• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BOLM AUTOMATON 11113 - den SVARTA passarounden

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor

Passaround BOLM AUTOMATON 11113


Då är den svarta Daylighten från BOLM AUTOMATON uthämtad och redo att testas av ett antal förväntansfulla KS-medlemmar. För att göra det hela mer lättåskådligt skapar vi denna separata passaroundtråd, skild från den initiala presentationen och övriga varianter av Daylight. Först ut bland deltagarna är jag som nu kommer att bära och utvärdera klockan under en vecka innan den sedan skickas vidare till nästa medlem på tur.

Let the games begin!

123548BF-44B5-46A2-8F2F-456111388F64.jpeg
ABB72BAC-1B3A-41EC-B292-20D02BF83789.jpeg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Då har jag haft passaroundklockan i min ägo i ett knappt dygn och har i stort sett burit den oavbrutet sedan jag kom hem från eventet i Stockholm igår kväll. Det är förstås ännu alldeles för tidigt för att kunna uttala sig mer uttömmande om hur Daylighten är som klocka. Det får vänta tills slutet av veckan och därför blir följande redogörelse endast kortfattad.

64384393-747C-4AD9-AE35-08C3B1257DBE.jpeg


AA1BC961-8973-40C2-87D0-DDAD04225BB0.jpeg


Den korta tiden till trots, klockan sitter i alla fall skönt på armen och jag upplever det inte som att lugavståndet skulle vara något problem för bärandet. Men det konstaterandet är förstås högst subjektivt. Det originalmonterade armbandet i svart anilinbehandlat skinn är ganska stelt men kommer självklart bli bättre av att bäras under längre tid. Att det är nytt gör också att det gnisslar och knarrar i infästningen vid luggarna så att varje handledsrörelse framkallar oavsiktliga ljud, även det ett fenomen som nog försvinner med tiden.

D7EDDDC0-B1BB-4190-98AE-6751CBCE7EC2.jpeg


Vad får då den som bestämmer sig för en BOLM AUTOMON Daylight med i köpet? Jo, klockan levereras i en box av papp med ett yttre hölje som håller samman boxens lock och underdel när dessa är inskjutna i detta. Enkelt och passande för en klocka i den här prisklassen då jag ändå inte tror att det är särskilt många av köparna som förväntar sig något annat. I boxen finns klockan, ett tillhörande certifikat och en travel pouch (en sorts rese/förvaringspåse) i svart skinn tillsammans med en snodd för att knyta runt denna när den används.

67255D76-17BF-46EE-8CF2-897B2699A0D6.jpeg


Finishen på travel pouchen är väl sådär och känns mest som något som hastigt har klippts till och sytts ihop på en syslöjdslektion i mellanstadiet. Här hade det kanske varit på sin plats med en präglad BOLM-logga och dolda sömmar men då hade förmodligen priset blivit ett annat. Jag är tveksam till om travel pouchen kommer att användas av särskilt många BOLM-köpare men det är ändå trevligt att man har valt att skicka med en sådan.

4EEFD016-B29D-4EC0-B265-99E32108C4F6.jpeg

B7AF92E4-B0DD-4609-AEA4-AFBCED3593E8.jpeg

1EF5417B-73D6-4B6A-89F7-0FA0681A437F.jpeg


Certifikatet i boxen berättar att vår passaroundklocka är nummer 070 (i ordningen eller av ett visst antal är dock oklart) och att "Watchmaker" William har inspekterat klockan den 12:e december föregående år. På kortet framgår också hur man vrider upp klockans urverk manuellt och hur man ställer visarna, allt helt i sin ordning. Vad jag däremot saknar är en instruktion för klockans unika komplikation, att på den yttre vridringen kunna visa antalet soltimmar under dygnet över årets tolv månader för Stockholm, Los Angeles, Tokyo och New York. Det här är förstås en miss på en klocka med en sådan komplikation och dessutom försedd med modellnamnet Daylight. Jag hoppas därför att både kommande boxar och hemsida snarast förses med en sån beskrivning.

738E81D2-DE14-4A4C-BBD2-2A5E772EB71E.jpeg


Jag fortsätter nu att bära Daylighten under helgen och återkommer med mer initierade synpunkter och fler bilder framöver. En fortsatt trevlig helg tillönskas er alla!

