• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

Cristian

Rolex
2-Faktor
Någon som har provat Bathyscape 38mm?
Jag har provat den. En sån klocka jag gillar mer på foto. Kluven är jag då jag gillar modellen och färgen men den ser "konstig" ut när man ser den live. Det är något med proportionerna mellan ring och tavla som jag inte gillar. Men jag VILL gilla den... :D
Dåliga foton.
Foto med 38mm.
8CE29738-288B-4ED5-87B4-87B20E2BA815.jpeg


Foto med 43mm.
F981A1B0-76DA-42C7-BD8A-87FE1EF3B378.jpeg


Jämförelse med min BP 40mm.
3BEBE22B-17C5-4D8E-A404-D726B2A5368E.jpeg
 
Senast ändrad:

Mister

Breitling
Hej!
Det enklaste är förstås att gå till Nymans och testa en live... Men har inte gjort det ännu.
Stålvarianten på nato är den som jag surfar på mest för tillfället.
Hur känns kvaliten jämfört med exempelvis Rolex? Storleken, hur upplever du den?
Har en 44mm Panerai som mest ligger i klocklådan, körde den som enda klocka ett tag men efter att ha kompletterat med några andra 40mm ur har frekvensen på användandet minskat väsentligt.
Det samma gäller en Deep Sea som jag tyckte var super när jag köpte den... Tröttnade dock på tjockleken och topptungheten efter ett tag och sålde.
Har väl för smala armar...
Mvh Niklas

Kan inte svara på hur kvaliteten är i jämförelse med en Rolex då jag ej ägt en själv. Men min egen upplevelse är att kvaliteten motsvarar mina höga förväntningar. Finishen är fantastisk. Klockan känns väldigt robust och sitter bra, om än lite väl högt med natobandet som adderar ca 2,5 mm. Just nu kör jag ett no-brand sailcloth-armband vilket ger klockan ytterligare ett utseende vilket jag gillar.
Det är en stor klocka, inget snack om det. Första veckorna var jag osäker på om 43 mm, i den här designen med mycket tavla och tunn bezel, helt enkelt var för mycket. (och 38:an är inget alternativ då jag tycker de fina proportionerna har gått förlorade). Men nu, i vecka 4, känns storleken bra och jag är sugen på att införskaffa den svindyra stållänken. Så i väntan på en 40-41 millimetersversion så kommer Bathyscaphen att stanna på handleden.
 

Ceramic

Cartier
@Ceramic , vad kör du med för verktyg när du byter band på mil-specen?

Hehe. Nu tappar du det nog totalt..
Men tar klockan i vänster hand, trycker gennom sprinten och drar ut resten med tången..
IMG_3744.JPG

Denna sitter på 24/7. På träning, sover med den osv. Är ju en keeper och en beater så orkar inte med hela maskering av boet grejen, repor och dings får den oavsett. Och det syns ;)
IMG_3745.JPG
IMG_3746.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hehe. Nu tappar du det nog totalt..
Men tar klockan i vänster hand, trycker gennom sprinten och drar ut resten med tången..
IMG_3744.JPG

Denna sitter på 24/7. På träning, sover med den osv. Är ju en keeper och en beater så orkar inte med hela maskering av boet grejen. Och det syns ;)
IMG_3745.JPG
IMG_3746.JPG
Återkommer med kommentar efter att jag kräkts och tvättat mig själv med kaustiksoda.
 

Ceramic

Cartier

Jag dog, två gånger.

Haha, ser poängen. Men har haft så sjukt mycket ur gennom åren jag knappt vågat nysa på. AP ro, AP roc, AP ROO, daytona, osv osv. När jag beställde denna och satte namnet till ungen i certet var det för att den skulle användas varje dag tills han en dag får den. Och det är ju faktiskt det fifty fathoms är gjord för. Visst man kan sätta av 15 minuter på att tejpa hela boeten vid bandskifte. Men som sagt. Den sitter på 24/7 repor blir det oavsett.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Haha, ser poängen. Men har haft så sjukt mycket ur gennom åren jag knappt vågat nysa på. AP ro, AP roc, AP ROO, daytona, osv osv. När jag beställde denna och satte namnet till ungen i certet var det för att den skulle användas varje dag tills han en dag får den. Och det är ju faktiskt det fifty fathoms är gjord för. Visst man kan sätta av 15 minuter på att tejpa hela boeten vid bandskifte. Men som sagt. Den sitter på 24/7 repor blir det oavsett.
Förstår inte, är det solida stavar som är inpressade som bandstift?
 

