• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bordsur hitler

Ramklo

Breitling
Fick tag i ett ett gammalt bordsur som ser ut såhär. Vad kan ett sådant tingest va värt?
u5anupaz.jpg



//Joel
 

Ramklo

Breitling
Nope, vi städade ur ett dödsbo. Inne i stallet låg diverse skrotsamlar prylar. Denna låg i en låda med några gamla pipor mm.
Att kasta dessa tingest vore som att försöka förneka existenten av vad som hänt.



//Joel
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Inte lika mycket so Bojke Junghans i alla fall... Vill du profitera på den finns det säkert någon vit makt förening som är intresserad :(
 

vekktah

Cartier
På tal om nazism så har t.ex. Junghans, en del andra Tyska och Schweiziska tillverkare en minst sagt skitig historik, fast underligt nog brukar ingen kräva att klockorna skall destrueras.

Ej heller har många några som helst problem med att tycka att en rolex gmt pilotklocka från vietnamkriget är "rik på historia" och då snackar vi ändå om en klocka som alltså satt på armen på den som skickade napalm på bybefolkningen. Verkligen något att kokettera med på middagen.

H y c k l e r i.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Och Boss gjorde uniformer och Linde levererade gasen till kamrarna...Var det inte Girard Perregaux som levererade klockor till tyskarna genom märket Mimo?
 

Sond

Patek
Alltid svårt att dra de exakta gränserna. Förenkling kan då vara nödvändigt. Ska vi testa om vi kan enas om att ett porträtt på Hitler på en klocka är fel..? När vi är klara med det kan vi ta nästa steg.
 
  • Like
Reactions: max

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Klockan kan ha ett sunt värde i rätt kontext, men utan den kontexten är den bara äcklig nazi aficionado!

Att slänga kanske är drastiskt, men innehavet är förpliktigat med ett ansvar s a s.
 

Jonazid

Omega
Vad ska du ha för klockan?

Ska vi sluta köpa varor från Colombia, Ryssland, Israel osv osv där etnisk rensning förekommit och sker. Kommunismen har dödat fler människor än Nazismen men såpass nybörjar pålästa verkar folk ej vara.

Köper hellre klockan av dig än att det blir skrot. Historia har betydelse varesig den är ond eller god.
 

Sond

Patek
Vad ska du ha för klockan?

Ska vi sluta köpa varor från Colombia, Ryssland, Israel osv osv där etnisk rensning förekommit och sker. Kommunismen har dödat fler människor än Nazismen men såpass nybörjar pålästa verkar folk ej vara.

Köper hellre klockan av dig än att det blir skrot. Historia har betydelse varesig den är ond eller god.

Köper hellre klockan av dig än att det blir skrot. Historia har betydelse varesig den är ond eller god.[/quote]
Menar du på allvar att du inte ser/gör någon skillnad i/på en produkt tillverkad i Tyskland och en med ett porträtt på Hitler? Om du läser inläggen så hittar du inget inlägg som förespråkar bojkott eller liknande av varor från Tyskland(eller Österrike). Trots det använder du landbojkott som argument i ett resonemang om ett porträtt av Hitler. Då ingen skrivit eller föreslaget något sådant blir dessa argument väldigt märkliga.
 

Dykare

Breitling
Jag förstår inte problemet med en urtavla som porträtterar den där filuren.. Vad anser ni i så fall om de koncentrationsläger som fortfarande står minne till vad som hänt? Eller vad sägs om att tidiga exemplar av Mein Kempf, prydda med svastikor och hela kalaset, fortfarande finns till förfogande? Jag skulle förstås aldrig knata runt med ett Führer-ur, eller ens bemöda mig att bära det, men skulle det visa sig att dinkan är äkta och således en häftig klenod från andra världskriget skulle att förstöra manicken vara det sista som föresvävade mig. Snarare skulle jag se mig om efter ett museum eller en samlare av något slag, förutsatt att jag inte själv intresserade mig för prylar från andra världskriget.
 

Jonazid

Omega
Det ska skrotas för bilden av en man som haft stor betydelse i historien. Syftade främst på att etnisk rensning sker än idag dock är det inte judar så folk verkar inte bry sig. Vem vet kanske finns de klockor med Ariel Sharon som avbildas och ändå skulle troligen ingen reagera.

Men ja du har rätt jag utvecklade texten fel i det ang länder.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Wow, moralpanik. Klockan var skitful och ungefär där slutade mina åsikter om den. Hitlers nuna är ju vid det här laget rätt välkänd och denna klocka väcker väl knappast någon ytterligare avsky för en galen nazist som varit död i nästan 70 år, mer än att den är ful och fejk.
 
Topp