• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Borde man inte kunna lita på en säljare som tom har en egen hemsida vet vad han snackar om...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hej Af Sjodahl

Tack för lyckoönskningen. Jag skall vara ärlig och säga att jag tog denna tråden ganska hårt. För det är ju så när passion är inblandat och när man försöker vara så seriös och öppen det bara går. Att man också blir känslig för ifrågasättande och kritik även om ifrågasättandet i sig är med tanke och kritiken är konstruktiv.

Jag gör allt för att vara en av "the good guys" på Tradera. Det är naturligtvis en omöjlighet att behålla ett betyg på 5/5 om man inte har denna inställning men det betyder ju inte att man inte kan bli bättre eller göra misstag.


Som redan Denke har påpekat så är det cred att stå upp för sin heder Waingro, och svara så utförligt om flertalet objekt som diskuteras i tråden. Jag tycker även det inger ett stort förtroende när du fortfarande håller god ton i varje svar du ger trots att vissa av inläggen inte varit så snälla kanske, det visar på en oerhört mognad och ger ditt företag ett seriöst intryck. Som du redan nämnt, så är det lät att göra misstag, jag gör det med och säkert flera med mig, men det är ju bra om man lär sig något av sina misstag på vägen så klart.

Ska man sälja klockor som många verkar göra på tradera inklusive dig, i lite större upplaga så kan det vara på plats med lite research om man inte är helt 100 på objektet innan man lägger ut dom för försäljning. Detta säger jag bara i ren välmening så inte det kan uppstå några missförstånd som i detta fall verkar det som. Som jag skrev i det tidigare inlägget så skulle jag gå tillbaka med klockan tid den AD du köpt klockan av. Är faktiskt han som sålt den till dig som en DJ med vitgulds bezel.
 

Waingro

Breitling
Tack Denke och tack Bingoraalf :)

Det finns en speciell sak i denna tråden som gör mig väldigt glad. En sak som kanske skulle vara självklar men som långt ifrån är det i synnerhet på Internet och i forum.

Denna sak är att man faktiskt var beredd att lyssna.

Jag stannar nog ett tag till här. Kan nog va ett gott gäng.... :)
 
Tycker att det är storartat av dig Waingro att komma in i en tråd där du från början har varit hårt kritiserad och håller en så god ton i dina svar, förstår att det inte kan vara roligt att få all denna kritik. Men som flera sagt innan så skall du ha all cred för att du svarat i tråden. Trevlig fredag kväll på er alla.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Waingro

Breitling
Hej!

Amatörmässigt misstag och slarv. Annonsen kommer att tas bort omgående. Jag har inte bästa kollen på Seiko men detta borde jag uppmärksammat själv.

Försöker hela tiden bli bättre och ta del av kunskapen som finns på detta och andra liknande forum. Ibland är det svårt att se och beskriva allt. Ibland är det lätt men man missar ändå. Detta fallet är solklart och annonsen kommer som sagt tas bort med omedelbar verkan.

Alla ni som har ork får gärna fortsätta att mejla mig om felaktigheter etc då det gör att jag lär mig mer och kan beskriva mina klockor på ett korrekt sätt.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Hej!

Amatörmässigt misstag och slarv. Annonsen kommer att tas bort omgående. Jag har inte bästa kollen på Seiko men detta borde jag uppmärksammat själv.

Försöker hela tiden bli bättre och ta del av kunskapen som finns på detta och andra liknande forum. Ibland är det svårt att se och beskriva allt. Ibland är det lätt men man missar ändå. Detta fallet är solklart och annonsen kommer som sagt tas bort med omedelbar verkan.

Alla ni som har ork får gärna fortsätta att mejla mig om felaktigheter etc då det gör att jag lär mig mer och kan beskriva mina klockor på ett korrekt sätt.

Alla kan ju misstag men det kan vara bra att läsa på lite innan man kränger något.
 
  • Like
Reactions: K-S

Jerry Svensson

Breitling

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Waingro, Köper inte ditt snack om att det är din privata samling du säljer. Flertalet av dina klockor kan man även hitta hos en Filippinsk storhandlare på ebay som säljer tusentals klockor årligen. Är det en slump eller bara ett olyckligt sammanträffande?

http://www.ebay.com/itm/SEIKO-150M-...S-NOV-84-/390982279380?_trksid=p2054897.l4275

http://www.tradera.com/item/190204/220502929/seiko-150-scuba-diver-automatic-1kr-ingen-reservation-

What?
 

leicaphile

Panerai
Waingro, Köper inte ditt snack om att det är din privata samling du säljer. Flertalet av dina klockor kan man även hitta hos en Filippinsk storhandlare på ebay som säljer tusentals klockor årligen. Är det en slump eller bara ett olyckligt sammanträffande?

http://www.ebay.com/itm/SEIKO-150M-...S-NOV-84-/390982279380?_trksid=p2054897.l4275

http://www.tradera.com/item/190204/220502929/seiko-150-scuba-diver-automatic-1kr-ingen-reservation-

Det var ju lite udda. Några av bilderna är 100% identiska, men serienumret på baksidan diffar.
 

leicaphile

Panerai
Det var ju lite udda. Några av bilderna är 100% identiska, men serienumret på baksidan diffar.

