• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Boende i Hong Kong?

Makkanxd

Guld
Jag och tjejen planerar att sticka till Hong Kong i november och undrar lite var man vill/bör bo?
Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter var man vill bo och framförallt om det är något område man inte vill bo i?
Resans syfte är väl bara lite klassiska turistsaker :)
Tack på förhand!

Boende i Hong Kong är dyrt, speciellt hotell. Prova air bnb. Sambon betalade för en lgh på 45 kvm för 3 veckor, ca 25k. Men det här var för 2 år sedan.
Standarden var ok men jag är rätt kinkig när det gäller boende. Trivdes inte riktigt. Åkte till Macau istället och bodde i svit på MGM istället :D

Boende i Hong Kong är dyrt, speciellt hotell. Prova air bnb. Sambon betalade för en lgh på 45 kvm för 3 veckor, ca 25k. Men det här var för 2 år sedan.
Standarden var ok men jag är rätt kinkig när det gäller boende. Trivdes inte riktigt. Åkte till Macau istället och bodde i svit på MGM istället :D
Jag hittar toppenfräscha 5stjärniga hotell för 12k typ men tänker just områdena

Skrev fel. 15k menade jag :)
12k låter bra, hur länge ska du vara borta?
Ett område jag gillar är Tsim sha tsui. Händer mycket där, shopping, mat och klockor i mängder. Värsta jag varit med om :)
Blir nog en vecka +- någon dag! Har förstått att det finns en del dinkor där nere men att priset inte är lika attraktivt längre ?

Har också fått för mig att de är de området runt tsim sha tsui eller ute på ön man vill bo?

Blir nog en vecka +- någon dag! Har förstått att det finns en del dinkor där nere men att priset inte är lika attraktivt längre ?

Har också fått för mig att de är de området runt tsim sha tsui eller ute på ön man vill bo?
Ön Central är trevligt! Man får bra kondition av att gå i uppförsbackarna :D Många européer bor/håller till där men fastlandet känns mer genuin.
@Phileas Fogg

Jag har bott i Central när jag vart där, ska inte påstå att jag kan hela stan men vart nöjd med Central och bra kommunikationer både runt i stan samt till/från flygplatsen.

Min lillebror bor där sedan några år tillbaka. Skickat en fråga till honom. Men undvik hotell. Mycket mer prisvärt på Airbnb. Ta taxi om ni ska någonstans. Billigt och nästan alla kan engelska.

Bodde för många år sedan på ett sunkigt hotell (backpacker resa) komplex med massa olika små hotell på Nathan Road. På dagen såg det ut som i Gomorra och på natten var gatan utanför (50 m i vardera riktning) bara langare och prostuerade. Men även två Rolex AD, Prada butik etc. Intressant stad. :D

Kanske går att fynda om man har koll på grejerna..
Nu kommer jag inte exakt ihåg, men har för mig att HK har väldigt låg moms om inget alls, därav så var listpriset på min inköpta klocka billigare än tex hos Nymans. Men sedan tillkom ju också valutaomvandlingen som dessvärre var på 1,1 hk dollar. Men jag fick iaf dryga 25 % rabatt, kontra 5 % i Sverige när jag åkte.

Min lillebror bor där sedan några år tillbaka. Skickat en fråga till honom. Men undvik hotell. Mycket mer prisvärt på Airbnb. Ta taxi om ni ska någonstans. Billigt och nästan alla kan engelska.
Schysst!
Ni som nu nämner airbnb, är de ett hotell eller finns flera? Jag hittade bara 1 när jag sökte men kanske finns fler i staden?

Nu kommer jag inte exakt ihåg, men har för mig att HK har väldigt låg moms om inget alls, därav så var listpriset på min inköpta klocka billigare än tex hos Nymans. Men sedan tillkom ju också valutaomvandlingen som dessvärre var på 1,1 hk dollar. Men jag fick iaf dryga 25 % rabatt, kontra 5 % i Sverige när jag åkte.
Så det krävs alltså inte sjuk prutning utan priserna bör vara "billiga" om man jämför med Sveriges ;)?

Så det krävs alltså inte sjuk prutning utan priserna bör vara "billiga" om man jämför med Sveriges ;)?
Omsättningen på klockor är sjukt mycket högre i HK. Sedan så har efterfrågan minskat en hel del på klockor och en del andra kapitalvaror. Vissa säger att det beror på att Kina har satt hårt mot hårt gällande korruption. Klockor är en tacksam muta och när man blir försiktigare med sådant så ger det ett visst fyndläge för oss turister :)

Antar att det funkar bra att åka till Shenzhen därifrån också ?
Vet inte men tunnelbana/ pendeltågen går väl till gränsen om jag minns rätt.

När ni ändå är i HK och om ni har tid över så kan en dagsutflykt till Macao var roligt. Ta färjan till den gamla delen och inte den som går till flygplatsen om du vill se något av den gamla portugisiska kolonin. Nya delarna söderut nere vid flygplatsen är bara en gigantisk Las Vegas kopia (kan i sig vara roligt att se det med men jag tröttnade ganska fort på det)

Jag klämde inte alla klockor som jag såg och ställde en massa frågor. Enligt kulturen så är det oförskämt att ställa för många frågor, klämma och känna utan att köpa. Så jag var bara inställd på den klocka som jag då köpte, men ja jag jämförde listpris i Sverige och i HK. Var nog runt 7% billigare på just min modell med valutaomvandlingen. Då, vet inte hur kursen ser ut nu :)

Listpriserna på klockor var ingen nämnvärd skillnad på mot Sverige när jag var där senast i våras (åtminstånde inte på de klockor jag tittade på och med dåvarande valutakurs) Däremot så behövde man inte ens fråga om det för att de skulle se vad de kan ge för rabatt.

Vet inte men tunnelbana/ pendeltågen går väl till gränsen om jag minns rätt.

När ni ändå är i HK och om ni har tid över så kan en dagsutflykt till Macao var roligt. Ta färjan till den gamla delen och inte den som går till flygplatsen om du vill se något av den gamla portugisiska kolonin. Nya delarna söderut nere vid flygplatsen är bara en gigantisk Las Vegas kopia (kan i sig vara roligt att se det med men jag tröttnade ganska fort på det)
Har faktiskt kollat på det och ska absolut försöka få med det :)

Listpriserna på klockor var ingen nämnvärd skillnad på mot Sverige när jag var där senast i våras (åtminstånde inte på de klockor jag tittade på och med dåvarande valutakurs) Däremot så behövde man inte ens fråga om det för att de skulle se vad de kan ge för rabatt.
De gav rabatt innan man hann fråga ?;)

Tillbaka
Topp