• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BLNR som går 5 sek +

Mattiasss

Omega
Hej!
Jag har märkt att min Rolex GMT-Master ll går mellan 4-5 sekunder snabbare varje dygn om jag jämför med klockan på min mac. Borde jag mäta på något annat sätt för att få ett bättre resultat? Går det att lita på laptopen?
Jag tycker att 5 sek är lite för mycket och undrar om jag bör lämna in den. Köpte den på Luxury Watches för ca 7 månader sen.

Edit: Den är uttagen från Nymans i mars 2014 så den borde väl vara under garanti fortfarande?
 

Sjobedan

Rolex
Hej!
Jag har märkt att min Rolex GMT-Master ll går mellan 4-5 sekunder snabbare varje dygn om jag jämför med klockan på min mac. Borde jag mäta på något annat sätt för att få ett bättre resultat? Går det att lita på laptopen?
Jag tycker att 5 sek är lite för mycket och undrar om jag bör lämna in den. Köpte den på Luxury Watches för ca 7 månader sen.

Det ligger inom ramarna för COSC.
Källa - https://en.wikipedia.org/wiki/COSC

Annars kanske en ruckning kan göra susen.
 

DrDre

Patek
När du tar av dig klockan på natten så kan du prova de här gamla instruktionerna som Rolex gett ut

001_regulating.jpg
 

Norra

Panerai
Vill du ha en klocka med inte så mycket tidsavvikelse får du skaffa dig ett kvartsur.. Som tidigare nämnt så tillåter COSC -4/+6s/d.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Bra tips. Jag får testa att lägga den mot kronan i natt och se. Borde väl egentligen inte störa mig på det, men har fått nåt slags tvångsbeteende att jag måste mäta sekunderna varje dag. Den har aldrig gått minus utan alltid plus.
Du verkar ju ha god sjukdomsinsikt! Det är dig det är fel på, inte din klocka. Prova att sluta mäta hur den går och försök njuta av den istället:)
 

kalufsen

Panerai
Vill du ha en klocka med inte så mycket tidsavvikelse får du skaffa dig ett kvartsur.. Som tidigare nämnt så tillåter COSC -4/+6s/d.
Väldigt konstigt svar, min 116610 går -0.6, oavsett om det är inom cosc så tycker jag man kan förvänta sig mer! En ruckning som tidigare nämnts löser nog dina problem
 

Mattiasss

Omega
Håller tummarna! Min erfarenhet är att dock tvånget kommer att flyttas till ett annat område. Hairlines och mycket, mycket små repor kanske?

Det tåget har redan gått, skulle bli förvånad om någon har fler hairlines och småmärken än mig på sin "fin-klocka". Många här inne skulle nog tycka att jag är en fullbordad dåre. Det polerade mittlänkarna ser snart borstade ut. :bag:
 

Norra

Panerai
Jo men bara för att den går inom COSC så kan man inte förvänta sig bättre? Och skall man då helt plötsligt endast köra med kvartsur?
Näe, man behöver inte helt plötsligt endast köra med kvartsur. Men vet du vad? Mejla COSC, eller ring dem och skäll ut dem för de är så jävla konstiga som kommit fram till standarden -4/+6 och säg åt dem att de suger och att deras institut är helt onödigt och inte främjar precision inom horologi.
 

kalufsen

Panerai
Näe, man behöver inte helt plötsligt endast köra med kvartsur. Men vet du vad? Mejla COSC, eller ring dem och skäll ut dem för de är så jävla konstiga som kommit fram till standarden -4/+6 och säg åt dem att de suger och att deras institut är helt onödigt och inte främjar precision inom horologi.
Herregud
 
  • Like
Reactions: mmx

Sverker2

Breitling
Näe, man behöver inte helt plötsligt endast köra med kvartsur. Men vet du vad? Mejla COSC, eller ring dem och skäll ut dem för de är så jävla konstiga som kommit fram till standarden -4/+6 och säg åt dem att de suger och att deras institut är helt onödigt och inte främjar precision inom horologi.

Nu kan man väl förvänta sig betydligt bättre, eller har Rolex plötsligt gått ner sig?

+- några sekunder är väl mer normalt?
 

marw

Panerai
2-Faktor
Om klockan går inom cosc så uppfyller den ju vad tillverkaren garanterar. Det viktigaste är ju inte om den går +-0 eller +5 sek utan om den går likvärdigt över olika dygn med samma användningsmönster. Om den konstant går t.ex +4 så är det väl utmärkt. Betydligt bättre att ligga konstant för då går den ju att justera till perfektion om man går igång på det. Om klockan skulle avvika från cosc så kommer en ad att rucka den åt dig utan kostnad. Pröva gärna lite olika positioner av kronan över natten och se hur det ev. påverkar avvikelsen.
 

Sverker2

Breitling
Nähe.... du syftar kanske på att Rolex ruckar sina klockor lite extra för att istället hålla sig inom -2/+2, som de började med i år (och som främst gäller cal. 3255)? Alltså långt efter att TS klocka togs ut.

Ok, så du "tror att det handlar om ruckning"...

Nu så har väl Rolex i likhet med många andra sedan länge siktat in sig på striktare toleranser än COSC som förövrigt känns ganska föråldrat. Själv hade jag reklamerat valfri kaliber från Rolex om den inte hållit sig inom +- någon sekund. Det är inte ovanligt att Rolex kalibrar håller sig inom +- några sekunder per månad, om man nu inte fått ett måndagsexemplar.
 
Topp