68D5932B-DB95-4B2F-9CB4-F367E1E4FD18.jpeg

645F6E0E-E33F-4AEC-A5EC-F2643B052BA3.jpeg
 
Senast ändrad:

NRE

Vacheron
2-Faktor
Då har jag haft passaroundklockan i min ägo i ett knappt dygn och har i stort sett burit den oavbrutet sedan jag kom hem från eventet i Stockholm igår kväll. Det är förstås ännu alldeles för tidigt för att kunna uttala sig mer uttömmande om hur Daylighten är som klocka. Det får vänta tills slutet av veckan och därför är följande redogörelse endast kortfattad.

64384393-747C-4AD9-AE35-08C3B1257DBE.jpeg


AA1BC961-8973-40C2-87D0-DDAD04225BB0.jpeg


Klockan sitter i alla fall skönt på armen och jag upplever det inte som att lugavståndet skulle vara något problem, men det konstaterandet är förstås högst subjektivt. Det originalmonterade armbandet i svart anilinbehandlat skinn är ganska stelt men kommer självklart bli bättre av bärandet. Att det är nytt gör också att det gnisslar och knarrar i infästningen vid luggarna så att varje handledsrörelse framkallar oavsiktliga ljud, även det ett fenomen som nog försvinner med tiden.

D7EDDDC0-B1BB-4190-98AE-6751CBCE7EC2.jpeg


Vad får då den som bestämmer sig för en BOLM AUTOMON Daylight med i köpet? Klockan levereras i en box av papp med ett yttre hölje som håller samman boxens lock och underdel när dessa är inskjutna i detta. Enkelt och passande för en klocka i den här prisklassen då jag ändå inte tror att det är särskilt många av köparna som förväntar sig något annat. I boxen finns klockan, ett tillhörande certifikat och en travel pouch (en sorts rese/förvaringspåse) i svart skinn tillsammans med en snodd för att knyta runt denna när den används.

67255D76-17BF-46EE-8CF2-897B2699A0D6.jpeg


Finishen på travel pouchen är väl sådär och känns som något som klippts till och snabbt sytts ihop på en syslöjdslektion. Här hade det kanske varit på sin plats med en präglad BOLM-logga och dolda sömmar men då hade förmodligen priset blivit ett annat. Jag är tveksam till om travel pouchen kommer att användas av särskilt många BOLM-köpare men det är trevligt att man har valt att skicka med ett sådant.

4EEFD016-B29D-4EC0-B265-99E32108C4F6.jpeg

B7AF92E4-B0DD-4609-AEA4-AFBCED3593E8.jpeg

1EF5417B-73D6-4B6A-89F7-0FA0681A437F.jpeg


Certifikatet i boxen berättar att vår passaroundklocka är nummer 070 (i ordningen eller av ett visst antal är oklart) och att "Watchmaker" William har inspekterat klockan den 12:e december föregående år. På kortet framgår också hur man vrider upp klockans urverk manuellt och hur man ställer visarna, allt i sin ordning. Vad jag däremot saknar är en instruktion för klockans komplikation, att på den yttre vridringen kunna visa antalet soltimmar under dygnet över årets tolv månader i Stockholm, Los Angeles, Tokyo och New York. Det här är förstås en miss på en klocka med en sådan komplikation försedd med modellnamnet Daylight och jag hoppas därför att både kommande boxar och hemsidan snarast förses med en sån beskrivning.

738E81D2-DE14-4A4C-BBD2-2A5E772EB71E.jpeg


Fortsätter nu att bära Daylighten under helgen och återkommer med mer initierade synpunkter och fler bilder framöver. En fortsatt trevlig helg tillönskas er alla!

68D5932B-DB95-4B2F-9CB4-F367E1E4FD18.jpeg

645F6E0E-E33F-4AEC-A5EC-F2643B052BA3.jpeg
Om det här var de första intrycken ser jag fram emot fortsatt läsning. @Aurum har verkligen fått till en ball klocka.
Men jag hoppas fortfarande på en demonstration av klockan på lite andra band :)
 
Tack för rapporteringen. Jag är också nyfiken på "daylight-funktionen" och ser fram mot mer information kring hur den fungerar. Om du har möjlighet får du (eller någon annan senare i pass-arounden) gärna kolla gångprecisionen över några dygn.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Tycker klockan är rätt ball i hel svart, tyvärr anser jag att visarna är lite väl biffiga, men har alltid svårt med det på klockor.
Gäller även min inställning till många piloter/Sinn osv.. Så väldigt subjektiv kommentar.
Hur är tjockleken och så i övrigt, tycker nämligen att den verkar ge ett rejält "biffigt" uttryck, sedan om det är positivt eller negativt är upp till betraktaren.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det vore verkligen kul att få veta exakt hur den där komplikationen fungerar :)
Okey, nog dags för ett första försök...

