• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BOK: 100 kultklockor

När jag besökte biblioteket upptäckte jag denna bok: 100 kultklockor. Självklart kunde jag inte stå emot ett lån. Vad är det då för bok? Författarna heter Emmanuel Lacroix och Thierry Gasqez (är namnen bekanta för rävarna här?) och ges ut i Sverige av Tulkan Förlag. Copyright 2013 och tryckt i Malaysia 2015.
DSC_0017.JPG


Vilka 100 klockor har då författarna valt ut? Jag gör det enkelt och fotograferar innehållsförteckningen. Ber om ursäkt om detta blir lite svårläst.
DSC_0019.JPG

DSC_0020.JPG


De delas alltså in sex grupper: Yrkesklockorna, de stilfulla, milstolparna, dyrgriparna, de sportiga och de originella. Vad tycker ni om urvalet? Någon som fattas? Någon som inte hör hemma där? Åsikterna lär vara många. Jag konstaterar i alla fall att i sista kapitlet är det i allra högsta grad originella saker. Alla verkar inte heller vara lätta att läsa av tiden på. Mest förvånad är jag över att det inte är särskilt stor dominans av de mest kända märkena. Däremot har jag fått klart för mig vad otroligt många märken jag aldrig ens hört talas om. De flesta faktiskt.

Varje modell har högst en sida för text och en för bild, men de flesta har text och bild på samma sida. Det är inga djupdykningar i siffror och specifikationer, utan korta och enkla sammanfattningar om varför klockan tillverkats, vad den är tänkt för och varför den är en kultklocka. Inga priser anges.

Vem är då boken skriven för? Ja, jag tror inte att den mångårige klocknörden som kan urverk och serienummer som treans multiplikationstabell får ut så mycket av boken. De flesta på detta forum skulle nog betrakta den som en barnbok. Men för oss som bara är barn i klockdjungeln är den en klart kul barnbok.

Boken kan sägas vara en inspiration för den som har ett trevande nyvaknat intresse för klockor.

Här är ett exempel på ett kapitel:
DSC_0021.JPG


Jag bjuder på några bilder till som axplock, men inte så mycket text, för att slippa komma i klammeri med copyrightlagar.

Speedy och Suben är ju givna i kapitlet milstolparna:
DSC_0022.JPG
DSC_0023.JPG


Bland de stilfulla finns VanCleef & Arpels med visare som föreställer ett förälskat par som möts och kysser varandra två gånger om dygnet när klockan slår tolv.
DSC_0024.JPG


Meistersinger nöjer sig med en enda visare.
DSC_0025.JPG


Inte bara dyringar får vara med.
DSC_0026.JPG


Snygg?
DSC_0027.JPG


Finns denna på Teknikmagasinet?
DSC_0028.JPG


Kan man läsa av tiden på denna?
DSC_0029.JPG


Som sagt bara några axplock. Den som vill se mer får skaffa boken. Tack för ordet.
 

BoEtt

Rolex
Kul bok, den där ska jag spana efter...
Innehållsförteckningen för väl ligga till grund för kommande inköp :cigar: :D
 
Bra initiativ där! Man glömmer ofta bort böcker när nätet är så tillgängligt. Jag kan slänga upp lite ur en annan bok som går att hitta på bibblan och bokrean, Gene Stones "Klockor genom tiden". Klart köpvärd inspirationsbok med bra bilder och fakta om tillverkare.
004.JPG
001.JPG
003.JPG
005.JPG
 

Tapiren

Cartier
Tips; Boken "100 kultklockor" finns på ICA Strömpilen (=Umeå) för halva reapriset, tror det landar på typ 35kr, det var vad jag gav för en annan bok som låg i samma hög.
 

Hawk100

Rolex
Jag har en över.....
Fick dubbla i julklapp. PM:a om ni är intresserade av ett ex för en billig peng.
(F2f i Sthlm. Ingen vits att lägga pengar på porto....)
 
Topp