• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BLNR som går 5 sek +

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Visst, du kan dra dina kvalifikationer i PM om du har några, så får du se mina. :)
Din anställningsintervju här är över så det behövs inte. Du presenterar saker du inte har koll på som fakta och ifrågasätter fakta till höger och vänster utan att ha koll själv. Du fick inte jobbet utan får vicka på min ignorelist istället.
 

noeLLY

Cartier
Det kan ju vara lämpligt att en klocka presterar inom ett intervall som är typiskt för serien. Om vi diskuterar exklusivare klockor som ofta är kronometer klassade och ofta har en striktare tolerans angiven av tillverkaren, så ser jag inget skäl till varför man som köpare skall acceptera större avvikelser. Ta t.ex RM som anger en tolerans på +-1 sek/per dygn för sina klockor, ska man acceptera större avvikelser för att det råkar handla om en kronometer? Nej, det här handlar om valuta för pengarna och faktiskt få det man betalat för. Ser man till den övre prisklassen så kan jag inte se någon anledning till varför man ska acceptera halvdana prestanda. Har du haft oturen att få en klocka som är positionskänslig så är det bara att beklaga, visst kan samma urverk i en serie ha olika prestanda, men har du fläskat upp så kanske det är läge att få det du faktiskt har betalat för. Valuta för slantarna, och att varumärkena håller vad de lovar, det är vad det handlar om.

Då förstår jag dig bättre men nu nämner du Rm och att de satt toleransen till +-1/dygn
Det pratade vi inte om innan. Mvh
 
P

Philippe Stern

Guest
Visst, du kan dra dina kvalifikationer i PM om du har några, så får du se mina. :)
Hej, @Sverker2. Du som kan lite om klockor - kan du hjälpa mig? Min nya Rolex GMT har stannat. Helt död. Lyfte upp och kollade på den, skakade lite. Plötsligt går den igen. Allt frid och fröjd. La tillbaka den i lådan. Sen tre dagar senare var den helt död igen. Blev smått chockad. Klockan är bara typ 6 månader. Lyfte upp och kollade den noga, skakade lite. Plötsligt funkar den igen. Magi. Men idag kollade jag i lådan igen. Klockan legat där skyddad och lugnt sen söndags. Tror du inte stt klockhelvetet är död igen. Fuuuuuck! Vad fan kan det vara? Gäller garantin? Känner mig helt rådlös.
 

Sverker2

Breitling
Då förstår jag dig bättre men nu nämner du Rm och att de satt toleransen till +-1/dygn
Det pratade vi inte om innan. Mvh

Det var bara ett exempel.:)

Saken är väl den att det egentligen kvittar vilka toleranser vi diskuterar. Har en tillverkare sagt A eller B så gäller det att leverera. Man får se till vad som är en typisk prestanda, och avviker den för mycket så är det läge för en reklamation.
 

Sverker2

Breitling
Hej, @Sverker2. Du som kan lite om klockor - kan du hjälpa mig? Min nya Rolex GMT har stannat. Helt död. Lyfte upp och kollade på den, skakade lite. Plötsligt går den igen. Allt frid och fröjd. La tillbaka den i lådan. Sen tre dagar senare var den helt död igen. Blev smått chockad. Klockan är bara typ 6 månader. Lyfte upp och kollade den noga, skakade lite. Plötsligt funkar den igen. Magi. Men idag kollade jag i lådan igen. Klockan legat där skyddad och lugnt sen söndags. Tror du inte stt klockhelvetet är död igen. Fuuuuuck! Vad fan kan det vara? Gäller garantin? Känner mig helt rådlös.

Köp en lågprisare från t.ex Seiko, så är dina problem över.:)

Ett annat tips är att du låter klockan sitta på armen om du är vänsterhandsonanist, då drar verket upp sig under den aktiviteten. Har du köpt din Rolle hos RobE så vet alla att dem fixar problemet mot en väl tilltagen kostnad. Är den köpt hos Nymans så kostar det inte en sekin...

Hoppas att infon löste ditt stora problem.
 

Mattiasss

Omega
Hej, @Sverker2. Du som kan lite om klockor - kan du hjälpa mig? Min nya Rolex GMT har stannat. Helt död. Lyfte upp och kollade på den, skakade lite. Plötsligt går den igen. Allt frid och fröjd. La tillbaka den i lådan. Sen tre dagar senare var den helt död igen. Blev smått chockad. Klockan är bara typ 6 månader. Lyfte upp och kollade den noga, skakade lite. Plötsligt funkar den igen. Magi. Men idag kollade jag i lådan igen. Klockan legat där skyddad och lugnt sen söndags. Tror du inte stt klockhelvetet är död igen. Fuuuuuck! Vad fan kan det vara? Gäller garantin? Känner mig helt rådlös.

Köp en Oysterquartz.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var bara ett exempel.:)

Saken är väl den att det egentligen kvittar vilka toleranser vi diskuterar. Har en tillverkare sagt A eller B så gäller det att leverera. Man får se till vad som är en typisk prestanda, och avviker den för mycket så är det läge för en reklamation.
Du kan ju skriva vettiga inlägg...
Grejen är ju att just Rolex hittills lutat sig mot COSC så det är det enda vi kan referera till även om de har en striktare inre standard. Vissa märken uttrycker inte ens sin inre standard, då är det svårt att motivera varför man inte tycker en gångavvikelse är OK.
 

svesam

Rolex
Hej, @Sverker2. Du som kan lite om klockor - kan du hjälpa mig? Min nya Rolex GMT har stannat. Helt död. Lyfte upp och kollade på den, skakade lite. Plötsligt går den igen. Allt frid och fröjd. La tillbaka den i lådan. Sen tre dagar senare var den helt död igen. Blev smått chockad. Klockan är bara typ 6 månader. Lyfte upp och kollade den noga, skakade lite. Plötsligt funkar den igen. Magi. Men idag kollade jag i lådan igen. Klockan legat där skyddad och lugnt sen söndags. Tror du inte stt klockhelvetet är död igen. Fuuuuuck! Vad fan kan det vara? Gäller garantin? Känner mig helt rådlös.

:hilarious::hilarious::hilarious:
 

Sverker2

Breitling
Du kan ju skriva vettiga inlägg...
Grejen är ju att just Rolex hittills lutat sig mot COSC så det är det enda vi kan referera till även om de har en striktare inre standard. Vissa märken uttrycker inte ens sin inre standard, då är det svårt att motivera varför man inte tycker en gångavvikelse är OK.

Saken är väl den att man som sagt får göra en jämförelse när det gäller prestanda inom en serie. Visst, Rolex har inte officiellt gått ut med någon annan information om prestanda för en del urverk än att dem är cosc klassade. Min erfarenhet säger mig något helt annat, fråga Rolexägarna på forumet så kommer det att finnas gott om exempel på klockor som diffar ett par tre sekunder per vecka. Tyvärr så finns det också måndagsexemplar som går skevt, och köparen får springa till sin AD otaliga gånger för ruckning eller rent av en fabriksservice. Problemet är väl just det som du är inne på, Rolex har faktiskt inte gjort några utfästelser. Men i slutänden, vad är rimligt för den som köpt en klocka?
 

Norra

Panerai
Sen är Rolex inte direkt haute horlogerie, det är däremot RM, hur fula jag än tycker att de är. De är byggda med en annan precision i åtanke, inte bara gällandes tidshållning utan även stöttålighet, med mera, och är inte ens i närheten lika massproducerade som Rolex. En RM för 500k - 10 mille kanske man inte ska jämföras med.. säg en GMT eller Sub.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej, @Sverker2. Du som kan lite om klockor - kan du hjälpa mig? Min nya Rolex GMT har stannat. Helt död. Lyfte upp och kollade på den, skakade lite. Plötsligt går den igen. Allt frid och fröjd. La tillbaka den i lådan. Sen tre dagar senare var den helt död igen. Blev smått chockad. Klockan är bara typ 6 månader. Lyfte upp och kollade den noga, skakade lite. Plötsligt funkar den igen. Magi. Men idag kollade jag i lådan igen. Klockan legat där skyddad och lugnt sen söndags. Tror du inte stt klockhelvetet är död igen. Fuuuuuck! Vad fan kan det vara? Gäller garantin? Känner mig helt rådlös.
Haha, +1. ;)
 

Sverker2

Breitling
Sen är Rolex inte direkt haute horlogerie, det är däremot RM, hur fula jag än tycker att de är. De är byggda med en annan precision i åtanke, inte bara gällandes tidshållning utan även stöttålighet, med mera, och är inte ens i närheten lika massproducerade som Rolex. En RM för 500k - 10 mille kanske man inte ska jämföras med.. säg en GMT eller Sub.

Verkligen, Rolex är väl annars en tillverkare som har har satsat på precision i sina urverk. Tror du att prislappen speglar prestanda i alla lägen , tänk om.
 
Senast ändrad:

Ville_W

Rolex
2-Faktor
....Han verkar dock inte kunna ett skit om klockor även om han tror det själv.
Inte ett skit heller om industriell tillverkning, processkontrol, hur mått och passningar tillåts sprida inom sina toleransgränser för att öht göra det möjligt att tillverka en klocka industriellt. Bara tanken på att klockor bestående av hundratals mekaniska delar ska prestera exakt lika från exemplar till exemplar säger en hel del om vilken kunskap som döljer sig bakom den höga svansföringen.
 

Norra

Panerai
Verkligen, Rolex är väl annars en tillverkare som har har satsat på precision i sina urverk. Tror du att prislappen speglar prestanda i alla lägen , tänk om.
Jag säger inte att Rolex skiter i precision, jag säger att RM kanske är lite (mycket) mer extrema med allt de gör än vad Rolex är, läs om.
 

