• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BOLM AUTOMATON 11112 - den VITA passarounden

Dixie

Audemars
2-Faktor
Skogen med jycken
IMG_20180503_200651.jpg
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Den här var inget för mig. Bar den i någon dag sen gick jag tillbaka till vanliga rotationen. Den satt dålig på handleden, lyckades man få två linjer att mötas i vridringen så var det tyvärr allt samt att vridringen också var extremt rackig vilket drog ner helheten ytterligare. Lite för lång lugg till lugg vilket gav ett för mig större intryck än nödvändigt - och då bär jag ändå både Pam111 och Breitling Avenger Skyland salt samt två stora Seikodykare.

Jag är en sucker för jordglob på urtavlor men här funkade det inte riktigt. I övrigt gillade jag tavlan, index och den djupa rehauten.

Tack för möjligheten att testa
Väl mött.
 

larmar

Cartier
2-Faktor
Då ska jag försöka sammanfatta mina intryck: Jag gillar klockan mycket, är positivt överraskad av finishen, urtavlan som är riktigt välgjord I flera "lager" samt detaljerna på boett, krona och vridning.

Storleken är perfekt för mina handleder var orolig att den var i minsta laget men den satt som en smäck! Slutligen ett stort plus till läderbandet, riktigt grovt men ändå skönt att bära

Har fått ganska många positiva kommentar om klockan i veckan, vilket jag får ganska sällan .

Hittat inget negativt möjligtvis en liten manual i asken som tidigare har påpekats. Rekommenderar varmt ett köp till hugade spekulanter, känns som att man får mycket för pengarna med sköna detaljer.

Tack för deltagandet!
 

robyl

Omega
Bolm Automation Daylight

Nu fick man chansen att prova den här klockan som man har läst mycket om. Är den snygg, är den ful eller är det ett nytänkande i design. Har ställt frågan till mig själv ett antal gånger sedan klockan kom ut på marknaden. Skulle jag själv tänka mig köpa den här klockan?


Bild 1.jpg


Bolmen levererades i en praktiskt pappplåda med både ytter- och innerbox.


Bild 2.jpg


Klockan ligger i en enkel läderpåse ihopknuten med ett snöre. Här kanske man hade önskad sig en präglad logotype. Ett signerat certifikat med klockans tillverkningsnummer, sådant höjer premiumkänslan.


Bild 3.jpg


Boettens matta finish tillsammans med de avfasade bandhornen gör att klockan utstrålar styrka och robusthet. Snyggt med den lättrade kanten på vridringen vilket höjer kvalitetskänslan.


4-1.jpg



Urtavlan är lättläst med sina grova ljuskägelformade visare. Klockan har två ovanliga komplikationer, den roterande jordgloben som visar dag och natt på olika platser. Vridringen visar hur många timmars dagsljus det är i de olika städerna. Vridringen på detta exemplar linjerar inte upp riktigt på grund av den inre ringen sitter någon millimeter off center.



Bild 5.jpg


Boettlocket är av glas, perfekt för oss som har ett sjukligt begär att pilla isär allting. Här hittar vi även nummer 41 som återfinns på certifikatet.



Bild 6.jpg


Klockan levereras med ett armband i härligt tjockt läder som verkligen sitter skönt på amen.


Bild 7.jpg


Spännet är stort och robust med en snygg gravering. Storleken på spännet tillsammans med det grova lädret är en perfekt kombination.


Bild 8.jpg


Klockan är en tung pjäs som bärs stort på armen. Passformen på min 17,5 cm handled är väldigt bekväm.
Kan man sakna något på den här kockan?
Själv saknar jag datum och en instruktionsbok som förklarar hur man använder komplikationen dagsljus på vridringen.
Skulle jag själv tänka mig att köpa den här klockan?
Ja, det skulle jag. Klockan känns robust med en härlig tyngd som tillsammans med det tjocka armbandet gör den till en trevlig sommarklocka.
 
Senast ändrad:

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Hämtade ut klockan tidigare idag och första intrycket är positivt. Tycker kvalitetskänslan är betydligt högre än vad man skulle kunna förvänta sig med hänsyn till prislappen.

Nu får den hjälpa till att gräsklipparsäkra studsmattan och jag inser att kronans placering gör så den inte borrar in sig i handryggen. Mkt bra!
979FED28-7B41-4847-87C4-62B3A78E0C44.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
414D6A3A-940D-40A8-95B8-94E53E0FA071.jpeg


It has arrived!
Har fått lite första intryck, men håller lite på dessa. Mest eftersom klockan är sent och jag är trött.

Imorgon får den dock hänga med under en arbetsdag - det riktiga testet!
Ska jag göra någon hairline på spännet mot skrivbordet? Time will tell!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
5EB9D3BD-6CA5-4DDF-ABAD-D4B011A9A952.jpeg


Får väl erkänna att jag har lite issues med storleken.
I vanliga fall bär jag upp till ca 38 mm, och då ofta ganska mycket tunnare modeller.
Det sagt så vande man sig ganska snabbt vid att ha lite mer klocka på armen. Får väl se vad ett par dagar ytterligare för för den saken!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
7FB210DC-B4FE-4E5A-BC22-C55AD2E90351.jpeg


81C38E04-D68F-4AF1-A09D-13147C6F1AE5.jpeg


E203E85A-8128-4090-8735-6BA7E4B33C6E.jpeg


C9145437-38BB-4A1E-80D4-7F1F3465ADE6.jpeg


Tänkte att man kunde passa på att ”sommarstuka” klockan lite grann. Fick trots allt hem ett knalligt silikon från @Rawa

Är ingen jättefan av det bruna lädret som sitter på från början. Som nån skrev tidigare i tråden så hade jag också hellre haft ett svart band för att förstärka de starka kontrasterna som finns på själva klockan.
Hade också hellre sett något med lite mer struktur.

Spännet tycker jag däremot är riktigt fräscht!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
1636AE0E-34FE-491A-9426-B84ED1A33AB5.jpeg


Vive la France!

Inte direkt så att jag är frankofil i största allmänhet, men jag tycks ha valt lite franska spelare i det VM-spel vi har på kontoret. När jag då lyckades hitta ett passande Nato så kändes det givet.
 
Topp