• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bort med kvartsarens fula sekundvisare...

Torsse

Omega
LumiWTimer.jpg

LumiDigiAnaBlue2.jpg

I början av mitt klocksamlande koncentrerade jag mej på kvartsare med tritiumtuber. Nu ligger dom mest oanvända, jag stör mej på kvartsarnas ryckiga sekundvisare, men jag så slogs jag idén att det kanske går att ta bort sekundvisaren, och då kanske man rent av kan tänka sig att använda dom.
Sagt och gjort, iväg till Niklas på Bergströms i Uppsala och se vad han fick till:
DSC_0649.jpg

Sekundvisaren täcker "navet" så det är om man stör sig på det istället...
Den vänstra är en av Luminox tidigaste modeller, tuberna lyser lika starkt som på mina nya Ball-ar, så det där med halveringstid verkar inte stämma, dom är snarare odödliga.
Den högra har digitaldisplay också, med tid, tidtagning och datum.
Har en likadan svart. På den får sekundvisaren sitta kvar, den syns ändå inte när den är svart på svart botten.
LumiDigilAnalPVD.jpg

Happy modding!
 

jabla

Sarlacc
Kul mod, retar man sig på hålet i navet kan man ju alltid offra sekundvisaren och knipsa av den så att det bara blir en rund täckbricka kvar.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Bra idé, och på de med digital visning så behövs ju inte sekundvisaren i vilket fall.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Som redan har nämnts, offra sekundvisaren. Men be urmakaren klippa av och be honom slipa till kanten i svarven. Alla urmakare har väl en urmakarsvarv?
 

Onelund

Rolex
Jag har två batteridrivna klockor ftf, har samma problem, stör mig nåt så vansinnigt på min Momentums tickande sekundvisare, gillar klockan förövrigt men jag tror jag flippar den istället.

Som redan har nämnts, offra sekundvisaren. Men be urmakaren klippa av och be honom slipa till kanten i svarven. Alla urmakare har väl en urmakarsvarv?
Min lokale klocksmed har en åtminstone :)
 

rogart-63

Patek
Neej jag föredrar nog att visaren får vara kvar även om det skulle vara så att den hackar fram . Jag hade hellre flippat än moddat .
 
Topp