Med hjälp av glasringen på Daylight går det att räkna ut antalet timmar av dagsljus i respektive månad på året. Vrid ringen så att första strecken på Stockholmskalan står på klockan tolv (två pilar möts), och räkna sedan samma antal steg på skalan som antal månader in på året (finns 12 markeringar per stad). Läs därefter av mot inre ringen för att se antal timmar dagsljus för den aktuella månaden. Stockholm har då 6 h dagsljus i januari, 8 h i februari osv. Som bonus går det även att räkna ut antal timmars dagsljus i Tokyo, Los Angeles och New York
6DC04941-B4DC-4D87-BF5C-2DD8F99E883C.jpeg
 
Senast ändrad:

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Okey, nog dags för ett första försök...

Med hjälp av glasringen på Daylight går det att räkna ut antalet timmar av dagsljus i respektive månad på året. Vrid ringen så att första strecken på Stockholmskalan står på klockan tolv (två pilar möts), och räkna sedan samma antal steg på skalan som antal månader in på året (finns 12 markeringar per stad). Läs därefter av mot inre ringen för att se antal timmar dagsljus för den aktuella månaden. Stockholm har då 6 h dagsljus i januari, 8 h i februari osv. Som bonus går det även att räkna ut antal timmars dagsljus i Tokyo, Los Angeles och New York
Bre beskrivet Aurum, nu hoppas jag på en passaround och provning :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okey, nog dags för ett första försök...

Med hjälp av glasringen på Daylight går det att räkna ut antalet timmar av dagsljus i respektive månad på året. Vrid ringen så att första strecken på Stockholmskalan står på klockan tolv (två pilar möts), och räkna sedan samma antal steg på skalan som antal månader in på året (finns 12 markeringar per stad). Läs därefter av mot inre ringen för att se antal timmar dagsljus för den aktuella månaden. Stockholm har då 6 h dagsljus i januari, 8 h i februari osv. Som bonus går det även att räkna ut antal timmars dagsljus i Tokyo, Los Angeles och New York
Om du tar ett kort med klockan inställd på STHLM så kanske man fattar. Jag fattar fortfarande inte vad som ska linjera med vad.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Okey, nog dags för ett första försök...

Med hjälp av glasringen på Daylight går det att räkna ut antalet timmar av dagsljus i respektive månad på året. Vrid ringen så att första strecken på Stockholmskalan står på klockan tolv (två pilar möts), och räkna sedan samma antal steg på skalan som antal månader in på året (finns 12 markeringar per stad). Läs därefter av mot inre ringen för att se antal timmar dagsljus för den aktuella månaden. Stockholm har då 6 h dagsljus i januari, 8 h i februari osv. Som bonus går det även att räkna ut antal timmars dagsljus i Tokyo, Los Angeles och New York
Tycker den är rätt logisk, kul funktion! Säkert användbar i Tokyo där man ändå inte ser himlen. Hade kanske varit kul med städer på lite mer olika latitud? Typ Stockholm, new york, Singapore, Sydney? Fattar iofs att LA tilltalar samma målgrupp som glasbaksidan:)
 
Senast ändrad:

NRE

Vacheron
2-Faktor
Okey, nog dags för ett första försök...

Med hjälp av glasringen på Daylight går det att räkna ut antalet timmar av dagsljus i respektive månad på året. Vrid ringen så att första strecken på Stockholmskalan står på klockan tolv (två pilar möts), och räkna sedan samma antal steg på skalan som antal månader in på året (finns 12 markeringar per stad). Läs därefter av mot inre ringen för att se antal timmar dagsljus för den aktuella månaden. Stockholm har då 6 h dagsljus i januari, 8 h i februari osv. Som bonus går det även att räkna ut antal timmars dagsljus i Tokyo, Los Angeles och New York
Efter 10 minuters intensivt funderande har jag knäckt koden. Grymt ju. Typ lika användbart som Equation of time men precis lika coolt! Finns den här komplikationen på någon annan klocka? @Aurum
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Efter 10 minuters intensivt funderande har jag knäckt koden. Grymt ju. Typ lika användbart som Equation of time men precis lika coolt! Finns den här komplikationen på någon annan klocka? @Aurum
Kan erkänna att jag inte lärde mig den omedelbart. Vad vi vet är vi de första med denna räkneskala. Även den roterande skeleton-globen är egen och inget vi sett någon annanstans.
 

