• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Borealis?

sveol

Cartier
Vad vet vi om Borealis? Vill ha en ny diver och hittade detta märke. En sökning på forumet gav inga träffar. Någon som känner till märket och vad man kan förvänta sig? Bloggar på nätet ger dem bra betyg och de finns med i flera trådar som avhandlar "up and coming" tillverkare.

Den jag tittar på är Borealis Sea Hawk 1500m. Tanken är att den skall byta ut min Steinhart "fake" som så många här på forumet älskar att hata ;)

Innan ni sågar bilderna. Jag VET att den liknar andra märken. Men inte Rolex *host* :)

240917468.jpg
 

KMS

Rolex
Skall vi verkligen köra ytterligare ett varv i homagediskussionen? Dom här är väl ett mindre märke och Steinhart är antagligen bättre kvalitetsmässigt. Lite väl lika Tudor för min smak.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Aldrig hört tidigare, googlade lite.
Lite väl lik en Black Bay. Deras andra påminner om en Rolex & Tudor blandning, men om du gillar så kör..
Borealis-Francis-Drake-Seagull-ST2130-15.jpg

219380501.jpg

240906609.jpg
 

sveol

Cartier
Tack för infon snoozarn

Helt ärligt så bryr jag mig inte vad något liknar. Allt liknar något. I detta fall är jag ute efter full lume (inkuderar bezel), grym AR samt 40-42mm storlek. Denna verkar passa. Speciellt till min budget. När jag blir vuxen och cool blir det en sub ;)

Vore coolt dock om någon visste något om märket och dess historia (om det finns någon).
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tack för infon snoozarn

Helt ärligt så bryr jag mig inte vad något liknar. Allt liknar något. I detta fall är jag ute efter full lume (inkuderar bezel), grym AR samt 40-42mm storlek. Denna verkar passa. Speciellt till min budget. När jag blir vuxen och cool blir det en sub ;)

Vore coolt dock om någon visste något om märket och dess historia (om det finns någon).

Hittar absolut ingen info om dem heller konstigt nog.
Finns en del gott som passar dina krav tror jag, kollat in Helson, Armida, Deep blue, osv micro-märken?

Hittade en låång lista med märken värda checka in, finns en hel del som sagt. :)
http://forums.watchuseek.com/f74/list-micro-brands-759123.html
 

KMS

Rolex
Har läst nånstans att det är nån på Prometheus (portugisisk micromärke) som har startat ett sidoprojekt. Relativt nystartat tror jag så det finns nog inte jättemycket historia att ta av. Finns många micromärken som sagt, de flesta arbetar nog på samma sätt. Med urverk o boetter osv. Brukar vara en rätt så mördande konkurrens för dessa företag.
 

F-L-P

Panerai
lite kul iaf att de väljer att klona lite udda modeller som maraton i stället för de mer uppenbara.

246542366.jpg


har aldrig hört talas om märket annars. känns som om de är ganska nya då utbudet baserar sig på lite nyare modeller och inte klassiska klockor (iofs är de nyare modellerna i sin tur baserade på klassiska klockor...)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Mina tankar när det gäller detta märke och många andra typ Alpha, Parnis , Heroic18 (som jag själv har köpt) etc baserar sina klockor på delar från olika legotillverkare och sedan skruvar ihop dom någonstans i Kina med egen logga på. Personligen tycker jag att borealis har ett par balla modeller även om dom nu påminner väldigt mycket om andra etablerade märken.
Men jag skulle nog inte ha allt för stora förhoppningar på kvaliteten även om det säkert är robusta pjäser över lag så ser jag många paralleller de fulkopierade klockor som kommer från Kina, hyfsat utfört men aldrig riktigt 100.
Kan tillägga att inte ens min klocka från Heroic18 var helt 100 då bezel pluppen sitter typ en halv sekund off.
Hoppas du köper en och ger oss lite feedback på vad för intryck du får.
 

sveol

Cartier
Mina tankar när det gäller detta märke och många andra typ Alpha, Parnis , Heroic18 (som jag själv har köpt) etc baserar sina klockor på delar från olika legotillverkare och sedan skruvar ihop dom någonstans i Kina med egen logga på. Personligen tycker jag att borealis har ett par balla modeller även om dom nu påminner väldigt mycket om andra etablerade märken.
Men jag skulle nog inte ha allt för stora förhoppningar på kvaliteten även om det säkert är robusta pjäser över lag så ser jag många paralleller de fulkopierade klockor som kommer från Kina, hyfsat utfört men aldrig riktigt 100.
Kan tillägga att inte ens min klocka från Heroic18 var helt 100 då bezel pluppen sitter typ en halv sekund off.
Hoppas du köper en och ger oss lite feedback på vad för intryck du får.


