• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_5049.jpg

Köpte precis nato i BP-stil, det gäller att vara förberedd. :)
 

demondave

Rolex
IMG_5314.jpg
IMG_5309.jpg
IMG_5310.jpg
IMG_5311.jpg
IMG_5312.jpg
IMG_5313.jpg
IMG_5320.jpg
IMG_5316.JPG
IMG_5317.JPG
IMG_5318.JPG

Slänger in lite nyfunna bilder från nätet. :)
Natot ser ju sådär ut, blir dock lite sugen på att kolla vad det skulle kosta att köpa till ett separat.

Om någon har ett spänne "över" så hojta gärna.

Jäklar, vilken skillnad några millimeter gör når man lägger klockorna mot varandra, Mil-Spec kontra vanlig FF.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det blir spännande att följa Blancpains resa framöver. Hoppas de aktar sig för att i för stor utsträckning följa andras tillverkares pengakåta böjelser med alla dessa begränsade utgåvor som släpps. Intressant också att se hur "inne" armbandsur är med militär bakgrund blivit, undrar vad som kommer efter det? När bland andra Hodinkee går i graven kommer det säkerligen förändras. Jag tycker det är synd att Blancpain inte också gör hommager som är originalen trogna utan ska fläska på så förbannat med storlekar och dessa datum på sniskan. Jag har kontaktat Blancpain med mina önskemål och förutsätter att de tar detta till sig :D Jag kan redan nu utlova att när folk ägt uren en tid och behövt serva dem så brukar de tröttna; då kommer de på andrahandsmarknaden. Det är nästan det som är mest intressant, att följa utvecklingen under tid och hur klockvärlden rör på sig.
Denna modell är mycket lyckad, men varför inte göra den omkring 41 mm och lite tunnare? Möjligheterna finns ju. Dessutom sitter datumet i en harmonisk placering.

Bildkälla: Blancpain
5015B-1130-52_front.png
Den modellen i 40mm men utan "No rad" tror jag kommer som standardmodell 2018, tror däremot datumet blir kvar "på sniskan".

Den hade sålt som smör och med de visarna skulle den skilja sig lite mot MilSpec.
 

demondave

Rolex
Det blir säkert bra. Har gjort en prisförfrågan på ett BP-nato till den också trots att jag tycker Mil-Spec natot ser ut som en myspyjamas. Förväntar mig ett tokigt pris som svar.

Klart det blir bra, mest en vanesak! Annars får man bara banta tills klockan ser bra ut :D

Sjukt splittrad i bandfrågan, sail cloth tror jag. Att du kommer få ett tokigt pris som svar är det inte ens pengarna tillbaka på oddsmässigt ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart det blir bra, mest en vanesak! Annars får man bara banta tills klockan ser bra ut :D

Sjukt splittrad i bandfrågan, sail cloth tror jag. Att du kommer få ett tokigt pris som svar är det inte ens pengarna tillbaka på oddsmässigt ;)
Bara spännet kostar väl nån tusing eller två. Sedan ska man även betala för den magiska tråden som bara Swatch Group har.
 

Ceramic

Cartier
IMG_5314.jpg
IMG_5309.jpg
IMG_5310.jpg
IMG_5311.jpg
IMG_5312.jpg
IMG_5313.jpg
IMG_5320.jpg
IMG_5316.JPG
IMG_5317.JPG
IMG_5318.JPG

Slänger in lite nyfunna bilder från nätet. :)
Natot ser ju sådär ut, blir dock lite sugen på att kolla vad det skulle kosta att köpa till ett separat.

Om någon har ett spänne "över" så hojta gärna.

Jag fick välja mellan nato/sail cloth, dom ligger ju också helt likt vid köp så tror inte nato är så dyr till mil spec. 2-3k typ.

Men 20.000 extra för länk.. lätt värt det :hungover:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag fick välja mellan nato/sail cloth, dom ligger ju också helt likt vid köp så tror inte nato är så dyr till mil spec. 2-3k typ.

Men 20.000 extra för länk.. lätt värt det :hungover:
2-3 kan jag köpa, om spänne ingår. Vet ju att du gillar länkarna men för mig som inte ens gillar länk så var det en no brainer att köpa utan med tanke på att jag dessutom vet hur dyra BP-länkar brukar vara.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ok, liite börjar jag faktiskt tycka om Fifty Fathoms nu, särskilt MIL-SPEC eftersom den har en betydligt skönare storlek. Tycker att urtavlan är snyggare och cleanare utan "ringen" innanför index också. Dock inte såld på vattenindikatorn, känns lite för mycket som en helt meningslös gimmick, även om jag förstår den historiska funktionen.

Hur kommer det sig att inga BP-fashionistas gillar Bathyscaphe?
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Ok, liite börjar jag faktiskt tycka om Fifty Fathoms nu, särskilt MIL-SPEC eftersom den har en betydligt skönare storlek. Tycker att urtavlan är snyggare och cleanare utan "ringen" innanför index också. Dock inte såld på vattenindikatorn, känns lite för mycket som en helt meningslös gimmick, även om jag förstår den historiska funktionen.

