• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bordsur

Lowe92

Cartier
Hej!

Mormor flyttade nyligen till äldreboende och när vi gick igenom hennes lägenhet hittade vi bland annat en bordsklocka. Jag har försökt dra upp den men det är väldigt trögt så vågar inte särskilt mycket med tanke på risken att dra sönder något. På tavlan står det Kundo där uppe och Germany där nere.
Undrar lite över om det är någon som vet något om klockmärket och tips för att få igång den igen. Bör man olja den eller är det något annat man bör satsa på i första hand?

2017-02-05 14.52.32.jpg

2017-02-05 14.53.11.jpg
2017-02-04 17.51.06.jpg
 

Kamelen

Cartier
Ser ut att vara ett årsur från 50tal och det brukar vara mer jobb än nöje med dessa.
Om det ej ligger dig varmt om hjärtat så är det ingen ide att fixa
 

Lowe92

Cartier
Ser ut att vara ett årsur från 50tal och det brukar vara mer jobb än nöje med dessa.
Om det ej ligger dig varmt om hjärtat så är det ingen ide att fixa
Det var ju lite tråkigt att höra, får väl försöka googla mig till en guide och försöka fixa lite själv ändå innan jag ger upp tänker jag.
 

Ragge

Cartier
Hej.
Det är mycket riktigt ett årsur. Googla anniversary clock och 400 day clock.
Det är lite känsliga saker i dom som lätt tar skada vid flytt om inte pendeln är låst.
Prova justera klockan helt i vattpass med dom justerbara fötterna och vrid den roterande pendeln MAX trekvarts varv och släpp så kanske den fortsätter en stund. Det är risk att den känsliga "fjädertråden" som pendeln hänger i är skadad eller av.
Du får läsa på så förstår du.
Drivfjädern i dessa är MYCKET KRAFTIG, så ska du in och mecka med klockan måste du slacka fjädern och då skadar det inte med ett par extra händer som håller klockan och försiktighet.
Den där får du fart på!
Lycka till!
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
bumpar tråden med lite fler frågor angående ett annat bordsur/rese alarm
Någon som har koll på vad för tillverkerare eller år dessa typer av ur var populära? alarmet fungerar men tyvärr går den inte.
IMG_20190105_185920 (1).jpg

IMG_20190105_190536.jpg
IMG_20190105_185938.jpg
IMG_20190105_185934.jpg
 
Topp