• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bornova watches

nemour

Basic
Hej klocksnack!

Jag är i farten att köpa mig min första riktiga klocka och har den senaste tiden sett en del av märket Bornova i lite olika fb-grupper. Jag har inbillat mig att det är en dressad kronograf med automatiskt urverk som jag ska ha och har fastnat för deras modell som heter Ephesos. Tänkte höra mig för lite här på forumet om någon annan som känner till dem och eventuellt kan dela med sig av en recension?
https://bornova-watches.com/products/bornova-ephesus-chronograph

Tack på förhand :)

Bilagor

• 6374A358-591D-4630-80D6-7F6B4EBEFAB5.jpeg
    6374A358-591D-4630-80D6-7F6B4EBEFAB5.jpeg
    57.8 KB · Visningar: 1
Vad definierar ”en riktig klocka” för dig? :)

Det var en bra fråga, nu fick jag tänka till lite :) men som exempel har jag köpt modeklockor som Gant innan men vill nu ha något mer ”genuint” och kanske inte lika mainstream, om det låter rimligt? Automatiskt urverk skulle jag vilja ha men inte till vilket pris som helst, och gärna nåt schweiziskt. Tyckte denna låg bra i pris om jag gjort min hemläxa rätt, och så gillar jag hur den ser ut såklart!

Har heller aldrig hört om märket. Det betyder inte att det är dåligt, det finns så många fina småtillverkare idag. Dock tror jag jag att du både för bättre andrahandsvärde och bättre egen känsla om du väljer ett märke med lite historia. Certina, Tissot, Mido är bra hörn att börja i. Ett nyare märke med väldigt fin kvalitet som är värda att kolla är också Christopher Ward. Men som sagt, den du sett ut kan mycket väl vara en fin klocka. Det borde dock finnas referenser på nätet om du letar runt efter det.

Har heller aldrig hört om märket. Det betyder inte att det är dåligt, det finns så många fina småtillverkare idag. Dock tror jag jag att du både för bättre andrahandsvärde och bättre egen känsla om du väljer ett märke med lite historia. Certina, Tissot, Mido är bra hörn att börja i. Ett nyare märke med väldigt fin kvalitet som är värda att kolla är också Christopher Ward. Men som sagt, den du sett ut kan mycket väl vara en fin klocka. Det borde dock finnas referenser på nätet om du letar runt efter det.

Okej tack för tips :) har hittat lite recensioner från deras tidigare modell som varit bra, sen någon enstaka, sponsrad artikel om denna. Verkar va en ny modell från dem så det kanske dyker upp några recensioner framöver

Okej tack för tips :) har hittat lite recensioner från deras tidigare modell som varit bra, sen någon enstaka, sponsrad artikel om denna. Verkar va en ny modell från dem så det kanske dyker upp några recensioner framöver
Helt okänt märke för mig också och då är jag ändå hyfsat intresserad av micromärken. Röstar också på Certina, Tissot, Zodiac eller Christopher Ward istället.

Det är säkert inget fel på den. På bilderna är den riktigt snygg. Eta 7750 är ett bra urverk. När det blir dags för service får duu räkna med att det blir lite dyrare än om du har en vanlig automat (utan tidtagning alltså).

Tissot och Certina tipsades det om ovan. Ett annat alternativ skulle kunna vara Hamilton. Ung samma kvalitet och pris som T och C och ofta med lite mer attityd i designen.

Det är säkert inget fel på den. På bilderna är den riktigt snygg. Eta 7750 är ett bra urverk. När det blir dags för service får duu räkna med att det blir lite dyrare än om du har en vanlig automat (utan tidtagning alltså).

Tissot och Certina tipsades det om ovan. Ett annat alternativ skulle kunna vara Hamilton. Ung samma kvalitet och pris som T och C och ofta med lite mer attityd i designen.

Tack för tips och bra input :)

Jag har aldrig hört om märket. Men designen tilltalar mig, urverket är bra enligt mig (har flera klockor med samma urverk). Sedan tycker jag dem är väldigt öppna med vad det är dem säljer. Även specificerar vad dem avser med Swiss Made (assembled and tested in Switzerland). Tycker även priset är bra, 8000 kr för en chronograph med Valjoux 7750 måste ju anses som prisvärt.

Man ska aldrig handla utifrån en rendering, finns en risk att man blir rejält besviken när klockan anländer hemma. Ett märke som verkar ha undgått KS, det säger en hel del.

Man ska aldrig handla utifrån en rendering, finns en risk att man blir rejäkt besviken när klockan anländer hemma. Ett märke som verkar ha undgått KS, det säger en hel del.
Kan inget annat än att hålla med. Ska man handla på distans rekommenderar jag att kolla YouTube efter videos om klockan eller hitta någon recension där man ser hur klockan verkligen ser ut i verkligheten.

Aldrig hört talas om Bornova så i den prisklassen hade jag nog kikat på Tissot eller Certina. Vill du lägga till lite finns ju även Longines

Framförallt tissot/Certina, är ju rätt tråkiga iaf deras standard autokronografer. Certinas ds podium är ju närmast i design ovan och för egen del tycker jag inte finish är i linje med priset på dem. Jag tror det finns mer att hämta i mikromärken om en vågar prova, inte nödvändigtvis denna men finns andra alternativ ex som ovan nämnda Christopher Ward :)

Edit: kollade in tissot och de har onekligen lagt energi på designen. Många trevliga ur om än inte så nära i design med klockan i trådstarten.

