• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Boettöppnare?

Mark-IX

Cartier
Tänkte "investera" i en boettöppnare, och undrar om KS medlemmarna har några erfarenheter av bra/dåliga boettöppnare. En del snackar skit om dessa som säljs på Tradera. Allt jag önskar är en boettöppnare som är stabil, och som inte slinter och sätter märken i boetten. Bergeon?
Tips och knep när man använder en sån här? Eller ska man använda något annat verktyg. Screen från nätet.

image.jpeg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tänkte "investera" i en boettöppnare, och undrar om KS medlemmarna har några erfarenheter av bra/dåliga boettöppnare. En del snackar skit om dessa som säljs på Tradera. Allt jag önskar är en boettöppnare som är stabil, och som inte slinter och sätter märken i boetten. Bergeon?
Tips och knep när man använder en sån här? Eller ska man använda något annat verktyg. Screen från nätet.

image.jpeg

Jag har testat ett par Jaxa- verktyg men aldrig varit helt nöjd. Verktygets utformning är som gjord för att slinta. Vet att en del maskerar med tejp först men jag är ändå tveksam.
Bollen tycker jag fungerar bra i de fall den klarar jobbet. Lämnar aldrig spår. Tyvärr rår den inte på allt och pratar vi mögel är det snarare regel än undantag.

Den bästa varianten jag testat är Bergeon 5700. Dyr och kanske överkurs? Jag har en kinesisk variant som funkar förträffligt. Vill dock minnas att @McGyver drog sönder sin?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor

McGyver

Rolex
Jag har testat ett par Jaxa- verktyg men aldrig varit helt nöjd. Verktygets utformning är som gjord för att slinta. Vet att en del maskerar med tejp först men jag är ändå tveksam.
Bollen tycker jag fungerar bra i de fall den klarar jobbet. Lämnar aldrig spår. Tyvärr rår den inte på allt och pratar vi mögel är det snarare regel än undantag.

Den bästa varianten jag testat är Bergeon 5700. Dyr och kanske överkurs? Jag har en kinesisk variant som funkar förträffligt. Vill dock minnas att @McGyver drog sönder sin?

Nope-funkar ännu men den är lite glappig om man jämför med originalet! (Går dock att fixa)
 

_jonte

Patek
Håller delvis med om Jaxa.. Är man noggrann med att det sitter bra fast i alla spåren och lägger bra tryck mot boetten när du ska vrida; så känns den rätt safe. Men man får vara försiktig såklart. Slinter du blir det garanterat en fet repa..
 

Mark-IX

Cartier
Tack för alla inlägg. Klart intressant läsning. Hur sätter ni fast boetten? Har varit hos urmakare som håller boetten i vänsterhanden ochverktyget i höger ...men så gick det inte så bra heller :(
 

_jonte

Patek
Beror på hur kladdig bollen är, hur ren bakboetten är, hur mycket lift det är i den, till vilket moment sagd boett ska dras åt osv. Men överlag ja, den kan dra åt förjävla hårt om man har teknik och gör det rätt.
Kladdar du bollen själv med nåt, eller köpes den så? Min är rätt okladdig.
Vågar man använda när det är glasbaksida?
 
Kladdar du bollen själv med nåt, eller köpes den så? Min är rätt okladdig.
Vågar man använda när det är glasbaksida?

Beror på, har lite olika sätt att göra det. Rekommenderar inte att öppna boetter alls själv, även om man anser att man kan utföra det så är chansen att det hår fel avsevärt högre och då har man ingen garanti på det.
Beror på konstruktionen av bakboetten.
 

McGyver

Rolex
Tack för alla inlägg. Klart intressant läsning. Hur sätter ni fast boetten? Har varit hos urmakare som håller boetten i vänsterhanden och verktyget i höger ...men så gick det inte så bra heller :(
Är det ett Jaxaverktyg så brukar risken för repor minskas om man istället håller verktyget i vänsterhanden (om man är högerhänt) och klockan i höger - tryck sedan boetten hårt mot verktygen samtidigt som du vrider. Man får ju iofs inte hävstångseffekten av verktygets handtag men förhoppningsvid får man inte heller några repor i boettlocket! ;)

Kladdar du bollen själv med nåt, eller köpes den så? Min är rätt okladdig.
Vågar man använda när det är glasbaksida?

Tvätta av bollen med diskmedel och "kladdigheten" återvänder!
 
Senast ändrad:
Är det ett Jaxxaverktyg så brukar risken för repor minskas om man istället håller verktyget i vänsterhanden (om man är högerhänt) och klockan i höger - tryck sedan boetten hårt mot verktygen samtidigt som du vrider. Man får ju iofs inte hävstångseffekten av verktygets handtag men förhoppningsvid får man inte heller några repor i boettlocket! ;)



Tvätta av bollen med diskmedel och "kladdigheten" återvänder!

Risken ÖKAR att slinta och få repor med jaxnyckel, framförallt om man inte har teknik och vana att göra detta. 90% av alla märken har egna nycklar som passar perfekt som är mycket bättre, så försök använd dessa.

De flesta, läs nästan alla, gamla ur jag köper går inte att få upp med en kladdig boll.

Då är farmor guld dålig. Bara haft någon enstaka boett, som vart i vettigt skick och var ren, jag inte fått upp som jag behövt öppna med hjulnyckel med bordsfäste.
 

_jonte

Patek
Risken ÖKAR att slinta och få repor med jaxnyckel, framförallt om man inte har teknik och vana att göra detta. 90% av alla märken har egna nycklar som passar perfekt som är mycket bättre, så försök använd dessa.



Då är farmor guld dålig. Bara haft någon enstaka boett, som vart i vettigt skick och var ren, jag inte fått upp som jag behövt öppna med hjulnyckel med bordsfäste.
Kan du rekommendera nån boll att köpa? Min 10-kronors från Ebay är nog inte av rätta virket.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Risken ÖKAR att slinta och få repor med jaxnyckel, framförallt om man inte har teknik och vana att göra detta. 90% av alla märken har egna nycklar som passar perfekt som är mycket bättre, så försök använd dessa.



Då är farmor guld dålig. Bara haft någon enstaka boett, som vart i vettigt skick och var ren, jag inte fått upp som jag behövt öppna med hjulnyckel med bordsfäste.
Eller är det skillnad på ur och och ur pojkvasker!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Samma här, brukar testa men har nog sällan lyckats.. kanske är för okladdig, men känns som man inte får något vidare moment oavsett?
Tycker iaf jaxa funkar bra...
Och är ytan välvd/fasad och borstad förlorar man mycket friktion. Lägg där till 20 års ihopkladdade packningar så är det knivigt. Men känslan när an väl får upp uret är svårslagen!
 

_jonte

Patek
Är det ett Jaxaverktyg så brukar risken för repor minskas om man istället håller verktyget i vänsterhanden (om man är högerhänt) och klockan i höger - tryck sedan boetten hårt mot verktygen samtidigt som du vrider. Man får ju iofs inte hävstångseffekten av verktygets handtag men förhoppningsvid får man inte heller några repor i boettlocket! ;)



Tvätta av bollen med diskmedel och "kladdigheten" återvänder!
+1 på jaxa i vänsterhanden. Blir märkligt nog mycket lättare. Nästa steg att sätta fast klockan i nåt, tex en väldigt stabil boetthållare. Plötsligt 10x lättare.. :)
 

Exxet

Rolex
Kan bara tala för mig själv och jag tycker att en riktigt Jaxa är bättre än en sk Jaxa-typ, Kina, Indien version, hade ett sådant ett tag, följde med mitt första verktygsköp, ett kit från USA för ca: 1000:-, och den glappade rejält och så vitt jag förstår är en Bergeon (2819) en Jaxa som dom har satt sitt namn på, har nu en Zenith-märkt Jaxa, sålde förövrigt alldeles nyligen en Jaxa utan bits till rogart, se bild:
3.jpg
 

rogart-63

Patek
Kan bara tala för mig själv och jag tycker att en riktigt Jaxa är bättre än en sk Jaxa-typ, Kina, Indien version, hade ett sådant ett tag, följde med mitt första verktygsköp, ett kit från USA för ca: 1000:-, och den glappade rejält och så vitt jag förstår är en Bergeon (2819) en Jaxa som dom har satt sitt namn på, har nu en Zenith-märkt Jaxa, sålde förövrigt alldeles nyligen en Jaxa utan bits till rogart, se bild:
3.jpg
Bits beställda. Har en indien jaxa sen tidigare? Denna är mycket lättare materielt sett. Glappade lite. Men putsade till distanserna lite så nu är den glappfri. Hoppas på att den ska funka många år framöver :)
 
Topp