Lowe92

Cartier
Tycker komplikationen är lite häftigare nu när förstår hur den funkar. Håller helt klart med att en sådan beskrivning, gärna med lite bilder borde vara med i manual som kommer till klockan. Dock osäker på om svart eller stål är snyggast fortfarande.
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Då så, nu har jag burit passaroundklockan under ytterligare en tid och har så smått börjat skaffa mig en rätt bra uppfattning om hur den är att ha att göra med i dagligt bruk. Sånt går visserligen rätt fort med en klocka, men det räcker inte med att bara prova den på armen kort i en butik varför det är tacksamt att BOLM AUTOMATON har ställt alla tre versionerna av Daylight till förfogande för passarounder här på forumet. Vad man tycker och tänker om en klocka är dock högst subjektivt och dessa meningar behöver nödvändigtvis inte delas av andra bärare. Allt som jag skriver här är därför mina egna åsikter och det känns kul och lite unikt att i denna tråd samtidigt också ha möjlighet att framföra dessa synpunkter direkt till klockans tillverkare.

5E3620A0-093D-4D7A-B1D3-69FF8D01283E.jpeg

BFE9F900-F1B6-43D5-9B46-27AE9CBC055E.jpeg


Vet att det finns intresse av att se hur Daylighten fungerar på andra bandalternativ. Nu är ju detta en passaroundklocka som någon av oss deltagare kommer att vinna i den avslutande utlottningen, så jag vill inte i onödan hålla på att kränga av och på olika armbandsalternativ med risk för att repa boetten. Passade dock på att prova den på några NATO-band i samband med att jag tittade närmare på boettens utformning, efter att först ha tejpat bandhornen och därefter försiktigt ha tagit av det originalmonterade skinnarmbandet. Jag visar därför några exempel på andra alternativ till skinnarmband här nedan. Tycker nog att klockan fungerar riktigt bra också på NATO även om den svarta klockan nog borde ha matchats med ett band försedd med PVD:ade ringar för att komma helt till sin rätt, något sådant har jag dock inte i min ägo.

50EB915F-465A-4FBC-AE05-49B7B504FB55.jpeg

C50DA2FD-708D-4CE0-9A2B-9309E7E61A53.jpeg

54788818-5137-4744-8B21-00E42827C135.jpeg


Den guillochemönstrade urtavlan är vacker och kommer att göra sig ännu bättre efterhand som solen stiger allt högre på himlavalvet, då den inte ger riktigt samma intryck inomhus eller i skum belysning. Klockans visare är tydliga och av rätt längd så att de är lätta både att ställa in respektive att läsa av tiden på. Däremot är det är en besvikelse att visarna och urtavlans timindex inte är lumeförsedda. Visst, klockan heter Daylight men just det är ju en bristvara under stora delar av året häruppe på våra breddgrader så nog hade det varit bra att kunna läsa av klockan även i mörker. Visarna är ju dessutom perfekt utformade för att förses med lume så när det är dags för Daylight 2.0 är det bara att köra på med någon schysst lysmassa om jag får vara med och bestämma.

BED9B640-B7D9-4515-9CCF-2409614BC34B.jpeg


Komplikationen att på vridringen visa antalet timmar med dagsljus för Stockholm, Los Angeles, Tokyo och New York sett över året tycker jag är riktigt kul. Det skiljer Daylighten åt från andra klockor försedda med en normal vridring med minutindex och kan faktiskt vara lite av en konversationsöppnare, också med personer som normalt sett alls inte bryr sig om klockor. Tro mig, jag har faktiskt oavsiktligt provat med lyckad framgång häromdagen. Tyvärr så är vridringen på passaroundklockan dåligt inställd, så att 0-index för de fyra städerna hamnar mitt emellan den inre skalans index för 0 och alla därpå följande timmarkeringar vilket förskjuter avläsningen med en halvtimma. Inget som inte en normalbegåvad bärare trots felet klarar att läsa av och korrigera för, men irriterande på en ny klocka för i runda slängar 4000:-. Detta med dåligt centrerade vridringar är på inte sätt unikt för BOLM AUTOMATON, och kanske gäller det bara passaroundklockan, men tål ändå att påpekas. Bättre kvalitetskontroll i tillverkningsprocessen vinner vi alla på.

