• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Blues i alla dess former.

TompaC

Rolex
2-Faktor
Halloj Lifestyle!!
Tänkte dela med mig om lite favoriter på som jag lyssnat mycket på det senaste och förhoppningsvis få igång en liten trevlig tråd med rekommendationer och allt som hör till musik.

I detta nu så har jag letat fram en gammal goding till film, tack vare denna rulle öppnades ett intresse för helt instrumental musik. Detta var även min "gatewaydrug" djupare in i Blues genren.
Crossroads.jpg

Naturligtvis så kompletteras denna film med följande låt.
maxresdefault.jpg

Har mycket mer diskutera samt mer låtar att dela med mig av. Men tänker att jag väntar tills någon hakar på denna tråd.

Hoppas vi har några blues fans här på forumet så kan tipsa om lite goa låtar som ni tycker är ett MÅSTE om man är ett fan av denna genren.

Väl mött.
//T

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hittade den är tråden, några fler bluesfans måste det väl finnas?
Sitter förövrigt inlåst på regementet (snart 3 veckor nu pga Covid) och lyssnar på denna goding ikväll.
Helt fantastiskt. :)

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag har fått blues hysteri.
Alltid velat tycka om blues men gammal blues typ Muddy waters och B.B. King blir för mycket när dom börjar jamma loss i tunnelseende hela tiden.

Men sedan fann jag modern blues. Det är min stil.
Typ Joe Bonamassa och liknande.
Blivit så galen i det så jag idag fick hem min gitarr.

Jag kan inte spela gitarr.
Men jag ska lära mig spela blues.
20201230_113639.jpg

Scipio

Patek
2-Faktor
Räknas Quicy Jones till bluesen? Om, och om du har Netflix, finns en film där om honom som är mycket bra. Tittar på den nu.
Skärmavbild 2020-12-31 kl. 12.07.44.png

Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Här kommer några fler tips på bra modern Blues. Två av mina favoritskivor:
John Mayer Trio -
Gary Clark Jr - Live North America 2016 -

Hälsningar från en blueslyssnande, gitarrspelande klocknörd.

Jag gillar Gary Clark Jr stil och musik.
Men låten "My land" förstörde min syn för honom en del, för mycket politik för att vara bra musik.
Tråkigt när ens syn blivit så på en i övrigt fantastisk musiker...

MrSandin

Omega
Jag gillar Gary Clark Jr stil och musik.
Men låten "My land" förstörde min syn för honom en del, för mycket politik för att vara bra musik.
Tråkigt när ens syn blivit så på en i övrigt fantastisk musiker...
När det kommer till blues och gitarrbaserad musik så har jag begåvats med egenskapen att fokusera på det instrumentella så jag lyssnar sällan till texterna. Nu blir jag tvungen att göra det :)

Pippo

Omega
Dagens tips - Roy Buchanan. Blues i lite annorlunda tappning, ständigt med en "take no prisoners"-telecaster i spetsen.

Kolla/lyssna på bl a hans liveframträdande av Hey Joe, Sweet Dreams och The Messiah Will Come Again.

Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Allt John Mayer ÖNSKAR att han vore ...
/J
Jag har svårt att se att det någonsin kommer en SRV igen.
Det är såklart något som oftast sägs, ingen kommer kunna shredda som Alexi Laiho, eller Dimebag.
Men SRV är annorlunda för det är verkligen spot on, rätt noter om och om igen. Inte ens mänskliga misstag, ungefär som en repertoar.

Pippo

Omega
SRV är svårslagen - helt klart!!
Det jag kan störa mig lite på med Mayer (som förvisso är en grym musiker även han) är att han liksom lånat lite väl av SRV inte bara när det gäller phrasing och notval utan även hans sound och ibland tom lite av hans sång. Att SRV i sin tur var starkt influerad av grand master Jimi är tydligt, men SRV gjorde sitt mycket mer eget med ett renare, större sound och kraftfullare hantering av gitarren som ljuder ut tydligt. De som i sin tur inspirerats hårt av SRV missar, i min mening, på just den viktiga biten att inspireras av och vidareutveckla istället för att kopiera. Även Kenny Wayne Sheperd sållar jag till detta gäng .. han har stundtals tom anammat akronymen med tre initialer.

Men man ska kanske inte gnälla för mycket - istället vara glad att bluesen förvaltas och lever vidare på något sätt!
/J

Allt John Mayer ÖNSKAR att han vore ...
/J
Japp, SRV är dock vad alla gitarrister i världen önskar dom vore. Det är SRV och sen finns resten. Har varit ett fan sedan barnsben.

JM är helt jäkla fantastiskt även om han inte är någon SRV. Vi har mycket att tacka den mannen för, har bl.a väckt intresse och förmedlat bluesen till en ny generation. Stort, stort fan..

Topp