Ceramic

Cartier
Byta band till en whiskey, en småbarnpappas enda nöje. :D
Jag får lite panik faktiskt, nu får du bestämma dig. Kör en BP på länk, den andra på nato och köp en klocka som är bra på gummi.

Eller hur man måste ta vara på dom små stunderna.

Detta är bara början. Har ett camille fournet canvas i beställning och väntar fortfarande på Oem natot.

Men detta får nog sitta på en stund nu..
IMG_3784.JPG
 

demondave

Rolex
Eller hur man måste ta vara på dom små stunderna.

Detta är bara början. Har ett camille fournet canvas i beställning och väntar fortfarande på Oem natot.

Men detta får nog sitta på en stund nu..
IMG_3784.JPG

Tror jag för börja spara till ett orginal bandbytarverktyg, lite för nervsvag för det där, men vill kunna byta ibland. Länk, nato, tropic lär funka bra, nåt typ Guy Freres borde passa stilen bra.. Ja, blir nog endel byten :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror jag för börja spara till ett orginal bandbytarverktyg, lite för nervsvag för det där, men vill kunna byta ibland. Länk, nato, tropic lär funka bra, nåt typ Guy Freres borde passa stilen bra.. Ja, blir nog endel byten :)
Jag har ett sådant "original-verktyg" men de är ju till 45mm-boetten. Dessutom är de inte bra, man kan nämligen inte se så att man styr verktyget rätt. Mitt eBay-verktyg funkar myclet bättre.
 

Ceramic

Cartier
Tror jag för börja spara till ett orginal bandbytarverktyg, lite för nervsvag för det där, men vill kunna byta ibland. Länk, nato, tropic lär funka bra, nåt typ Guy Freres borde passa stilen bra.. Ja, blir nog endel byten :)

Vi talar faktiskt om ett stift som trycks ut tillräckligt långt för att du ska kunna dra ut det med en tång eller liknande. Mer komplicerat än så är det inte.Blir lite mycket drama för att trycka ut ett stift. Ja då det kan säkert bli slitet och tillslut sitta så löst att man inte behöver använda tång längre, men är ju bara köpa ett nytt stift.

Angående hairlines på boeten. Hela boeten är blank polerad med relativt tilgängliga ytor. Dessa kan poleras bort med cape cod eller av en urmakare enkelt och utan någon kosmetiskt påverkan på uret.

Eller så kan man ju passa på uret som det var gjort av glas och bara plocka fram det för dem dagliga Instagram bilderna... ;)
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
B6F6482B-F899-47A0-9505-8A0018B781C9.jpeg
Nu måste jag fråga. Har fastnat för en klocka, den är det sista jag tittar på innan jag somnar och det första jag tänker på när jag vaknar, men den enda jag hittat till salu finns i Paris, suck!
Har mkt svårt att hitta mer info; som under vilka år tillverkades den, nypris osv. Trist att det inte finns info om gamla modeller på Blancpain egna sida.
När jag googlar får jag bara massa replicaträffar. Jag är ny på att göra efterforskningar så har jag missat något uppenbart får ni gärna tipsa mig.

Är det ngn här som kan länka mig vidare till mer info?
Modèle référence 2185.1130.53B
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Nu måste jag fråga. Har fastnat för en klocka, den är det sista jag tittar på innan jag somnar och det första jag tänker på när jag vaknar, men den enda jag hittat till salu finns i Paris, suck!
Har mkt svårt att hitta mer info; som under vilka år tillverkades den, nypris osv. Trist att det inte finns info om gamla modeller på Blancpain egna sida.
När jag googlar får jag bara massa replicaträffar. Jag är ny på att göra efterforskningar så har jag missat något uppenbart får ni gärna tipsa mig.

Är det ngn här som kan länka mig vidare till mer info?
Modèle référence 2185.1130.53B
Har du letat på chrono24? Finns en hel del varianter på den där. Sök på "Blancpain leman flyback" så får du upp en del träffar på Chrono24.
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Tack för svar men det är inte samma model enligt mig, dom träffar på chrono har siffror och/ eller stora datum.
Eller är det samma klocka men olika varianter menar du?
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Tack för svar men det är inte samma model enligt mig, dom träffar på chrono har siffror och/ eller stora datum.
Eller är det samma klocka men olika varianter menar du?
Det är modell - Leman Flyback. Dock finns det olika varianter. Min tanke var att du skulle bredda ditt sök istället för att söka på refnr men de är ovanliga utan stora datumet kl 6. Vad är det för fel på den i Paris?
 
Topp