6r15c

Omega
Saken är väl den att man som sagt får göra en jämförelse när det gäller prestanda inom en serie. Visst, Rolex har inte officiellt gått ut med någon annan information om prestanda för en del urverk än att dem är cosc klassade. Min erfarenhet säger mig något helt annat, fråga Rolexägarna på forumet så kommer det att finnas gott om exempel på klockor som diffar ett par tre sekunder per vecka. Tyvärr så finns det också måndagsexemplar som går skevt, och köparen får springa till sin AD otaliga gånger för ruckning eller rent av en fabriksservice. Problemet är väl just det som du är inne på, Rolex har faktiskt inte gjort några utfästelser. Men i slutänden, vad är rimligt för den som köpt en klocka?

"Saken är väl den att man som sagt får göra en jämförelse när det gäller prestanda inom en serie."
Va vad säger du? Skall alla klocknördar ta sina mätdata på sin Rolex (i detta fall och av samma serie) o sen skall vi sammanställa den datan. Då får vi bara en normalfördelad kurva! Hur skulle DET hjälpa.

"Visst, Rolex har inte officiellt gått ut med någon annan information om prestanda för en del urverk än att dem är cosc klassade."
Nä just det! Det finns ingen annan information! Försöker du prata upp Rolex till en ny påhittad standard. En så kallad "Sverker2COSC++" hittepå standard.

"Problemet är väl just det som du är inne på, Rolex har faktiskt inte gjort några utfästelser."
Ööö jo det står på urtavlan och hänvisar till COSC.. Men det är helt rätt de har inte gjort någon utfästelse att följa en högre "Sverker2COSC++" hittepå standard.

"Men i slutänden, vad är rimligt för den som köpt en klocka?"
Vad jag förstår dig så har du helt orimliga och orealistiska krav. Du ligger med dina förväntningar och TYCKER i din drömvärld att Rolex skall följa högre uppskruvade tolleranser som jag kallade för "Sverker2COSC++" förväntade kvalité snorm. Men resten av värden och Rolex förhåller oss till den enklare COSC standarden så vitt jag vet.

Tänker inte hålla på mer med dessa tråkigheter :) Men tråden har varit underhållande att läsa och det är kul att inse att man kan ha SÅ olika förväntningar och lägga mer i betydelsen av COSC (eller Rolex har högre standard än COSC) än vad det i verkligheten har.. Då sätter man upp i detta fall Rolex på en för hög pidestal än den borde..
Öppnar ens ögon att det är svårt att ha en dialog med dessa fundamelister som utgår från en orealistisk höga förväntningar. :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror men har det jobbigt om man förväntar sig (vill) att en mekanisk klocka, rolex eller annan, ska gå på sekunden(eller möjligen 2sek).
Ja, det finns de som gör det, rolex eller annan, men är det eftersträvansvärt? Om klockan håller sig inom cosc är det fullt tillräckligt!
 

JohnDoe

Rolex
Undrar hur alla lyckas ställa sina klockor så exakt som eftersträvas här? Oavsett hur man tar reda på den exakt rätta tiden så teleporteras ju inte tiden in i mekaniska urverk (till skillnad från "radiostyrda" kvartsare) och det kräver en handpåläggning för att starta klockan. Själv höftar jag in min mekaniska på minuten när... Ställer datum om jag orkar. Finns inget i mitt dagliga liv som kräver sekundprecision. Datum blir jag överröst med av elektroniska kalenderfunktioner både hit o dit. Jag har min mekaniska klocka för att den är snygg.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Undrar hur alla lyckas ställa sina klockor så exakt som eftersträvas här? Oavsett hur man tar reda på den exakt rätta tiden så teleporteras ju inte tiden in i mekaniska urverk (till skillnad från "radiostyrda" kvartsare) och det kräver en handpåläggning för att starta klockan. Själv höftar jag in min mekaniska på minuten när... Ställer datum om jag orkar. Finns inget i mitt dagliga liv som kräver sekundprecision. Datum blir jag överröst med av elektroniska kalenderfunktioner både hit o dit. Jag har min mekaniska klocka för att den är snygg.
Eftersom jag har en Tudor DD 7017 no hacking, no quickset så tickar sekunden på även när jag ställer klockan. Då måste man verkligen hålla tungan rätt i mun om man ska få den hyfsat precis. Men vem bryr sig, jag har heller inget i mitt liv som står och faller med sekunder...
 
P

Philippe Stern

Guest
Köp en lågprisare från t.ex Seiko, så är dina problem över.:)

Ett annat tips är att du låter klockan sitta på armen om du är vänsterhandsonanist, då drar verket upp sig under den aktiviteten. Har du köpt din Rolle hos RobE så vet alla att dem fixar problemet mot en väl tilltagen kostnad. Är den köpt hos Nymans så kostar det inte en sekin...

Hoppas att infon löste ditt stora problem.
"De fixar problemet..." heter det. Inte inte dem. Men jag har bara goda erfarenheter från Rob. Alltid hjälpsamma och ofta utan kostnad.
Denna GMT är köpt hos Nymans. Vilken jävla tur jag har. Sticker in på måndag morgon och ber dem kolla på klockan.
 
Topp