• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bleka Speedmaster insert?

maxmol

Panerai
Tjena panelen!

Har tänkt ett tag på det här med blekning av insert. Man se ju en del härliga blekta ghost inserts till dykare av alla slag. Har sett liknande effekt på tachymetern på vissa speedmasters men dessa verkar alla vara naturliga. Har också sätt folk som tagit av tachymetern. Så rimligen bör detta gå att göra.

Vad jag undrar nu är då,

1) Hur tar man av en speedmaster "bezel"?

2) Har sett speedmaster bezel säljas löst så man behöver inte fücka till originalet. Men de är dyra så finns det någon med erfarenhet av bleking som gjort detta?



DSC02648_zpsa55dccfa.jpg
 

maxmol

Panerai
Kom igen, om jag inte får lite hjälp här så kör jag på denna killens rekommendation. Känner dock att om man går från seamster till speedmaster så är det lika bra att ta fram hammaren eller tryckluftsborren. :pirate:


 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Testa att gnugga med Displex för polering av plexiglas, om du har hemma. Brukar kunna ha en blekande effekt även på inserts.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vet inte hur man tar av bezeln, men jag har lite erfarenhet av klorinblekning. Blekte min Tudor med en 50/50 blandning vatten/klorin. Körde den ca 5x5 minuter och torkade av den emellan för att se resultatet.

Före

Efter


 

maxmol

Panerai
Testa att gnugga med Displex för polering av plexiglas, om du har hemma. Brukar kunna ha en blekande effekt även på inserts.


Va, har displex en blekande effekt. Min speedy har hesalit så han använt displex på den upprepade gånger utan någon blekande effekt. Iof så har jag ju mest putsat hesaliten. :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag lär mig något nytt varje dag. Att man gillar gamla slitna klockor med charm och historia - det förstår jag. Att man vill tvinga fram patina med kemiska medel... det hade jag inte trott att man gjorde. Öppnar ni upp urverket också och filar lätt på kugghjul etc. så att urverket blir "charmigt" slitet?
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jag lär mig något nytt varje dag. Att man gillar gamla slitna klockor med charm och historia - det förstår jag. Att man vill tvinga fram patina med kemiska medel... det hade jag inte trott att man gjorde. Öppnar ni upp urverket också och filar lätt på kugghjul etc. så att urverket blir "charmigt" slitet?

Kass liknelse
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag lär mig något nytt varje dag. Att man gillar gamla slitna klockor med charm och historia - det förstår jag. Att man vill tvinga fram patina med kemiska medel... det hade jag inte trott att man gjorde. Öppnar ni upp urverket också och filar lätt på kugghjul etc. så att urverket blir "charmigt" slitet?


n155e i sina NYA jeans, gud förbjude att de skulle se de det minsta använda ut ;)
hoff-bootcut-jeans.jpg
 
Topp