C8E37F5B-EA25-41C6-9A0B-3483E22EB669.jpeg


När det gäller den roterande skeletongloben och dess dag/natt-visningsläge så är det en komplikation som i mitt tycke inte fyller någon praktisk funktion. ”När Östersjön är svart vet vi att det är den mörka delen av dygnet” skriver en av klockans skapare i den första presentationen av Daylight här på forumet och likaledes på engelska på märkets hemsida. Jo tack, det vet man förmodligen även utan att behöva studera denna funktion. Eftersom globen roterar ett varv per dygn och inte är individuellt inställbar kommer den aktuella komplikationen heller inte att fungera när man befinner sig på resande fot och är långt bort från vår tidszon. Detta eftersom den justerats så att Stockholm och/eller CET-zonen är centrerad på dess nedre halva vid klockan 12:00 på dagen. Jag antar att det också är därför texten ”Latitude Stockholm” återfinns på boettlocket men är osäker på om detta indikerar att klockan även finns att köpa med andra inställningar av skeletongloben för en eventuell utlandsmarknad. I tidshänseende är det dessutom longituden (dvs öst-västlig riktning) som är av intresse så egentligen borde det i så fall ha stått ”Longitude Stockholm” på baksidan, om det är vad som avses? Rent utseendemässigt tycker jag i alla fall att skeletongloben lyfter urtavlan, så den får gärna vara kvar, men funktionsmässigt gör den alltså ingen egentlig nytta.

7127F661-739A-4804-877E-8EF14ADBB366.jpeg


Tidhållningen har under de här dagarna varit alldeles utmärkt. Det japanska urverket tickar på med hög precision och avvikelsen har legat på några enstaka sekunder per dygn. Rotorn drar upp klockan ljudlöst och jag tror att man har gjort ett bra val av urverk också i detta avseende. Att ha en glasbaksida är helt i sin ordning. Jag tror att det här kan vara en klocka som i viss mån köps som första automatklocka av designintresserade män (jag vet, en högst förutfattad mening) och då är det helt rätt att ha en sådan, för vem vill inte kunna kika in på urverket i full aktion på sin första automatare?

0740F46D-3371-4791-B036-F2F117B89B95.jpeg


Har sett att luggavståndet har diskuterats en del på forumet men som jag skrev i mitt förra inlägg tycker jag inte att det har varit ett större problem, vare sig på originalband eller NATO. Boettens tjocklek anser jag också faller inom ramen för vad som kan anses vara normalt. I vanlig ordning skall man förstås försöka att få prova klockan på sin egen arm innan man bestämmer sig för ett köp. Kronans placering, delvis infälld i ett av bandhornen, tycker jag är snygg. Den bidrar tillsammans med dagljusfunktionen dessutom till ett eget signum för BOLM. Jag utgår därför från att man använder sig av denna placering också på andra klockmodeller, om det är något som planeras i framtiden.

92263528-B1C5-48E3-8D05-B3211CB80FE9.jpeg


Har för övrigt också blivit tillfrågad om den där lilla färgglada asken som fanns med på bilden i mitt tidigare inlägg, den som visar innehållet i boxen. Om det är någon mer som undrar så är det inget originaltillbehör från BOLM som jag glömt bort att redovisa, utan endast en tändsticksask som togs med som ett referensobjekt av storleksskäl. Hade ingen klassisk Solstickanask hemma så det fick bli en Zebra-tändsticksask från Kroatien istället. Nu vet ni det.

7F159C18-F825-4346-88B8-54B8FA41FAE2.jpeg


Kör nu på med Daylighten ett par dagar till innan @theargonaut skall ta över den och föra passarounden vidare. Vi får se om det blir ytterligare något inlägg innan dess. Stay tuned!
 