Kollar man lite noggrannare så skiljer fotona sig om ändå ytterst lite. Så det rör sig nog om en klocka från samma handlare som säljs vidare. Sekundvisaren skiljer sig ett par sekunder t.ex och datumet är inte samma:

cal.jpg
197714030_bf193528-08a6-416d-9517-f7579a070876.jpg
 

DrDre

Patek
Kollar man lite noggrannare så skiljer fotona sig om ändå ytterst lite. Så det rör sig nog om en klocka från samma handlare som säljs vidare. Sekundvisaren skiljer sig ett par sekunder t.ex och datumet är inte samma:

cal.jpg
197714030_bf193528-08a6-416d-9517-f7579a070876.jpg



Det är inte samma klocka på bilderna. Om man tex tittar på lysmassan/markeringen kl 12, så går den ena lysmassan ända ut till indexen medan det på den andra är ett rätt stort mellanrum.
 

leicaphile

Panerai
Datumet på klockan som Waingro säljer är datumet ändrat i Photoshop ser det ut som.

Nej, nu är du ute och cyklar. Kolla på positionen av klockan mot bakgrund så ser du att det helt enkelt inte är samma foto. Jämför "kuggarna" på vridringen med "horisonten" på bakgrunden. Kolla andra klockor från säljaren så ser du att han positionerar de mer eller mindre exakt likadant på fotona.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Det är inte så att säljaren på ebay kan ha haft två eller fler likadana klockor och helt enkelt var lat och bara tog kort på en utav dem och gjorde fler annonser? Det har ju förekommit tidigare. Sitter med telefonen nu så har inte möjlighet att leta runt på hans ebay-sida och leta gamla annonser.

Edit: tankevurpa, det löser ju knappast problemet.....
 

leicaphile

Panerai
Har du hört talas om ordet bulvan?

Här har du ett exempel:
http://www.ebay.com/itm/CITIZEN-200M-DIVERS-DAY-DATE-AUTOMATIC-MENS-WATCH-BLACK-2-/301312714524
http://www.tradera.com/item/190202/219792839/citizen-automatic-200-diver-1kr-ingen-reservation-

Såldes på ebay 17 september, såldes på tradera 18 november.

Du kan säkert rota fram några andra "matchande" om du vill. Så det verkar röra sig om att köpa frankens på ebay och kränga vidare (vilket inte stämmer helt överens med den "privata samlingen"...). Vet inte hur din teoretiska bulvan skulle fungera när klockan finns i Filippinerna och köparen på Tradera förväntar sig att den dyker upp omgående. Ta och tagga ner lite tills Waingro kan förklara sig innan du fortsätter med häxjakten.
 

Jerry Svensson

Breitling
Här har du ett exempel:
http://www.ebay.com/itm/CITIZEN-200M-DIVERS-DAY-DATE-AUTOMATIC-MENS-WATCH-BLACK-2-/301312714524
http://www.tradera.com/item/190202/219792839/citizen-automatic-200-diver-1kr-ingen-reservation-

Såldes på ebay 17 september, såldes på tradera 18 november.

Du kan säkert rota fram några andra "matchande" om du vill. Så det verkar röra sig om att köpa frankens på ebay och kränga vidare (vilket inte stämmer helt överens med den "privata samlingen"...). Vet inte hur din teoretiska bulvan skulle fungera när klockan finns i Filippinerna och köparen på Tradera förväntar sig att den dyker upp omgående. Ta och tagga ner lite tills Waingro kan förklara sig innan du fortsätter med häxjakten.

Har du hört talas om ordet bulvan/handlare? Glömde att skriva handlare i förra inlägget.
 

leicaphile

Panerai
Har du hört talas om ordet bulvan/handlare? Glömde att skriva handlare i förra inlägget.

"Bulvan/handlare" är inte ett ord utan två olika med olika innebörd, men om du refererar till nån som säljer vidare--dvs "handlare--är det precis vad jag skrev ovan... "Är nog såpass enkelt att han köpte klockan från ebay-säljaren och sen säljer den vidare men orkade inte ta egna kort på den."
 
Topp