• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blancpain - Swatchs nya projekt?

Min fick precis ett bad i Gardasjön

IMG_5853.jpeg

Bäst hittills men kan inte låta bli att tycka att de blivit alldeles för dyra, 4550 pix för den där enligt Swatchs hemsida känns ju för mycket :eek:

Njaa, jag vet inte. Swatch-samarbetena har fascinerat mig från början. Tyckte att det var väldigt djärvt av Omega att göra sin mest ikoniska design så brett tillgänglig, och rätt lyckat nu med facit i hand.

Den visuella identiteten kopplad till Fifthy Fathom är en stor del av kostnaden. Man skulle kunna säga att de försöker återta kontrollen över sin design även i de lägre prissegmenten, istället för att låta alla hommage-brands ensamma göra cash på den. Skulle de börja kosta uppåt 10k hade jag nog börjat skruva på mig också, och ifrågasatt den demokratiska gärningen. ☺️

Bäst hittills men kan inte låta bli att tycka att de blivit alldeles för dyra, 4550 pix för den där enligt Swatchs hemsida känns ju för mycket :eek:
Framför allt eftersom du kommer behöva slänga den när den går +/- 10 min/dag.

Hur går egentligen dessa Sistem51-urverken? Svarar mig själv här. 90h PR och en tolerans på -5/+15 sekunder per dag.

Jag tycker den gröna är läcker. Inte så att jag skulle köpa den för priset men grönt är lite mindre skrikigt än många av de andra färgerna bortsett från svart då.

Hur går egentligen dessa Sistem51-urverken?

Jag tycker den gröna är läcker. Inte så att jag skulle köpa den för priset men grönt är lite mindre skrikigt än många av de andra färgerna bortsett från svart då.

Detta är ju det kontroversiella med dessa klockor. Du har en livslängd på 5 max 10 år kanske, utan möjlighet att kalibrera gång under tiden. Det verkar vara priset man får betala för att aldrig någonsin vilja tillverka en Quartz-klocka (Blancpain). 😉

Hur går egentligen dessa Sistem51-urverken? Svarar mig själv här. 90h PR och en tolerans på -5/+15 sekunder per dag.

+/- 10 minuter per dag? Jo tjena. Då har man nog tappat den i mikrovågsugnen. 😜

Den gröna är faktiskt rätt läcker också. Inte skrikig, men ändå lite karaktär. Hade inte köpt den själv – men hade inte blivit ledsen om den trillade ner i julstrumpan heller.

Jag testade när jag köpte en och blev positivt överraskad!
IMG_2247.jpeg

+/- 10 minuter per dag? Jo tjena. Då har man nog tappat den i mikrovågsugnen. 😜

Den gröna är faktiskt rätt läcker också. Inte skrikig, men ändå lite karaktär. Hade inte köpt den själv – men hade inte blivit ledsen om den trillade ner i julstrumpan heller.

Det var lite överdrivet för att få fram min poäng. 😂
Jag testade när jag köpte en och blev positivt överraskad!
IMG_2247.jpeg
Wow. Ganska bra siffror för att vara "skräp". 😂

Det var lite överdrivet för att få fram min poäng. 😂

Wow. Ganska bra siffror för att vara "skräp". 😂
Det finns tyvärr ”skräp” som säljs för mycket högre priser.
På detta forum är det inte svårt att hitta klagomål på nyköpta lyxklockor.

• Dålig gångavvikelse direkt ur lådan
  • Felcentrerat datum eller visare
  • Repor från fabrik eller vid uppackning
  • Luftbubblor eller damm under glaset
  • Servicebehov direkt eller kort efter köp: det hände till mig med en Omega!

Det känns särskilt surt när man lagt 50–100k eller mer. Även om garantin täcker det, tar processen ofta tid.

Är faktiskt nöjd med min:

Bilagor

• IMG_0313.jpeg
    IMG_0313.jpeg
    392.3 KB · Visningar: 5
Det finns tyvärr ”skräp” som säljs för mycket högre priser.
På detta forum är det inte svårt att hitta klagomål på nyköpta lyxklockor.

• Dålig gångavvikelse direkt ur lådan
  • Felcentrerat datum eller visare
  • Repor från fabrik eller vid uppackning
  • Luftbubblor eller damm under glaset
  • Servicebehov direkt eller kort efter köp: det hände till mig med en Omega!

Det känns särskilt surt när man lagt 50–100k eller mer. Även om garantin täcker det, tar processen ofta tid.

Är faktiskt nöjd med min:
Det var absolut inget påhopp på SwatchPain utan snarare ett konstaterande och till viss del förvåning från min sida att "plastklockor" kan prestera helt OK. Frågan är naturligtvis hur dessa håller i längden.

Det var absolut inget påhopp på SwatchPain utan snarare ett konstaterande och till viss del förvåning från min sida att "plastklockor" kan prestera helt OK. Frågan är naturligtvis hur dessa håller i längden.
För mig är teknologin bakom Swatch Sistem51 kanske det mest imponerande med hela konceptet – särskilt sett till att det här är en massproducerad, billig mekanisk klocka.
Den kommer absolut inte att hålla i längden som en Rolex men det visste jag när jag köpte den 😉

För mig är teknologin bakom Swatch Sistem51 kanske det mest imponerande med hela konceptet – särskilt sett till att det här är en massproducerad, billig mekanisk klocka.
Den kommer absolut inte att hålla i längden som en Rolex men det visste jag när jag köpte den 😉
Den kostar å andra sidan inte heller som en Rolex så... hexagon

Tillbaka
Topp