• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blir krävd på pengar 1 månad efter klockköp - vad göra?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Akerhage

Cartier
Jag har ett problem.
Jag sålde min Omega seamaster 300 professional på blocket för mer än 1 månad sedan till en kille. Klockan var ju från 2000 och den hade inte varit inne på service sen dess vilket jag tydligt har skrivit i annonsen och även meddelat säljaren. Jag sålde klockan för 12.000kr, då liknande låg ute för ca 16k-18k vad jag kunde hitta.

Jag sade även till han då att det givetvis kunde kosta extra att ha den på service, men att det var därav mitt pris. Så vi träffades och jag sålde klockan till honom. (dock inget kvitto).

Nu idag ringde han när jag var på möte, och jag skickade sms att jag inte kunde prata och frågade vad det gäller. Han kräver nu 4000kr av mig för att det var rostigt inne i urverket. Jag svarade att det var tråkigt, men han kommer inte få några pengar av mig. Att servicen nu kostar drygt 9000kr var ju tråkigt, men samtidigt har jag ju gett all information om klockan innan jag sålde den till honom.

Han har nu börjat hota mig att jag blåst fel person och att han ska ställa till det för mig om jag inte ger honom 4000kr eller köper tillbaks klockan.

Jag har absolut inte råd med att köpa tillbaks klockan nu då jag köpte mig en ny Omega. Och jag är inte sugen på att betala 4000kr till honom. Men han vet ju vart jag bor. Har även anmält honom nu till polisen.

Har han rätt kräva mig på pengar i den här situationen? Vill veta vad ni tycker, jag kunde ju inte veta det fanns ev rost inne i urverket, och jag var tydlig med att klockan var oservad.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Tyvärr är det ord mot ord va? Viktigt att skriva i kvittot att klockan är oservad. Låt polisen göra sitt jobb och sluta svara på personens samtal och sms. Jag hade iof bett honom fara åt pipan men det är jag :) Tråkigt problem. Hoppas det löser sig.
 

Akerhage

Cartier
Jag har ju skrivit att jag inte tänker betala till honom, men det etsar ju på han ännu mer då. Och han försöker vända det till att jag blåst honom istället. Men ska avvakta lite och se om han slutar höra av sig.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
"Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen." - Konsumentverket.se "Handla av privatpersoner".

Du påpekade att den inte var servad, han har omfattande undersökningsplikt vilket i detta fallet är att låta urmakare checka. Gör han inte det kan han inte åberopa för fel som borde upptäcks vid en sådan undersökning.
 

Limpas

Cartier
Man kan ju förstå att det är surt för honom, men det känns ju inte som att han har rätten på sin sida. Köper man privat så är det väl undersökningsplikt som gäller, även om långt ifrån alla verkar förstå det. Dock riktigt jobbigt att han hotas. Bra att du polisanmält honom i ett tidigt skede. Bästa är nog att inte prata med honom, och försöka lösa det via polisen (även om det kan vara tålamodskrävande) om han fortsätter.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Han har köpt en äldre klocka och får vara beredd på detta.. Sen vet ingen vad han har gjort med den. Hoten tyder på att det inte är en person med rent mjöl i påsen. Polisanmäl och sluta svara/blockera numret.
 

Akerhage

Cartier
Ja jag är ju lite nojig nu när han vet vart jag bor. Så vill inte blockera hans nummer. Men jag förstår han är irriterad. Men inte mitt fel och min skyldighet att berätta om fel jag inte ens vet finns?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt med en hotfull attityd från köparen. Du får försöka vara så tydlig som möjligt med att du sålde klockan i god tro, att klockan fungerade bra när du hade den och att du faktiskt sålde den i befintligt skick(vilket gäller allt man säljer begagnat om inget annat uttryckligen kommuniceras).
 

Akerhage

Cartier
Ja jag tror ju en normal person hade insett detta själv. Men gillar inte bli hotad. Och dumt gå omkring vara orolig man får inbrott eller oväntat besök nu.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Ja jag tror ju en normal person hade insett detta själv. Men gillar inte bli hotad. Och dumt gå omkring vara orolig man får inbrott eller oväntat besök nu.
Jag hoppas inte något händer dig, men folk gillar att snacka. Att åka dit för olaga hot/misshandel/grov misshandel är sällan värt 4000kr. Jag skulle vara lugn om jag var du, från vad du sagt finner jag inte att du gjort något fel
 

CarlV

Cartier
Mellan två lika starka köpare konsument /konsument och företag/företag gäller köplagen. Den går att förhandla bort. Så man ska på kvittot skriva köpes i godkänt befintligt skick. Då är solklart vad som gäller

Mellan konsument och företag gäller konsumentköplagen . Den kan inte förhandlas bort
 

Rojalisten

Panerai
du har rätten på din sida, spara dina sms, och dokumentera allt:)

obs, att det inte är konsumentköplagen, eftersom det står mellan två privatpersoner, således att det inte är tvingande till fördel för näringsidkaren (köparen i detta fall)
 

icalle

Friends of KS
Han har köpt den i befintligt skick, och du har berättat att den var i behov av service.
Hade han vart smart så skulle han ju gått till urmakren innan och fått ett utlåtande och pris på evt service.
Men folk är ibland inte villiga att betala de där lilla extra för en "besiktning" .
 