Hur kommer det sig att inga BP-fashionistas gillar Bathyscaphe?
För mig är det här en aspekt av klockmärkenas branding jag inte förstår. I min värld så är varumärken som Fifty Fathoms, Speedmaster, Carrera o.dyl. något som får stor del av sitt värde i den direkta kopplingen till en ursprunglig modell eller ett ursprungligt prodktkoncept, att den har en del av ursprunget i sitt DNA. Det finns massa varianter av Speedmasters som är jättefina kronografer men det är inte Speedmasters annat än till (det alltmer urvattnade) namnet. Likadant är det för mig med Bathyscaphe. Alldeles utmärkt fin dykare men jag ser inte vad den med det nuvarande formspråket har med FF at göra ? (annat än att Blancpain av lathet/marknadsförings-skäl valt att samla alla dykare under det paraplyet)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
För mig är det här en aspekt av klockmärkenas branding jag inte förstår. I min värld så är varumärken som Fifty Fathoms, Speedmaster, Carrera o.dyl. något som får stor del av sitt värde i den direkta kopplingen till en ursprunglig modell eller ett ursprungligt prodktkoncept, att den har en del av ursprunget i sitt DNA. Det finns massa varianter av Speedmasters som är jättefina kronografer men det är inte Speedmasters annat än till (det alltmer urvattnade) namnet. Likadant är det för mig med Bathyscaphe. Alldeles utmärkt fin dykare men jag ser inte vad den med det nuvarande formspråket har med FF at göra ? (annat än att Blancpain av lathet/marknadsförings-skäl valt att samla alla dykare under det paraplyet)
Förstår faktiskt inte alls detta. Måste man byta namn på en modellserie för att den uppdateras? Då skulle tex Volkswagen ha bytt namn på typ Golfen ett hundratal gånger idag, eftersom utöver det faktum att den har fyra hjul och en motor, ingenting är gemensamt med den första Golfen.

Namnet signalerar ju snarare typ av produkt, tex Seamaster för att klockorna är klockor för vattenlek.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok, liite börjar jag faktiskt tycka om Fifty Fathoms nu, särskilt MIL-SPEC eftersom den har en betydligt skönare storlek. Tycker att urtavlan är snyggare och cleanare utan "ringen" innanför index också. Dock inte såld på vattenindikatorn, känns lite för mycket som en helt meningslös gimmick, även om jag förstår den historiska funktionen.

Hur kommer det sig att inga BP-fashionistas gillar Bathyscaphe?
För mig är Bathyscaphen helt enkelt inte snygg. Den har väldigt vassa och smala bandhorn samt stor glasbaksida. Urtavlan har alldeles för mycket luft och index är för små. På Kronografen tycker jag det funkar men på den vanliga blir det lite knas.

Håller även med @essGunnar om att Bathyscaphe är för dressad, även om de vanliga FF-modellerna är ganska dressade så tycker jag Bathyscaphe går för långt åt avantgarde/dress-hållet.

Safirinlägg på vanliga FF tycker jag ser grymt ut och jag gillar den historiska kopplingen till de gamla lumade överdragna inläggen, på Bathyscaphe är det liquid metal och väldigt blingigt.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Förstår faktiskt inte alls detta. Måste man byta namn på en modellserie för att den uppdateras? Då skulle tex Volkswagen ha bytt namn på typ Golfen ett hundratal gånger idag, eftersom utöver det faktum att den har fyra hjul och en motor, ingenting är gemensamt med den första Golfen.

Namnet signalerar ju snarare typ av produkt, tex Seamaster för att klockorna är klockor för vattenlek.
Jag är inte såld på GOLF utvecklingen heller!! :)
Nej, det är nog mest jag som är konservativ. Känns bara som man urvattnar koncept och i klockbranchen så är ju typ 80% av värdet det kan ta ut för sin produkt kopplat till de känslomässiga värden man kan ladda sina produktserier/koncept med.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
För mig är Bathyscaphen helt enkelt inte snygg. Den har väldigt vassa och smala bandhorn samt stor glasbaksida. Urtavlan har alldeles för mycket luft och index är för små. På Kronografen tycker jag det funkar men på den vanliga blir det lite knas.

Håller även med @essGunnar om att Bathyscaphe är för dressad, även om de vanliga FF-modellerna är ganska dressade så tycker jag Bathyscaphe går för långt åt avantgarde/dress-hållet.

Safirinlägg på vanliga FF tycker jag ser grymt ut och jag gillar den historiska kopplingen till de gamla lumade överdragna inläggen, på Bathyscaphe är det liquid metal och väldigt blingigt.
Ja det är andra sidan av min skepsis. Tråkig boett, intetsägande vridring och fula visare. Tavelstrukturen är egentligen det enda som jag gillar men då har den å andra sidan inga vidare index så tavlan som helhet är ingen höjdare heller.
 
Topp