• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bli bättre på klockor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

chloemm

Basic
Hej alla!

Emil heter jag och är 34 år gammal är ny i denna värld av klockor. Jag har fått upp ett intresse och skulle vilja bli mycket bättre på klockor. Speciellt AP, Rolex, Patek Philippe och omega.

Jag har aldrig haft ett arbete och planerar inte att ha ett arbete heller. Så jag har väldigt mycket tid kan kan lägga på att bli bättre på just klockor.

Jag har 2.5 miljoner att lägga på klockor just nu. Men innan jag böjar köpa på mig vill jag givetvis bli mycket bättre. Så jag har bättre chans att göra bara klipp.

Någon som kan ge bra förslag på sidor/böcker där man kan bli mycket bättre på just dessa märken. Jag har givetvis googlat, Men istället för att lägga 1000 timmar på att googla runt kan man få tips och bra sidor/böcker så kan man få lika bra information på 500 timmar istället.

Vad är bra för mig som nybörjare att kunna? Jag vill inte börja med att köpa en Patek Philippe. Utan tänkt köpa en Rolex 126610LV starbucks.

Alla tips är välkomna

Härlig tråd.

Börja kolla youtubevideos t.ex. Talking watches eller något. Kan vara bra för att få en överblick och beskrivande filmer om modellerna du är intresserad av.

Jag gillar t.ex. John Mayer så jag tycker det är riktigt mysigt att kolla på Talking Watches m. John Mayer

Hej alla!

Emil heter jag och är 34 år gammal är ny i denna värld av klockor. Jag har fått upp ett intresse och skulle vilja bli mycket bättre på klockor. Speciellt AP, Rolex, Patek Philippe och omega.

Jag har aldrig haft ett arbete och planerar inte att ha ett arbete heller. Så jag har väldigt mycket tid kan kan lägga på att bli bättre på just klockor.

Jag har 2.5 miljoner att lägga på klockor just nu. Men innan jag böjar köpa på mig vill jag givetvis bli mycket bättre. Så jag har bättre chans att göra bara klipp.

Någon som kan ge bra förslag på sidor/böcker där man kan bli mycket bättre på just dessa märken. Jag har givetvis googlat, Men istället för att lägga 1000 timmar på att googla runt kan man få tips och bra sidor/böcker så kan man få lika bra information på 500 timmar istället.

Vad är bra för mig som nybörjare att kunna? Jag vill inte börja med att köpa en Patek Philippe. Utan tänkt köpa en Rolex 126610LV starbucks.

Alla tips är välkomna
Är du seriös eller skojar du?

Vad skulle vara det roliga?
Att du ar 34. Inte jobbar. Inte vill jobba.
Har du 2,5M till leksaker sa bor du val ha minst 25-30M till livets nodtorft. Och med de summorna sa borde du inte behova fraga har vad man ska kopa for att tjana slant.
Du vet ju redan vad du vill kopa for klocka,sa det ar val bara att ga och handla dig en sadan forst och sedan har du runt 2385000kr kvar att fundera pa var och pa vad du ska spendera dessa.
Kaplans har ju lite kul nu den 3dje. Varsagod

Okej då ska jag inte lyssna på vad som sägs på internet då. Du kan säga vilka som skulle vara bättre
Har du den budgeten behöver du ju inte köpa något massproducerat. Märkena du nämner är just det... mycket märke. De är inte dyra för att de är bra. Snarare för att de inte säljer klockor utan de säljer lyx. Statussymboler om man vill. Därmed inte sagt att de är dåliga på något sätt men du får ju en lika bra klocka för en bråkdel av vad de du nämner kostar.
Leta runt efter urmakare som handtillverkar allt själva istället och som kanske bara gör 10 klockor om året så får du något intressant.
Har du 2.5 mille finns verkligen ingen anledning att köpa en dussinklocka. Lycka till.