Akerhage

Cartier
Jag har ju inte kvar våra sms från innan köpet där jag också skrev att den behövde service.
Fan tröttsamt detta är!

btw om han inte slutar höra av sig, ska jag säga jag anmält ärendet eller inte? Tänkte det kanske triggar testosteronet ännu mer.
 

Akerhage

Cartier
Normalt slitage i förhållande till ålder och pris är inte ett köprättsligt fel. Han har ingenting att hämta.

Ja för detta måste väl ändå kunna räknas med att det finns då rost i urverket (tro mig jag hade ingen koll på detta). Vet inte hur vanligt det är, eller något. Jag köpte klockan själv av en kompis till mig och var sugen på en ny så då sålde jag vidare den. Min klockkunskap är ganska begränsad själv. Jag sålde ju den i vad jag tyckte var ett fint skick med reservation för att den behövde service då eftersom jag aldrig varit inne med den själv.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Sannolikt vet inte köparen heller vad som är "normalt". Han kanske tror att det är samma sak som att köpa en quartz-klocka.
Trist som fasen att killen är hotfull. Dock brukar det vara så att "tomma tunnor skramlar mest".
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Blocka numret och låt det sjunka och sakta kommer det att lägga sig, hot är trist men bara svagsinta håller på med sånt trams.
 

wadstroem

Cartier
I och med affär mellan privatpersoner så är KöpL tillämplig, och enligt den så har inte köparen någon generell undersökningsplikt, dvs köparen måste inte ha undersökt varan för att sedan kunna hävda att fel i varan föreligger.

Däremot så får inte köparen hävda att fel fel föreligger i varan om köparen faktiskt har undersökt varan och således borde ha upptäckt felet. Detta står i 20 § Köplagen.

Men, i och med att du talade om för honom att klockan inte var servad så bör han (nu får någon rätta mig om jag har fel) ha omfattande undersökningsplikt, det vill säga undersöka klockan till den grad som kan anses vara rimligt för en oservad klocka, vilket bör innefatta undersökning av urverket. Hade han gjort det, så hade han upptäckt felet.

Hur som helst - ge honom inte ett öre, och om han försöker gå vidare med det så låter du en jurist sköta resten, och han bör inte ha en chans.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
I och med affär mellan privatpersoner så är KöpL tillämplig, och enligt den så har inte köparen någon generell undersökningsplikt, dvs köparen måste inte ha undersökt varan för att sedan kunna hävda att fel i varan föreligger.

Däremot så får inte köparen hävda att fel fel föreligger i varan om köparen faktiskt har undersökt varan och således borde ha upptäckt felet. Detta står i 20 § Köplagen.

Men, i och med att du talade om för honom att klockan inte var servad så bör han (nu får någon rätta mig om jag har fel) ha omfattande undersökningsplikt, det vill säga undersöka klockan till den grad som kan anses vara rimligt för en oservad klocka, vilket bör innefatta undersökning av urverket. Hade han gjort det, så hade han upptäckt felet.

Hur som helst - ge honom inte ett öre, och om han försöker gå vidare med det så låter du en jurist sköta resten, och han bör inte ha en chans.

Konsumentverket.se http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Handla-av-privatperson/
2zphGfy.png
 

Akerhage

Cartier
Den texten är ju kanon. Men jag tror nu att den biten iaf är avklarad om huruvida jag har rätten på min sida eller inte. Det större problemet är ju nu hur jag ska agera mot honom? Jag funderar bara på att inte svara mer och hoppas på det bästa. Så får jag hoppas det var tomma hot helt enkelt. Men klart man kommer noja nu med ljud i trapphuset etc.
 

wadstroem

Cartier

Exakt, men också i ditt citat så ser du att de har inskränkt denna "omfattande undersökningsplikt" i den bemärkelsen att felen måste vara sådana fel som du som köpare "borde ha upptäckt vid undersökning". Således är undersökningsplikten inte generell i den mening att den omfattar allt.

I det här fallet så är undersökningsplikten helt omfattande, i och med att felet var i urverket och syntes väl, men i Köplagen så är den inte helt omfattande.
 

wadstroem

Cartier
Den texten är ju kanon. Men jag tror nu att den biten iaf är avklarad om huruvida jag har rätten på min sida eller inte. Det större problemet är ju nu hur jag ska agera mot honom? Jag funderar bara på att inte svara mer och hoppas på det bästa. Så får jag hoppas det var tomma hot helt enkelt. Men klart man kommer noja nu med ljud i trapphuset etc.

Har du polisanmält? Isåfall, låt honom göra vad han vill.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp