• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Blir krävd på pengar 1 månad efter klockköp - vad göra?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Exakt, men också i ditt citat så ser du att de har inskränkt denna "omfattande undersökningsplikt" i den bemärkelsen att felen måste vara sådana fel som du som köpare "borde ha upptäckt vid undersökning". Således är undersökningsplikten inte generell i den mening att den omfattar allt.

I det här fallet så är undersökningsplikten helt omfattande, i och med att felet var i urverket och syntes väl, men i Köplagen så är den inte helt omfattande.

Det kan jag köpa (no pun intended :D), men i TS fall så tycker jag definitivt han har ryggen fri då undersökningspliken på en tolv år gammal klocka torde vara minst en koll hos urmakaren :)
 

wadstroem

Cartier
Det kan jag köpa (no pun intended :D), men i TS fall så tycker jag definitivt han har ryggen fri då undersökningspliken på en tolv år gammal klocka torde vara minst en koll hos urmakaren :)

Det har han, definitivt :)

Fast e ju inte så sugen på att få en kniv eller något mot mig om han får för sig att ta sina hot på allvar.

Haha, nej, det är klart. Men om hoten är riktigt allvarliga så bör det kunna få konsekvenser för honom, om du "går vidare" med det hos polisen.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Polisanmäl hoten. Sitt still i båten. Handlar 9 av 10 fall om mycket snack liten verkstad. Han får stå sitt kast.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Riktigt korkat av köparen som skriver hotelser per SMS.
Där kan han inte förneka mot i en ev. tingsrätt då allt finns skriftligt sparat.
Ge inte bort ett öre. Köper man en gammal och oservad klocka som du påtalat om, måste man räkna med det värsta. Han får skylla sig själv helt enkelt.
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Jag hade tagit det lugnt.
Fortsätter han att försöka ta kontakt så informerar du honom om att du sparat all konversation.
Plus så ska du berätta att du gav polisen smskonversationen vid din anmälan.
För är det nu så att han har kontaker så kommer de fråga honom om han hotat och i så fall, hur.
Får de reda på att du redan gjort en polisanmälan så kommer ingen av hans polare (om han har några)att skita ner sig för några tusenlappar.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Den texten är ju kanon. Men jag tror nu att den biten iaf är avklarad om huruvida jag har rätten på min sida eller inte. Det större problemet är ju nu hur jag ska agera mot honom? Jag funderar bara på att inte svara mer och hoppas på det bästa. Så får jag hoppas det var tomma hot helt enkelt. Men klart man kommer noja nu med ljud i trapphuset etc.


Du har väl polisanmält? Svara inte på någon kontakt han tar, hade han varit seriös med sina hot hade han redan knackat på hemma hos dig. Antagligen en liten osnuten tönt.
 

Akerhage

Cartier
Sista jag fick nu var "Lycka till!!!" efter detta sms jag skickade. Lite svårtolkat med vad han menar där dock. Lycka till med vad?
se bilden för mitt sista sms.
 

Bilagor

  • Screenshot_2015-02-12-16-05-27.png
    Screenshot_2015-02-12-16-05-27.png
    56 KB · Visningar: 458

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det här är inte helt glasklart, tyvärr. Som sägs, ovan, det är skillnad mellan servicebehov och en rostig klocka, som en dålig dag skulle kunna betraktas som obrukbar. Då faller allt tillbaka på säljaren. Vill inte vara pessimist, men risken finns. Antagligen kommer det att dö ut av sig själv, men har du fått en envis jävel i hasorna, kan det i värsta fall bli jobbigt. Tråkig situation, hur som. Hoppas det löser sig. En månad är dock lång tid, han måste kunna visa att han inte själv inte är orsak till rosten.
Hot, ska dock ingen behöva ta.
 

tissoter

Audemars
Det här är inte helt glasklart, tyvärr. Som sägs, ovan, det är skillnad mellan servicebehov och en rostig klocka, som en dålig dag skulle kunna betraktas som obrukbar. Då faller allt tillbaka på säljaren. Vill inte vara pessimist, men risken finns. Antagligen kommer det att dö ut av sig själv, men har du fått en envis jävel i hasorna, kan det i värsta fall bli jobbigt. Tråkig situation, hur som. Hoppas det löser sig.
Hot, ska dock ingen behöva ta.

Förstår inte riktigt det, du har undersökningsplikt som köpare när det gäller en affär mellan två privatpersoner. Klockan säljs i befintligt skick samt att säljaren upplyser om att servicebehov finns därav det mycket låga priset.
Jag tycker att allt faller på köparen, han har helt enkelt inte gjort tillräckligt med efterforskning samt skaffat sig all tillgänglig information innan han genomförde affären.
Tycker det är glasklart att köparen är den som gjort fel här och får ta smällen för en dålig affär.

Om vi utgår från konsumentverket som lite fakta. Det i brunt är mina egna tolkningar :) Kom gärna med synpunkter.

Saxat från deras hemsida.

Om det är fel på varan när du köper av privatperson.
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om:
den inte är sådan som säljaren har sagt. I det här fallet inte aktuellt då säljaren påpekar servicebehov men ej vet omfattningen vilket kan vara extremt svårt att avgöra. Ord mot ord.
säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till. Säljaren i det här fallet kände till servicebehov men ej att det var något allvarligt fel.
den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter. I det här fallet inte heller aktuellt, med tanke på åldern på objektet samt att säljaren till och med sänkt priset för att servicebehov finns.
Köparens skyldigheter när du köper av en privatperson
Vid privatköp har du som köpare en omfattande undersökningsplikt. Även om varan kan anses felaktig så får du som köpare inte åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Förstår inte riktigt det, du har undersökningsplikt som köpare när det gäller en affär mellan två privatpersoner. Klockan säljs i befintligt skick samt att säljaren upplyser om att servicebehov finns därav det mycket låga priset.
Jag tycker att allt faller på köparen, han har helt enkelt inte gjort tillräckligt med efterforskning samt skaffat sig all tillgänglig information innan han genomförde affären.
Tycker det är glasklart att köparen är den som gjort fel här och får ta smällen för en dålig affär.
Ja, det är i stort sett korrekt. Men rättsväsendet anser inte att undersökningplikten kan gå hur långt som helst, det ska t ex inte behövas fackmannakunskap för att undersöka en vara. Kommer ihåg ett rättsfall med en totalt förstörd motor som såldes i en annars fin bil som gick fint vid försälningtillfället men rasade efter en vecka. Där dömde man att bilen skulle gå tillbaka eller repareras. Kanske annorlunda nu, och jag vill inte strö salt i såret på TS, men jag menar att det är inte helt svart eller vitt.
 

CLT

Rolex
Trist att det ska hända. Men har du kört med öppna kort så är du inte skyldig att betala en krona! Hoppas det löser sig smidigt....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det är i stort sett korrekt. Men rättsväsendet anser inte att undersökningplikten kan gå hur långt som helst, det ska t ex inte behövas fackmannakunskap för att undersöka en vara. Kommer ihåg ett rättsfall med en totalt förstörd motor som såldes i en annars fin bil som gick fint vid försälningtillfället men rasade efter en vecka. Där dömde man att bilen skulle gå tillbaka eller repareras. Kanske annorlunda nu, och jag vill inte strö salt i såret på TS, men jag menar att det är inte helt svart eller vitt.
Men då var säkert bilen prissatt utifrån att motorn skulle vara hel.

Tycker i detta fallet att det är solklart att säljaren gjort vad han kan. Köparen kan ju ha diskat med klockan med dåliga packningar vilket kan leda till att fukt kommer in och att den rostar. Det går inte som säljare att efter en månad påvisa att det var ett fel som fanns dör vid försäljningen och dessutom är klockan i förväntat skick utifrån pris.
 

Rivalen

Rolex
Har han sagt vem han fått offerten på servicen av? 9k - är det normalpris för en service på en sådan klocka? Menar inte att du i nuläget börja diskutera detta med honom, men du kanske redan fått veta vem han tänkt anlita och vad servicen/reparationen skall bestå av?

Intressant om undersökningsplikten är begränsad till att man inte skall behöva anlita fackman. Kan man lite/inget om det man köper känns det naturligt att anlita fackman. "Säljes i godkänt befintligt skick" verkar vara en term värd att komma ihåg för sälkare, sen om det håller i rätten, verkar oklart?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Men då var säkert bilen prissatt utifrån att motorn skulle vara hel.

Tycker i detta fallet att det är solklart att säljaren gjort vad han kan. Köparen kan ju ha diskat med klockan med dåliga packningar vilket kan leda till att fukt kommer in och att den rostar. Det går inte som säljare att efter en månad påvisa att det var ett fel som fanns dör vid försäljningen och dessutom är klockan i förväntat skick utifrån pris.
Precis, som jag skrev i mitt första inlägg; 1 mån är rätt lång tid att komma och påstå saker i efterhand. Det stärker helt klart TS sak att han åberopar servicebehov och att priset är satt därefter. Men så jäkla solklart som det påstås vara, är det inte, i a f inte såsom det beskrivs. Men jag lutar åt TS fördel, med med juridik vet man aldrig. Talar av viss erfarenhet...
 

Akerhage

Cartier
Det är Jarl sandin han varit inne hos. Ska jag möta han halvvägs då? Jag mår ju lite skit över att behöva oroa mig över detta. Men risken är att om jag nu skriver han får iaf 2k så verkar jag vek och då kanske han ändå fortsätter. Fan!!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är Jarl sandin han varit inne hos. Ska jag möta han halvvägs då? Jag mår ju lite skit över att behöva oroa mig över detta. Men risken är att om jag nu skriver han får iaf 2k så verkar jag vek och då kanske han ändå fortsätter. Fan!!
Han kommer fortsätta tills han är nöjd. Ger du 4 kommer han kräva 4 till. Ge inte ett öre.
Ovanstående baseras på att han är dryg och hotar. Självklart ska man hitta lösningar som gynnar båda om personen man resonerar med är vettig.

Är den såld till en medlem här?
 

Akerhage

Cartier
Ja jag är ju rädd för det med.. nu är det ju knappt jag vill ha på min nya PO på mig ifall jag blir påhoppad. Ingen aning om han är medlem. Kan ju nästan hoppas det så kanske han förstår att han själv tänker och gör fel nu.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det är Jarl sandin han varit inne hos. Ska jag möta han halvvägs då? Jag mår ju lite skit över att behöva oroa mig över detta. Men risken är att om jag nu skriver han får iaf 2k så verkar jag vek och då kanske han ändå fortsätter. Fan!!
Sitt lite still i båten du. Om du, för att må lite bättre, möter honom halvvägs, ska du ha papper på att han går med på att det är betalning "allt för ett". Då kan han inte kräva mer. Mer som ett tips, 4k tycker jag inte du ska betala.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp