• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Borsta PCL

Ervid

Omega
Funderar på om man ska borsta den polerade delen på länken.
Vet att det är billigt att göra men rätt ekonomiskt påfrestande att få det ogjort.

Sitter på en 116710ln.
Tyckte till en början att det var rätt fint men antar att det kommer bli väldigt mycket märken på den genom åren. Är det bara att förlika sig med det och se alla lines som årsringar?
Antar att om man gör detta så färändras klockan och tillika möjligheten att få den såld lätt i framtiden. Eller hur ser ni andra på denna förändring?

Så, låt höra
//Rickard
 

JayJay

Rolex
Kapar tråden lite. Kan man göra det omvända med gott resultat? D v s polera mittlänken på en helborstad länk. Frugan funderar på en 114200 men vill ha PCL.

On topic:
Förövrigt är PCL snyggt eftersom det skapar kontrast och därmed liv i länken. Visst, det blir galet lätt märken i de polerade ytorna men kontrasten kvarstår ändå. Lägger man en helborstad länk bredvid en med PCL så tycker i a f jag att den senare upplevs som mkt mer arbetad.
Vill tillägga att jag länge avskydde PCL. Egentligen tills jag insåg det där med kontrasten som uppstår.
 

john b

Rolex
Kapar tråden lite. Kan man göra det omvända med gott resultat? D v s polera mittlänken på en helborstad länk. Frugan funderar på en 114200 men vill ha PCL.

On topic:
Förövrigt är PCL snyggt eftersom det skapar kontrast och därmed liv i länken. Visst, det blir galet lätt märken i de polerade ytorna men kontrasten kvarstår ändå. Lägger man en helborstad länk bredvid en med PCL så tycker i a f jag att den senare upplevs som mkt mer arbetad.
Vill tillägga att jag länge avskydde PCL. Egentligen tills jag insåg det där med kontrasten som uppstår.

Håller med här.
Tycker både pcl och helmatt har sina poänger. Helmatt är tuffare men pcl lite mer sofistikerat och mer liv i länken.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med polertrissor är det aslätt att både blankpolera och borsta. Det enda man behöver tänka på är att komma åt alla vinklar och vrån, att borsta i en vinkel, samt att maskera med bra tejp.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan det bli problem med garanti m.m. om man gör detta på en keramisk GMT II?
Har svårt att se hur det kan bli ett problem. Möjligtvis ifall länken felar, men då får man väl i värsta fall stå för en ny länkbit själv. Man måste ju inte ha länken på om något med själva klockan felar och man måste lämna in den.
 
  • Like
Reactions: joF
Topp