• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Mannen bakom Hublots framgångssaga...herr JCB.......gjorde en liknande resa med Blancpain som var nära sotdöden på 80/90 talet. En grym resa även där. Ett fabrikat med gamla anor som utan att skryta överglänser Rolex i det tysta när det gäller divers. Att man var före dem ner i djupet med roterande bezel känns lite stort.....1953. Jacques-Yves Cousteau + crew använde BP FF som arbetsdinka......även många länders marina försvar gjorde likadant.....bla US.

Vintage BP FF är en labyrint.....men satans ybercoola. Deras nyare dykare.....dvs 2007 ytd......är också riktigt bra shit. Finns ju lite olika modeller numera. Den i helsvart är smuffrig.....likaså dykaren i helguld med Tourbillon....man smäller ju av!!!
 
Dom är coola helt klart MEN stora på 45mm samt kostar en bra slant...och dom har i sann JCB manér släppts i sjuttioelva varianter....jag gillar den vanliga med segelduksbandet (Som du visade)

blancpain_1_small.jpg
 

Knät

Cartier
Det finns iaf vintage FF på forumet, har funnits fler innan osäker på om de är ivägflippade eller finns kvar dock..
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Nu flippad..men jag hade en BP FF Bundeswehr från 1974....men såld och sörjd!!

Skulle jag skaffa en ny skulle de vara en Tornek

Vet att Bomier har en liknande...men med datum
 

Bilagor

  • IMG_3718.JPG
    IMG_3718.JPG
    350 KB · Visningar: 853

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker de är riktigt riktigt coola! De släpper ju faktiskt nya modeller, så märket lever i högsta grad. Deras senaste med djupmätera är dock inte min kopp.

Att påstå att det finns asmånga Seiko FFF-er är väl en överdrift, med tanke på att de olika urtavlorna enbart släppts i begränsade upplagor (100/tavla tror jag, även om det snart kommer nya av den senaste generationen). Att man ser de så ofta på olika klockforum har ju att göra med att det är en forumutvecklad urtavla.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Otroligt häftiga klockor. Hoppas Blancpain, likväl som GP och Ulysse klarar konkurrensen ..

Hoppas på en version av vanliga Fifty Fathoms detta verk och glasbakstycke, men propellern finns bara i versionen
500 fathoms GMT :

2hqt3dl.jpg
[/img]

2hqt3dl.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Chuck skrev:
Fifthy fathoms är ju en klassiker som man dessvärre inte får se så ofta, kan inte minnas jag sett den häs på KS än :roll:
fifty_zpsdabb30bc.jpg


Däremot florera FF moddade Seikos i perioder, finns massvis wordwide.
seiko-1_zps1623b0fd.jpg


På youtube finns en fin video som ger den speciella känslan av manufuktur och tradition, så långt från massproduktion man kan komma.http://www.youtube.com/watch?v=TNftQFfgepY

Men det känns ändå som fabrikatet är svalt och inte riktigt hängt med, får känsla av uppköp syndrom,urvattning, besparingar eller brist på entusiasm. Det får man läsa lite här o var på forumen runt om världen. Försöka ladda ner deras katalog online och du möts av 404....Mycket tråkigt.
Hur är eran uppfattning kring fabrikatet med den gedigna historan? såsom svartvita bilder på franska grodmän med sin FF på armen :|

Cheers Chuck


Jättefin, men det där med Seikoasken förstår jag inte?
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Och Masterkiller är ditt namn för att du är snabbast på avtryckaren... Aja får bli dubbelpost men jag är medveten om att du hann först ;)
 
C

Crowolf

Guest
Davvan skrev:
Nu flippad..men jag hade en BP FF Bundeswehr från 1974....men såld och sörjd!!

Skulle jag skaffa en ny skulle de vara en Tornek

Vet att Bomier har en liknande...men med datum

Så här ska dom se ut!! Tycker de nya är lite väl......jag vet inte, blingiga kanske...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Blancpain FF är en av gralarna.. kikat på en i Franks ur i sommras.. Hur dant ligger begagnat priserna på dessa i regel?
 

jabla

Sarlacc
antikmartin skrev:
Otroligt häftiga klockor. Hoppas Blancpain, likväl som GP och Ulysse klarar konkurrensen ..

Hoppas på en version av vanliga Fifty Fathoms detta verk och glasbakstycke, men propellern finns bara i versionen
500 fathoms GMT :
2hqt3dl.jpg
Propellern är nog den häftigaste/snyggaste rotorn jag sett genom ett glasbakstycke :)
 
Hittade dessa bilder på Panerisi, ser riktigt fin ut, men jag testade en i deras butik i paris (dock inte Aqualaung vaianten) och den var fin men inget jag verkligen gick igång på...men efter att ha sett dessa bilder kanske man måste prova den igen...

e_zpsceeed6e2.jpg


P1050880_zps51f3caf2.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra bump! Har sett liknande modell innan, men aldrig på den länken. Minns inte om den var 40 eller 42mm?
 

watchdreamer

Panerai
Gillar verkligen FF och varit på väg till köp flera gånger. Det som stoppat mig är namnet Blancpain som är inristat i boetten, gillar det inte tyvärr :(
 
Topp