Senast ändrad:

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för en välskriven och innehållsrik recension! I tråden för 11111 modellen diskuterar vi rehautens djup, hur upplever du att den harmoniserar med resten av klockan? Tycker inte man märker det lika mycket på den här modellen eftersom den är svårt som tavlan.
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Hur upplever du att rehauten harmoniserar med resten av klockan? Tycker inte man märker det lika mycket på den här modellen eftersom den är svart som tavlan.

Tack! Jag har faktiskt inte funderat så mycket på det, säkerligen just på grund av det du skriver, klockans helsvarta färg. Den trollar nog bort djupet på rehauten och jag måste därför säga att det funkar riktigt bra på 11113.

Edit: Tycker det där med rehautens utseende framgår rätt bra när man tittar på bilder från releaseeventet där de olika varianterna ligger bredvid varandra.


E3E4EFD4-8103-4A8B-844D-8D6F89D9C280.jpeg
EFEA1344-B68B-4B92-BF43-9B82C092960B.jpeg
 
Senast ändrad:

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Då så, nu har jag burit passaroundklockan under ytterligare en tid och har så smått börjat skaffa mig en rätt bra uppfattning om hur den är att ha att göra med i dagligt bruk. Sånt går visserligen rätt fort med en klocka, men det räcker inte med att bara prova den på armen kort i en butik varför det är tacksamt att BOLM AUTOMATON har ställt alla tre versionerna av Daylight till förfogande för passarounder här på forumet. Vad man tycker och tänker om en klocka är dock högst subjektivt och dessa meningar behöver nödvändigtvis inte delas av andra bärare. Allt som jag skriver här är därför mina egna åsikter och det känns kul och lite unikt att i denna tråd samtidigt också ha möjlighet att framföra dessa synpunkter direkt till klockans tillverkare.

5E3620A0-093D-4D7A-B1D3-69FF8D01283E.jpeg

BFE9F900-F1B6-43D5-9B46-27AE9CBC055E.jpeg


Vet att det finns intresse av att se hur Daylighten fungerar på andra bandalternativ. Nu är ju detta en passaroundklocka som någon av oss deltagare kommer att vinna i den avslutande utlottningen, så jag vill inte i onödan hålla på att kränga av och på olika armbandsalternativ med risk för att repa boetten. Passade dock på att prova den på några NATO-band i samband med att jag tittade närmare på boettens utformning, efter att först ha tejpat bandhornen och därefter försiktigt ha tagit av det originalmonterade skinnarmbandet. Jag visar därför några exempel på andra alternativ till skinnarmband här nedan. Tycker nog att klockan fungerar riktigt bra också på NATO även om den svarta klockan nog borde ha matchats med ett band försedd med PVD:ade ringar för att komma helt till sin rätt, något sådant har jag dock inte i min ägo.

50EB915F-465A-4FBC-AE05-49B7B504FB55.jpeg

C50DA2FD-708D-4CE0-9A2B-9309E7E61A53.jpeg

54788818-5137-4744-8B21-00E42827C135.jpeg


Den guillochemönstrade urtavlan är vacker och kommer att göra sig ännu bättre efterhand som solen stiger allt högre på himlavalvet, då den inte ger riktigt samma intryck inomhus eller i skum belysning. Klockans visare är tydliga och av rätt längd så att de är lätta både att ställa in respektive att läsa av tiden på. Däremot är det är en besvikelse att visarna och urtavlans timindex inte är lumeförsedda. Visst, klockan heter Daylight men just det är ju en bristvara under stora delar av året häruppe på våra breddgrader så nog hade det varit bra att kunna läsa av klockan även i mörker. Visarna är ju dessutom perfekt utformade för att förses med lume så när det är dags för Daylight 2.0 är det bara att köra på med någon schysst lysmassa om jag får vara med och bestämma.

BED9B640-B7D9-4515-9CCF-2409614BC34B.jpeg


Komplikationen att på vridringen visa antalet timmar med dagsljus för Stockholm, Los Angeles, Tokyo och New York sett över året tycker jag är riktigt kul. Det skiljer Daylighten åt från andra klockor försedda med en normal vridring med minutindex och kan faktiskt vara lite av en konversationsöppnare, också med personer som normalt sett alls inte bryr sig om klockor. Tro mig, jag har faktiskt oavsiktligt provat med lyckad framgång häromdagen. Tyvärr så är vridringen på passaroundklockan dåligt inställd, så att 0-index för de fyra städerna hamnar mitt emellan den inre skalans index för 0 och alla därpå följande timmarkeringar vilket förskjuter avläsningen med en halvtimma. Inget som inte en normalbegåvad bärare trots felet klarar att läsa av och korrigera för, men irriterande på en ny klocka för i runda slängar 4000:-. Detta med dåligt centrerade vridringar är på inte sätt unikt för BOLM AUTOMATON, och kanske gäller det bara passaroundklockan, men tål ändå att påpekas. Bättre kvalitetskontroll i tillverkningsprocessen vinner vi alla på.

C8E37F5B-EA25-41C6-9A0B-3483E22EB669.jpeg


När det gäller den roterande skeletongloben och dess dag/natt-visningsläge så är det en komplikation som i mitt tycke inte fyller någon praktisk funktion. ”När Östersjön är svart vet vi att det är den mörka delen av dygnet” skriver en av klockans skapare i den första presentationen av Daylight här på forumet och likaledes på engelska på märkets hemsida. Jo tack, det vet man förmodligen även utan att behöva studera denna funktion. Eftersom globen roterar ett varv per dygn och inte är individuellt inställbar kommer den aktuella komplikationen heller inte att fungera när man befinner sig på resande fot och är långt bort från vår tidszon. Detta eftersom den justerats så att Stockholm och/eller CET-zonen är centrerad på dess nedre halva vid klockan 12:00 på dagen. Jag antar att det också är därför texten ”Latitude Stockholm” återfinns på boettlocket men är osäker på om detta indikerar att klockan även finns att köpa med andra inställningar av skeletongloben för en eventuell utlandsmarknad. I tidshänseende är det dessutom longituden (dvs öst-västlig riktning) som är av intresse så egentligen borde det i så fall ha stått ”Longitude Stockholm” på baksidan, om det är vad som avses? Rent utseendemässigt tycker jag i alla fall att skeletongloben lyfter urtavlan, så den får gärna vara kvar, men funktionsmässigt gör den alltså ingen egentlig nytta.

7127F661-739A-4804-877E-8EF14ADBB366.jpeg


Tidhållningen har under de här dagarna varit alldeles utmärkt. Det japanska urverket tickar på med hög precision och avvikelsen har legat på några enstaka sekunder per dygn. Rotorn drar upp klockan ljudlöst och jag tror att man har gjort ett bra val av urverk också i detta avseende. Att ha en glasbaksida är helt i sin ordning. Jag tror att det här kan vara en klocka som i viss mån köps som första automatklocka av designintresserade män (jag vet, en högst förutfattad mening) och då är det helt rätt att ha en sådan, för vem vill inte kunna kika in på urverket i full aktion på sin första automatare?

0740F46D-3371-4791-B036-F2F117B89B95.jpeg


Har sett att luggavståndet har diskuterats en del på forumet men som jag skrev i mitt förra inlägg tycker jag inte att det har varit ett större problem, vare sig på originalband eller NATO. Boettens tjocklek anser jag också faller inom ramen för vad som kan anses vara normalt. I vanlig ordning skall man förstås försöka att få prova klockan på sin egen arm innan man bestämmer sig för ett köp. Kronans placering, delvis infälld i ett av bandhornen, tycker jag är snygg. Den bidrar tillsammans med dagljusfunktionen dessutom till ett eget signum för BOLM. Jag utgår därför från att man använder sig av denna placering också på andra klockmodeller, om det är något som planeras i framtiden.

92263528-B1C5-48E3-8D05-B3211CB80FE9.jpeg


Har för övrigt också blivit tillfrågad om den där lilla färgglada asken som fanns med på bilden i mitt tidigare inlägg, den som visar innehållet i boxen. Om det är någon mer som undrar så är det inget originaltillbehör från BOLM som jag glömt bort att redovisa, utan endast en tändsticksask som togs med som ett referensobjekt av storleksskäl. Hade ingen klassisk Solstickanask hemma så det fick bli en Zebra-tändsticksask från Kroatien istället. Nu vet ni det.

