsdepartementet att starta en för Frankrike ny typ av elitutbildning och -enhet; attackdykare, "Nageurs de Combat". En av grundutmaningarna var att hitta utrustning till enheten och när det kom till klockor, som tillsammans med djupmätare och kompass ser till att dykare hamnar där de ska, upptäckte Maloubier och Riffaud att det saknades en modell som uppfyllde de krav som verksamheten ställdes. Den enkla lösningen på problemet var därför att själva konstruera en. Efter att ha specificerat ett antal krav som vridring för att kunna hålla reda på tider(världens första "unidirectional bezel"), skruvkrona för vattentätheten och inte minst massor av lysmassa för att kunna avläsa klockan i mörker samt under vatten hade duon format den grundmall som idag närmast blivit standard för moderna dykarklockor.


Maloubier och Riffaud presenterade sin idé och produkt för Frankrikes största klocktillverkare, LIP, som gav dem kalla handen med motiveringen att det var en "produkt utan framtid". Istället vände sig duon till lilla Blancpain i Villeret, där VD:n Jean-Jacques Fiechter var dykare och därmed entusiastisk. Fiechter förfinade konstruktionen ytterligare med automatiskt verk (för att klockan inte skulle kunna stanna vid fel tillfälle som under vattnet samt att inte slita på packningarna i krona och uppdrag) samt skruvbaksida med dubbla packningar för vattentätheten. Klockan fick namnet Fifty Fathoms efter det som med dåtidens utrustning betraktades som en klockas maxdjup, 50 famnar (91 meter).


Modellen blev en succé – en mängd olika länder valde Fifty Fathoms som tjänsteklocka till sina dykare; nämnda Frankrike, amerikanska UDT/SEAL, tyska Kampfschwimmer, Spanien, Israel, Tjeckoslovakien, Polen och flera av de skandinaviska länderna(inkl Sverige). Även civilt gick den hem och i Jacques Cousteaus "Den tysta världen" som fick såväl guldpalmen i Cannes som en Oscar 1956 syntes Fifty Fathoms. Cousteau sålde även modellen genom sitt dykutrustningsimperium Aqua-Lung. I Frankrike såldes och marknadsfördes den av LIP – samma LIP som några år tidigare sågat idén...

imagecreate.php

1297224698477


Ablogtowatch sammanfattar det såhär
"Contrary to common belief, the first "real" diver's watch has not been the Rolex Submariner but rather the Fifty Fathoms from 1953. It was the "FF" which by some forty years has preceded (and outlined) the modern ISO 6425 standard, the standard which defines the characteristics of the modern dive watch. Why does that matter? Because it was this model which first comprised nearly all technical solutions, details which enabled wristwatches to be used for professional and hobby dives alike."

Rolex var däremot först med en dykarklocka som klarade 100 meter

1297224912087


1980 stänger Blancpain ner efter Quartzkrisen, då har Blancpain varit verksamma i 245 år. Tre år senare köpte en hyfsat känd gentleman vid namn Jean-Claude Biver(tillsammans med Jacques Piguet) vraket efter företaget för en spottstyver och arbetade på tio år fram en av de tre största succéerna och vändningarna klockvärlden sett (där Biver varit delaktig i samtliga). Han var nyligen med i Hodinkees talking watches här:




Blancpain säljs senare till Swatch group 2003.



Idag tillverkar Blancpain ganska små volymer om året, det finns inga exakta siffror men det rör sig om cirka 10 000 klockor/år. Varje ur monteras helt för hand och varje urmakare jobbar klart med en och samma klocka i alla steg av monteringen.
2007 kom den senaste modellen av FF och har sedan dess kommit i ett gäng olika versioner, se nedan exempel. Modellen har även kommit som kronograf och även med en blå Bezel/tavla som urskiljer sig.

Nya originalet
imagecreate.php


Aqua Lung - med en av klockvärldens mest fantastiska baksidor
Notera även den helborstade boetten
Blancpain+Fifty+Fathoms+5015C-1130-52B_black.jpg

-Blancpain-Fifty-Fathoms-Tribute-to-Fifty-Fathoms-Aqua-Lung-10-.jpg


Tribute to Fifty Fathoms - No Radiation Gjord i 500 ex.
5015B-1130-52_front.png


Blancpain Tourbillon Fifty Fathoms
6507707149_da34369e2a_z.jpg


























Paketöppningen
Själv har jag köpt en annan version som jag fastnade för
the-dark-knight.jpg






















Temat är svart idag:)


Boxen är riktigt gedigen även om den ser plastig ut på bilden. Bra tyngd i den och känns solid





Servicehäfte plus instr.bok




Dark Knight






Handledsshot med rätt tröja på:)





Kort info
Modellnamn: BLANCPAIN FIFTY FATHOMS AUTOMATIQUE DARK KNIGHT
Material: DLC coating på stål
Refnr: 5015-11C30-52A
Årsmodell: 2011(lanserades 2009-2010)
Urverk: Blancpains inhouse Calibre 1315
WR: 300m (blir en viss komik när namnet syftar till något annat)






