• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

hisingen

Cartier
2-Faktor
Inget fel alls! Har aldrig köpt en klocka osedd och för såna pengar behöver jag lite mer kött på benen för att känna mig trygg bara, en klapp på axeln/spark i röven av rutinerade KS medlemmar är nog det jag behöver.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inget fel alls! Har aldrig köpt en klocka osedd och för såna pengar behöver jag lite mer kött på benen för att känna mig trygg bara, en klapp på axeln/spark i röven av rutinerade KS medlemmar är nog det jag behöver.
Jag köper allt osett. :)
Läs in dig på specifikationerna och kolla upp ut och invändigt skick samt jämför priser, sedan är det ju bara att köra.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Inget fel alls! Har aldrig köpt en klocka osedd och för såna pengar behöver jag lite mer kött på benen för att känna mig trygg bara, en klapp på axeln/spark i röven av rutinerade KS medlemmar är nog det jag behöver.

Jag köper allt osett. :)
Läs in dig på specifikationerna och kolla upp ut och invändigt skick samt jämför priser, sedan är det ju bara att köra.

Håller med. Kolla även upp handlaren om det går.
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Hur gör ni för att jämföra priser på ovanliga objekt? Jag vill ju givetvis jämföra äpplen mot äpplen och inte päron.
Eller kommer den känslan, kunskapen med tid?
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Leta gamla annonser på internationella forum för att skapa dig en bild av prisläget. Exakt modell kanske är svår att hitta. Testa att söka brett på watchrecon tex.
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Ja det hade jag gärna gjort men klockan hade inga papper eller box, oklar servicehistorik så den är borta för mig tyvärr.
Handlaren sa att priset hade varit 20% högre med dokument och låda, låter kanske rimligt eller vad tycker ni?
 

Ceramic

Cartier
@yonsson vad kör du för spänne på natot? Antar att du undviker Oem då det är stor risk för deskdives :p
IMG_3808.JPG
 

Ceramic

Cartier
Jag är ledsen men viklås på ett "nato" måste ju vara en av de fånigaste bastardlösningarna i klockhistorien. Varför i hela Halland?

Det hade det kanske varit. Men nu är det inte bp standard lösning även om viklåset är Oem. Standard kommer det på buckle.

Jag kör viklås på allt. Gillar inte tanken på hur enkelt det är att tappa klockan när man tar den av och på med vanligt spänne.

Av nyfikenhet. Vad är det du menar är problem med viklås på nato?

Så ser standarden ut
IMG_3811.JPG
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Det hade det kanske varit. Men nu är det inte bp standard lösning även om viklåset är Oem. Standard kommer det på buckle.

Jag kör viklås på allt. Gillar inte tanken på hur enkelt det är att tappa klockan när man tar den av och på med vanligt spänne.

Av nyfikenhet. Vad är det du menar är problem med viklås på nato?

Så ser standarden ut
IMG_3811.JPG
"Problemet", eller det som gör det lätt komiskt är ju att man tar en produkt, natobandet, som är en rått praktisk nedstrippad lösning som är gjord att vara funktionell, fältmässig och billig och pimpar upp det. Man vill ha tool utseendet men man kan inte tygla sin vilja att göra allting high-end. Det är lite som att göra en hård fieldwatch som ser ut att vara gjord för att överleva slagfältet i andra världskriget och sen pilla i en tourbillion i den bara för att man kan och vill göra den haute horologie.
Jag menar inte att det är nåt problem, det gör mig bara lite full i skratt.
 

Ceramic

Cartier
"Problemet", eller det som gör det lätt komiskt är ju att man tar en produkt, natobandet, som är en rått praktisk nedstrippad lösning som är gjord att vara funktionell, fältmässig och billig och pimpar upp det. Man vill ha tool utseendet men man kan inte tygla sin vilja att göra allting high-end. Det är lite som att göra en hård fieldwatch som ser ut att vara gjord för att överleva slagfältet i andra världskriget och sen pilla i en tourbillion i den bara för att man kan och vill göra den haute horologie.
Jag menar inte att det är nåt problem, det gör mig bara lite full i skratt.

Ok, så problemet är egentligen inte viklåset utan kostnaden på spännet.
Standard nato till bp går ju loss på 17-20k men kommer på spänne. Det är då ok. Eller blir det också fel?