Har suttit med köp knappen framme hela kvällen. Men avvaktar morgondagen. Har också en känsla av att dessa klockor tillverkas i fabriker som inte är så noggranna med vad de tillverkar. Byt urtavla på tex BB modellen så har du en replika. Läskigt. Men Seahawk har jag fastnat för. Gillar skarpt T Pelagos men titan är inte min grej. Vilka alternativ har jag då förutom denna?

Skall dock nämnas att denna modell har en del sköna detaljer. Kolla tex diver extension funktionen som inte är så vanlig. Och den finns knappast på T Snowflake. Detsamma med lumed bezel, som tillika är keramisk.

Sitter visst och övertalar mig själv att köpa denna ;) ....

 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Tung dykare för under 3k är inte farlig om du ska ha den som en keeper / beater då andrahandsvärdet lär bli lågt (som med många andra micro tillverkare) och seiko gör erkänt bra urverk.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Har suttit med köp knappen framme hela kvällen. Men avvaktar morgondagen. Har också en känsla av att dessa klockor tillverkas i fabriker som inte är så noggranna med vad de tillverkar. Byt urtavla på tex BB modellen så har du en replika. Läskigt. Men Seahawk har jag fastnat för. Gillar skarpt T Pelagos men titan är inte min grej. Vilka alternativ har jag då förutom denna?

Skall dock nämnas att denna modell har en del sköna detaljer. Kolla tex diver extension funktionen som inte är så vanlig. Och den finns knappast på T Snowflake. Detsamma med lumed bezel, som tillika är keramisk.

Sitter visst och övertalar mig själv att köpa denna ;) ....

Kör på det och kom med en recension när du har testat den! Alltid roligt med nya märken :)

Gillar BB-homagen men som sagt väldigt lik originalet.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag trodde det var OT och någon sjukdom när jag klickade in mig på rubriken.
Fast det va ju inte helt fel heller. Hommage är en sjukdom som sprider hat hos folk. Personligen gillar jag en del hommage. :)
 

morrism

Audemars
Lägg av med sjukdomarna, aurora borealis är ju norrsken!

Klockan får ingen kärlek av mig då det är en lålex med påhittat namn på tavlan.
 

sveol

Cartier
Lägg av med sjukdomarna, aurora borealis är ju norrsken!

Klockan får ingen kärlek av mig då det är en lålex med påhittat namn på tavlan.


Norrsken lät bra, den kör jag på.

Sen har väl ingen lålex snowflake hands? Men Tudor är den nog rätt lik. Men vill man ha en "Pelagos" i stål så är denna nog ett bra alternativ :)
 
Tänkte tipsa om ett annat märke...
Raven har en liknande modell som enligt mig är mkt snyggare och dessutom mer egen.
Vet inte vad en borealis kostar men denna Raven Deep tech kostar ca. 4000 och har ett miyota 9015 inuti.

image.jpg
 

barnefko

Omega
Bara att tänka på innan du lägger penga på en noname:
- om vridringen krånglar är det nog ingen som kan fixa den. Oftast går det inte att ta av vridningen vid billigare chinatillberkade boetter.

- om du får problem med kronan, vilket också ofta händer efter ca 1 års bruk med in/utskruvning/tidsjustering tvivlar jag stark på att du kan fixa/byta kronan eller tuben som sitter i huset.

Varits själv inne på att lägga 3k på microbrand/noname men i framtiden, särsk. När boetter ngn gång krånglar är de bra med ett riktig märke som erbjuder service.
IMHO skulle jag lägga 3k på en seiko sumo och vara nöjd. Där har jag också det bättre urverket och vet att precis allt på klockan går att laga/fixa.

Mvh
 

sveol

Cartier
Bra tips barnefko. Har en del micro sen tidigare och för mig har garanti fungerat bra. Men klart att det är större chans att saker blir knöligare med micro.

Jag gillar Raven Deep tech skarpt skallagrimson. Men den kostar 800$ (5.7k) enligt deras webbsida. Hade jag hittat en för 4k så hade jag slagit till :)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Fan sveol nu har du fått mig intresserad av ytterligare ett "fulmärke" ;)

Av någon anledning gillar jag dessa lågprisklockor som man kan simma lugnt med i badhuset, där jag ogärna bär Rollen.
 
Topp