Urverket

Automatiskt
Power reserve: 120 timmar/5dagar
Verkets diameter 30.60 mm
Verkets tjocklek 5.65 mm
Juveler 35st
3 mainspring barrels
Glucydur free sprung balance with gold regulation screws
Komponenter: 227
28,800 vph


calibre_1315_back.png



Urverket som Blancpain tillverkat själva med grunden i deras handdragna 13R0 verk som kom ut 2006.
Modellerna utan glasbaksida(dvs inte min) har verket inslutet av mjukmetall för att avskärma magnetism.
När tidiningen Watchtime testade klockan och mätte upp tidshållningen skrev de "THE RATE OF THE FIFTY FATHOMS IN OUR TEST WAS SO PRECISE THAT AN UNKNOWING OBSERVER COULD ALMOST HAVE
MISTAKEN IT FOR A QUARTZ WATCH."





Vid första anblicken tror man att de lämnat verket "obehandlat" men när man tittar närmare ser man att de lagt mycket tid på att få fram en "sunburst" på verket. Finishen är extremt bra och välgjord. Jag gillar verkligen glasbaksidan och får nog säga att jag föredrar den mot de FF jag klämmt på utan. När de lagt så mycket energi på verket känns det tråkigt att stänga in det.

Något jag däremot är kluven till är rotorn, den är lite fulsnygg och visst förstår jag hur de tänkte när de vill anspela till havet och göra en snäcka. Hade personligen föredragit en traditionell med samma härliga finish som verket eller med den härliga rotorn från Aqua Lung:en.

Enligt Watchtime är verket väldigt robust byggt, om det stämmer eller ej kan inte jag avgöra.

calibre_1315_front_8.png




Mina intryck
Boetten känns väldigt välgjord och finishen är på hög nivå. Dlc behandlingen gör att boetten får olika färg i olika vinklar. Blainpain texten är disketare i verkligheten än vad man tror. Den uppfattas tydligare på den traditionella polerade boetten än på min. Känslan som kronan har kan vara det bästa jag testat, den känns rejäl men väldigt exakt och distinkt.




Jag har ganska små handleder och FF mäter 45mm. Jag vågar ändå påstå att den bär mindre än 45mm pga bandhornens riktning. Jag hade gärna sett att den var 1-2mm mindre men tycker det funkar bra. En Deep sea sitter tex väldigt mycket större på handleden.


Bezelen har ett inlägg av safirglas, det ger den ett helt annat intryck och gör den mer bullig/rundad. Den matchar fantastiskt bra med det domade safirglaset som fått lite höjd samtidigt som det inte är extremt högt.


Tavlan på den vanliga FF har en sunburst effekt i mitten och en diskretare ytterdel. På Dark Knight har man nästan samma färg på både inner och ytterdelen. Först när man tittar på tavlan i solljus ser man skillnaden och ser att det finns en viss sunburst även i mittentavlan även här.





Blancpain är extremt duktiga på att få till Lumen på sina dykare. Dark Knight är inte dålig men för att då den svarta/gråa nyansen som den är "målad" i så har man fått göra avbräck på Lumens styrka. Det märks ganska tydligt en skillnad inte bara i styrka men även en färg, Dark Knight får en helt annan grön Lume i mörker än en traditionell FF.




Bandet är gjort av något nylon av något slag med en innerdel/stoppning av gummi för att hålla bandet stelare. Insidan av bandet är även klätt av gummi. Det sitter riktigt bra på hanleden och ger en bra balans för klockan. Stor nackdel för alla FF är deras bandstift som har en speciell infästning(skruvat) vilket gör bandbyten svårt. Man kan även tycka att en klocka som listar 120 000kr bör ha ett riktigt folding clasp istället för ett enkelt spänne. Den vanliga FF har det som tillval på 5000kr men tror inte det fanns på Dark Knight.





Tack för mig(ursäkta för alla felstavningar, blev mkt text och orkar inte mer nu:))
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Stort grattis till en riktigt cool dykare! Aldrig sett tidigare i DLC, den är ju grym. Som ett stort fan till Batman så känns ju referensen helt klockren. Snyggt!
 
  • Like
Reactions: par

Randel

Cartier
Tack för en mycket trevlig recension! Jag tycker att Fifty Fathoms är grymt fin! Jag hade aldrig sett just din version tidigare men gillar den :) Ovanligt med safirglas i bezeln, eller är det bara jag som har dålig koll?
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Tack för en mycket trevlig recension! Jag tycker att Fifty Fathoms är grymt fin! Jag hade aldrig sett just din version tidigare men gillar den :) Ovanligt med safirglas i bezeln, eller är det bara jag som har dålig koll?
Tror det är ovanligt, är inte hundra säker men kan inte nämna någon annan som har det.
 

Mattan

Panerai
Riktigt fin, grattis! Och kul läsning. Men hoppades lite på att få se en vintage no radiation, det är imo den ultimata dykaren.
 
Topp