Att du ar 34. Inte jobbar. Inte vill jobba.
Har du 2,5M till leksaker sa bor du val ha minst 25-30M till livets nodtorft. Och med de summorna sa borde du inte behova fraga har vad man ska kopa for att tjana slant.
Du vet ju redan vad du vill kopa for klocka,sa det ar val bara att ga och handla dig en sadan forst och sedan har du runt 2385000kr kvar att fundera pa var och pa vad du ska spendera dessa.
Kaplans har ju lite kul nu den 3dje. Varsagod
Jag spelar poker PLO 200/400 på svs.

Alltduger heter jag där. Bara för jag har 2.5 att leka med så behöver jag väl inte göra idiotiska affärer och köpa någonting jag inte är påläst på?

Är lite osäker att köpa nu med tanke på kurvorna på Rolex

Alltduger heter jag där. Bara för jag har 2.5 att leka med så behöver jag väl inte göra idiotiska affärer och köpa någonting jag inte är påläst på?

Da ar det ju mycket battre du satsar dina 2.5 pa ett pokerparti. Sa har du ju kanske 25 nar turneringen ar over tanker jag?
Och da kan det ju kvitta om du blaser 10% pa natt som blir vardelost men du gillar. For du har ju anda 20 mer an du startade med.

Kurvorna pa Rolex? Spelar val ingen roll? Du koper val utav AF?

Troligen går det att investera i klockor, men jag är rätt säker på att det finns enklare saker att köpa och sälja. Så om du vill börja med klockor finns det egentligen, i mitt tycke, bara en regel för vad man ska köpa: de klockor som gör att du blir glad när du tittar på handleden, och som gör så att du tittar på handleden ofta utan att egentligen komma ihåg vad klockan visade.

Da ar det ju mycket battre du satsar dina 2.5 pa ett pokerparti. Sa har du ju kanske 25 nar turneringen ar over tanker jag?
Och da kan det ju kvitta om du blaser 10% pa natt som blir vardelost men du gillar. For du har ju anda 20 mer an du startade med.

Kurvorna pa Rolex? Spelar val ingen roll? Du koper val utav AF?
Fast nu är jag intresserad av klockor. Hade jag velat fortsätta att bara spela poker så hade jag inte skrivit i tråden?
Vad ligger snitt intelligensen på detta forum egentligen?

Fast nu är jag intresserad av klockor. Hade jag velat fortsätta att bara spela poker så hade jag inte skrivit i tråden?
Om du är intresserad av klockor så läs om klockor och köp en klocka DU är intresserad av. För mig låter det som du är intresserad av att investera i klockor vilket kanske inte heller är världens listigaste plan.

Hej alla!

Alla tips är välkomna
Fortsätt gör det du gör (whatever det är). Köp klockor för att du uppskattar deras historia, känslan du får av dem, designen, hantverket och mekaniken, inte för att du vill tjäna pengar på dem (vilket ändå inte är särskilt troligt att man kommer göra).

Eller så försöker du skaffa dig kunskap men tror inte ks kommer vara till stor hjälp🤷

Fånga kniven är ju sällan enkelt. Skulle personligen gissa att botten inte är nådd än på ett tag. Det finns ju LITE att ta av efter många års pris&värdeökningar..

Angående rolex-kurvor så finns det ju andra klockor som tagit mer stryk hittills.

Det kanske du kan svara på istället, som angivit din ålder till 27 i profilen, och sedan presenterar dig som 34. Jag utgår ifrån att du inte vill ha ett intelligenstal i siffror?
Att trådar av denna karaktär fortfarande startas (och får ligga kvar) är för mig obegripligt.
*svara inte, fortsätt bara trolla :)

Det kanske du kan svara på istället, som angivit din ålder till 27 i profilen, och sedan presenterar dig som 34. Jag utgår ifrån att du inte vill ha ett intelligenstal i siffror?
Att trådar av denna karaktär fortfarande startas (och får ligga kvar) är för mig obegripligt.
*svara inte, fortsätt bara trolla :)
Räcker som motivering för låsning.

//mod

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp