• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Boetter och gängor

mouqvist

Rolex
Läste Pistol-Petea tråd om service av en Revue-Thommen och kom på att jag hade hamnat tidigare i följande dilemma före klockköp.
Skulle köpa en Breitling Headwind vars krona var lite defekt.
Ringde AD som berättade att man värsta fall skulle även behöva byta boetten om gängan var paj då denna är fastsvetsad på boetten.
Jag undrar om de flesta klockmodellerna är byggda på det här sättet, det vore ju vettigare med en gänga som går att avlägsna från boetten!?
Hur är det med Omega, Tudor och Rolex modeller t.ex?
 

rogart-63

Patek
En del har kronhals som är pressad dit och den går naturligtvis att byta . Varför ska man behöva byta boetten om den är svetsad . Borra bort skiten och svetsa dit en ny . Med en lasersvets borde det vara lätt fixat .
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
När jag jobbade inom industrin ( för väldigt länge sedan)fanns det något som hette "helicoil" som användes när en invändig gänga tog "slut" . Man borrade helt enkelt ett större hål, körde i en specialgängtapp och sedan gängade man i helicoilen och så hade man tillbaka den ursprungliga gängdiametern. Annars måste väl borra ur och pressa i en bussning funka i de flesta fall?
 
Helicoil är definitivt ett sätt att göra det. Gäller att man är försiktig dock när man gängar om för själva "coilen" för risken är rätt stor att man 1.bryter av gängtappen. 2. Drar sönder de nya gängorna för coilen och det är inte jätte häftigt att behöva köra dubbla coils plus att risken är stor att det inte finns så mycket material kvar att borra i om man är nära kanten.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Minns att det var lite "tricky" med helicoilerna när man hade hål som inte gick rakt igenom materialet, byggde JAS delar på Ericsson så cheferna blev inte så glada om man fördärvade prototyperna genom att ha av gängtapparna i hålen. Var väl inte helt gratis, kostade väl säkert som en sån där dyr Daytona på Kaplans;) Tur det fanns gnistmaskiner iaf.
 
Ja, det är oerhört pilligt i mindre storlekar och frågan är om det ens finns de dimensioner som skulle behövas I detta fall, svårt att tro det.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Topp