7F159C18-F825-4346-88B8-54B8FA41FAE2.jpeg


Kör nu på med Daylighten ett par dagar till innan @theargonaut skall ta över den och föra passarounden vidare. Vi får se om det blir ytterligare något inlägg innan dess. Stay tuned!
En alldeles utmärkt recession. Ska bli spännande att få testa klockan.
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
6BECBDDA-6612-4513-83C2-B4E3B35A535A.jpeg


Ett par avslutande ord och bilder om klockan innan den imorgon skickas vidare. Då är det för övrigt exakt en vecka sedan jag hämtade ut Daylighten på releaseeventet i huvudstaden. Den har alltsedan dess komfortabelt burits på min vänsterarm, med bra tidhållning och med resultatet att det från början högt gnisslande armbandet nu inte alls låter lika mycket.

162F4065-81E4-4DBD-80B6-E6D41E91141C.jpeg

8E33B356-9043-4640-B6C7-2CDEE0219E3F.jpeg


För min egen del har det varit intressant att få prova Daylighten under en vecka. Det var inte kärlek vid första ögonkastet som fick mig att anmäla mig till passarounden och när vi snart skiljs åt är det heller inte med någon större saknad. Det är helt enkelt inte min typ av klocka, svårt dock att säga varför. Ibland klickar det bara inte. Om jag någon gång i framtiden skulle tycka annorlunda och köpa en Daylight så blir det i alla fall den svarta, jag tycker den sticker ut i mängden jämfört med övriga två utförande. Kanske är det också så att den svarta färgen på rehauten på 11113 gör att urtavlans djup försvinner, i positiv bemärkelse, vilket har påpekats i tidigare inlägg. Med utgångspunkt från att klockan ser likadan ut framöver skulle jag inför ett köp då också ha följande punkter på min önskelista :
  • Lumeförsedda visare och index
  • Perfekt justerad vridring
  • Manual/instruktion för dagsljusfunktionen
  • En bättre utförd travel pouch med präglad BOLM-logga och tryckknappslås. Alternativt, ett extra medföljande band för att kunna växla med det som sitter på vid leverans

058FE18A-F2F7-4633-BE20-5F129B6B640A.jpeg

06780541-8504-4C5A-91C2-105D102D99AF.jpeg

A347D738-BF90-46DE-B17C-840D213C5BF8.jpeg


Det skall bli intressant att ta del av vad ni andra i den här tråden tycker. Att vara först ut är ju lite som att famla i blindo och jag har medvetet låtit bli att läsa alltför mycket i övriga BOLM-trådar innan jag först skaffat mig en egen uppfattning om klockan, för att inte färgas i mitt omdöme. Det kan nog vara svårare framöver. Till skillnad från övriga passaroundklockor på forumet har ju den här en KS-medlem bakom sig. Av denna anledning en liten reflektion nedan, som också får utgöra mina slutord.

Handen på hjärtat, vem av oss här på KS har inte någon gång lekt med tanken att själv ta fram en klocka? Jag har i alla fall det, men tror också att om jag verkligen tog steget fullt ut och gav mig in i klockbranschen så skulle nog en första produkt vara betydligt enklare och se annorlunda ut än den idealklocka som finns i mina tankar. Allt för att kunna tilltala en större grupp potentiella köpare avseende pris, form och funktion. Nu är det en rent hypotetisk tanke för min del, jag nöjer mig med att fortsätta köpa och använda klockor. All respekt därför till @Aurum och hans bror samt övriga inblandade bakom BOLM AUTOMATON, som har sett till att realisera det hela och nu saluför sin första klocka i tre versioner. Jag vill därför avsluta mitt bidrag i denna tråd med att tacka er för möjligheten att kostnadsfritt delta i passarounden och samtidigt önska lycka till framöver. Vi behöver fler svenska klockmärken!

31431990-68EB-417B-AE87-5BE3E1CB10E6.jpeg

1DAC0511-6FDB-4F53-B944-D4810187A3E4.jpeg
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Grymt bra inlägg där du testar klockan @Fliegerchronograph , tycker du ska ha stor eloge för att ha tagit dig tid till inläggen. Personligen kan jag inte undvika att få lite känslan av att det här är kejsarens nya kläder iom. respekterad forummedlem som delvis upphovsman, men jag följer ändå med nöje när klockan testas. I skaran är det absolut denna helsvarta som ger ett bäst estetiskt intryck eftersom boetten, bezeln och taveldjupet balanserar bättre.
 
Topp