Ett viklås är ju i utgångspunkt varken dyrare eller mindre praktiskt än ett buckle.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Ok, så problemet är egentligen inte viklåset utan kostnaden på spännet.
Standard nato till bp går ju loss på 17-20k men kommer på spänne. Det är då ok. Eller blir det också fel?

Ett viklås är ju i utgångspunkt varken dyrare eller mindre praktiskt än ett buckle.
Tror du övertolkar, säger inte att något är fel, bara att det gör mig lite full i skratt. Gillar du viklås så kör, jag tycker bara det är lite kul att klocktillverkare ibland viker sig dubbla för att komplicera saker som ursprungligen var tänkta att vara enkla och minimalistiska.
 

Ceramic

Cartier
Tror du övertolkar, säger inte att något är fel, bara att det gör mig lite full i skratt. Gillar du viklås så kör, jag tycker bara det är lite kul att klocktillverkare ibland viker sig dubbla för att komplicera saker som ursprungligen var tänkta att vara enkla och minimalistiska.

Men vad är det Blancpain har komplicerat? Och vad är det i deras lösning som inte är enkel eller minimalistisk?

Eller är det att jag blir stressad av risken för att tappa klockan med vanligt buckle som gör full i skratt?
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Men vad är det Blancpain har komplicerat? Och vad är det i deras lösning som inte är enkel eller minimalistisk?

Eller är det att jag blir stressad av risken för att tappa klockan med vanligt buckle som gör full i skratt?
Detta är ett natoband.
images
=
Allting Blancpain har lagt till konstruktionen utöver detta är sådant de komplicerat.
 

Ceramic

Cartier
Ja, nåt viklås tycks ju inte vara synligt nånstans på ett ursprungsnato så det är väl en tillagd komplikation?

Viklåset är som nämnt något jag valt att använda för att jag önskar säkerheten av det. Det är som sagt inte något som kommer som standard. Ref svar och bild över.
Så igen vad är det i designen av natot från Blancpain som gör dig full i skratt?
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Viklåset är som nämnt något jag valt att använda för att jag önskar säkerheten av det. Det är som sagt inte något som kommer som standard. Ref svar och bild över.
Så igen vad är det i designen av natot från Blancpain som gör dig full i skratt?
Ah sorry, det är jag som är trög, läser igen. Viklåset är alltså inte en variant som Blancpain erbjuder? Det är något du satt ihop?
Isf ska jag inte skratta åt BP, bara konstatera att det var en kuriös lösning från din sida.
 

Ceramic

Cartier
Ah sorry, det är jag som är trög, läser igen. Viklåset är alltså inte en variant som Blancpain erbjuder? Det är något du satt ihop?
Isf ska jag inte skratta åt BP, bara konstatera att det var en kuriös lösning från din sida.

Men Gud., Blancpain lagar ju annat än dykare på nato och har självklart viklås i sortimentet. För att förtydliga ytligare. BPs nato kommer med vanligt spänne. Jag har satt på ett viklås på ett nato som jag nämnt ett antal gånger för att det gör det hela säkrare när man tar av uret. Viklåset är orginal Blancpain, men levers inte på deras standard nato.

Men jag förstår fortfarande inte vad vad det är som gör dig full i skratt och vad problem är. Att bps nato kommer på vanligt spänne skrev jag flera gånger tidigare i tråden.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Men Gud., Blancpain lagar ju annat än dykare på nato och har självklart viklås i sortimentet. För att förtydliga ytligare. BPs nato kommer med vanligt spänne. Jag har satt på ett viklås på ett nato som jag nämnt ett antal gånger för att det gör det hela säkrare när man tar av uret. Viklåset är orginal Blancpain, men levers inte på deras standard nato.

Men jag förstår fortfarande inte vad vad det är som gör dig full i skratt och vad problem är. Att bps nato kommer på vanligt spänne skrev jag flera gånger tidigare i tråden.
Sorry, detta blev ändlöst och tråkigt. Jag missuppfattade helt enkelt din förklaring, läste att det inte var standard men utgick från at det var en option från BPs sida eftersom det var orginaldelar.
Så för att förtydliga, ett tillklyddat nato från BPs sida vore komiskt för mig. Att du väljer att sätta ihop ett själv är för mig ett udda val men jag förstår din logik bakom det.
 
Topp