• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Borste för rengöring?

halspdy

Omega
Skulle behöva en mindre borste för rengöring av klockor. Som jag förstår det är tandborstar olämpliga pga risken för repor. Skulle en skäggborste funka tror ni? Typ en sån här med naturhår? https://www.gents.se/sailors-liten-skagg-mustaschborste
Jag har kört tandborste på mina ett tag och det har fungerat fint. Köpt extra soft utan några krusiduller. Aldrig hört att det skulle bli repor av tandborse-rengöring. Svårt att se att något du rengör tänderna med skulle göra repor i stål.
 

MBKS

Omega
Jag har kört tandborste på mina ett tag och det har fungerat fint. Köpt extra soft utan några krusiduller. Aldrig hört att det skulle bli repor av tandborse-rengöring. Svårt att se att något du rengör tänderna med skulle göra repor i stål.

Ja, det är säkert skillnader mellan olika tandborsar, men hört att nylonborsten inte är bra för poleringen, speciellt inte för något som en Grand Seiko. Har man en matt borstad klocka är det nog inga problem dock. Skäggborsten är iaf inte så dyr så kanske värt ett försök.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag tvättar boetter med tvål och vatten på svamp ibland, länkar kör jag i UL-tvätt. Om boetten blir så smutsig att det behövs borste för skrymslen och vrår skulle jag nog fortfarande köra tvål och vatten + tandborste, eventuellt blåsa av den med tryckluft. Även såna små borstar som finns till rakapparater borde gå att använda. Testa annars att vässa en grillpinne i bambu och blöt innan du skrapar, det brukar jag använda när jag rensar baklock på vintageklockor
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Må så vara, dessvärre kickar ocd:n (kanske är det även en gnutta fåfänga) in och det tar emot att använda t.ex tandborste för rengöring så vill gärna ha en borste som är gjord för ändamålet.
Köp en extra mjuk tandborste, typ för barn då. Har en vanlig tandborste och aldrig fått repor på klockor med den. Perfekt för länkar.
 
Köp en extra mjuk tandborste, typ för barn då. Har en vanlig tandborste och aldrig fått repor på klockor med den. Perfekt för länkar.
Det är inte funktion jag tvivlar på när det kommer till tandborste, inte heller så orolig för att den skulle repa utan snarare att det är just att det är en tandborste (till utseendet).
Dock så slog det mig precis att det finns ju faktiskt rätt så trevliga tandborstar med träskaft så skall nog ge en sådan en chans.
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
image.jpg
Det är inte funktion jag tvivlar på när det kommer till tandborste, inte heller så orolig för att den skulle repa utan snarare att det är just att det är en tandborste (till utseendet).
Dock så slog det mig precis att det finns ju faktiskt rätt så trevliga tandborstar med träskaft så skall nog ge en sådan en chans.

Jag kan intyga att tandborste i trä funkar utmärkt!
 

MBKS

Omega
Jag använder riktigt mjuka tandborstar till mina tänder så tog en av mina använda tandborstar som blivit ännu mjukare. Verkar funka bra.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag använder dessa smala tandborstar från TePe som är till för folk med tandställning/implantat som behöver komma åt svåråtkomliga ställen. Jag hade tandställning innan och hittade en oanvänd sådan i en låda och sedan dess har den blivit min klockborste. Se till att rengöra den grundligt som Aurum säger så ska smutsen inte repa klockan heller. Dessa är riktigt mjuka också.
implantortho_main.jpg
implantortho_detail.jpg
 

Bilagor

  • implantortho_main.jpg
    implantortho_main.jpg
    20.1 KB · Visningar: 1

Ghane

Omega
2-Faktor
Tandborste funkar ju super. Använder dom till all möjlig rengöring bara välja hårdhet efter ändamål =). Viktigt bara att se till att den är ren om man ska använda den på något känsligt
 
Topp