Senast ändrad:

+1 på Hamilton!

Det låter ju bra i alla fall;

The team behind Bornova has a combined 20 years experience in manufacturing wristwatches for macrobrands and microbrands. Drawing from this experience, the Aegean collection is powered by the Peseux hand-wound 7001 workhorse movement, also trusted by Omega, Montblanc, and Junghans.
The 2.5mm tall movement with 17 Jewels and a brilliant 42 hours of power reserve allows us to engineer a watch that is thin, hand-wound and runs long.

Used by Omega, Montblanc, Junghans, the Peseux/ETA 7001 is a thin, handwound workhorse. Far from being outdated, handwound movement are still
very popular for numerous reasons : full view of the movement without rotor hiding half of it, fewer parts that can go wrong, and finally the possibility to
make a thinner watch.

Framförallt tissot/Certina, är ju rätt tråkiga iaf deras standard autokronografer. Certinas ds podium är ju närmast i design ovan och för egen del tycker jag inte finish är i linje med priset på dem. Jag tror det finns mer att hämta i mikromärken om en vågar prova, inte nödvändigtvis denna men finns andra alternativ ex som ovan nämnda Christopher Ward :)

Edit: kollade in tissot och de har onekligen lagt energi på designen. Många trevliga ur om än inte så nära i design med klockan i trådstarten.

Ja alltså, jag är nog lite inne på samma spår. Har inget emot certina och tissot men designen lyfter inte riktigt för mig. Sen förstår jag resonemanget att det är bättre andrahandsvärde i och med att alla känner till dem, men det är ju lite roligare med något andra inte har också. Sen måste jag erkänna att designen är viktig för mig och det händer en hel del i urtavlan hos Bornova och det tycker jag är najs :)

Ja alltså, jag är nog lite inne på samma spår. Har inget emot certina och tissot men designen lyfter inte riktigt för mig. Sen förstår jag resonemanget att det är bättre andrahandsvärde i och med att alla känner till dem, men det är ju lite roligare med något andra inte har också. Sen måste jag erkänna att designen är viktig för mig och det händer en hel del i urtavlan hos Bornova och det tycker jag är najs :)
Surfa runt några veckor innan du bestämmer dig är mitt tips.

My name is Ibrahim and I am the co founder of Bornova. I wanted to post here earlier but somebody already posted before I could. It is nice to see that there is a healthy discussion about the Bornova brand. Let me just give you some key information about our venture. We are basically a watch and movement manufacturing company and working in this business for a while. Vi har skabt nogle egne mærker fordi vi ønskede at skabe ure, som vi kan lide. BTW I made a lot of watches for TNT and I remember one even was made as a Klocksnack watch for this group. Many companies source their watches or movements from us. If you want to have a closer look, you can check our website http://signstimemovements.com/
Ef þú verður að hafa fleiri spurningar skaltu ekki hika við að spyrja mig

My name is Ibrahim and I am the co founder of Bornova. I wanted to post here earlier but somebody already posted before I could. It is nice to see that there is a healthy discussion about the Bornova brand. Let me just give you some key information about our venture. We are basically a watch and movement manufacturing company and working in this business for a while. Vi har skabt nogle egne mærker fordi vi ønskede at skabe ure, som vi kan lide. BTW I made a lot of watches for TNT and I remember one even was made as a Klocksnack watch for this group. Many companies source their watches or movements from us. If you want to have a closer look, you can check our website http://signstimemovements.com/

Why are you writing in three different languages in one single text? :D
By the way, i love your 7751 watch!

O really? Do I? I was in the opinion that I was typing in English only.
You know when creating the Ephesos models we were discussing the Project a lot and going for dresswatches and especially dresswatch chronographes was not the smartest idea businesswise. I mean if you want to be safe with a project, then you better make Divewatches. But we wanted to make something which we love.

O really? Do I? I was in the opinion that I was typing in English only.
You know when creating the Ephesos models we were discussing the Project a lot and going for dresswatches and especially dresswatch chronographes was not the smartest idea businesswise. I mean if you want to be safe with a project, then you better make Divewatches. But we wanted to make something which we love.

English:
My name is Ibrahim and I am the co founder of Bornova. I wanted to post here earlier but somebody already posted before I could. It is nice to see that there is a healthy discussion about the Bornova brand. Let me just give you some key information about our venture. We are basically a watch and movement manufacturing company and working in this business for a while.

Norwegian:
Vi har skabt nogle egne mærker fordi vi ønskede at skabe ure, som vi kan lide. BTW I made a lot of watches for TNT and I remember one even was made as a Klocksnack watch for this group. Many companies source their watches or movements from us. If you want to have a closer look, you can check our website http://signstimemovements.com/

Islandic:

Yes i really think you might have done a homerun with this modell. If you have the economy to market it properly it might be a bigseller!

Sorry Scubaking but it was not me doing those translations. Maybe Google chrome did that. I got the site translated to english in order to read aqll the comments. Possible it did also translate my comment into these languages automatically. So sorry. It was not intended

Sorry Scubaking but it was not me doing those translations. Maybe Google chrome did that. I got the site translated to english in order to read aqll the comments. Possible it did also translate my comment into these languages automatically. So sorry. It was not intended

It was no problem, only funny to read :). Good luck with the watches!

Tillbaka
Topp