• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bostadsmarknaden post 1:a juni 2016?

bluetrain

Cartier
Som de flesta känner till så blir det (vissa har vad jag förstått redan börjat med detta) efter 1:a juni som bankerna kommer kräva minst 2% amortering till 70%, därefter 1% till 50%.

Om vi tittar på tidshorisonten sommar till nästa sommar för bostadspriserna. Vad är er spontana magkänsla kring prisutvecklingen generellt? Oförändrat, minskat, ökat?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om det blir svårare att få lån eller att betala tillbaka dem borde väl folk skynda sig och köpa under våren.
 

Alligatorn

Cartier
Jag tror nog ökningen stannar av lite men det har den redan gjort. Möjligtvis en liten dipp men jag hoppas inte på det då jag precis köpt en etta för 2 mille :eek:
 

Oew

Rolex
Priserna kanske stagnerar något runt om i landet, men kommer fortsätta öka i Stockholm, stor bostadsbrist och det byggs för lite! Tror vi kan se priser på runt 150' för mindre topprenoverade lägenheter i innerstan
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ångrar att vi inte var lika "oförsiktiga"= alldeles för stor lånegrad som många andra när de köper lägenheter i stan. Vi köpte med realtivt låg belåningsgrad när vi köpte lägenheten. Skulle köpt något i stan med större belåningsgrad och tjänat en betydligt större hacka(2-4 miljoner) vid försäljning. Nu gjorde vi ändå en vinst. Men det är väl som allt annat satsar man inte så vinner man inte.

Lätt att säga nu när priserna bara har gått upp, kunde ha gått åt helvete med. Amorteringskravet är något som borde kommit för länge längesedan(med högre %-sats på amorteringen). Plus andra åtgärder för att stävja belåningen.

Det är tämligen orimliga priser på lägenheter i stockholms innerstad. Ser man till inkomster och vad lägenheter kostar så är det väldigt skevt. Det ända som får det att gå ihop för tillfället är den låga räntan. Skulle vilja se vad en 5-6%(kommer säkerligen inte hända på länge) ränta över 2-3 år hade gjort med priserna. Det scenariot hade troligtvis haft en extrem påverkan på den svenska ekonomin.
 
Senast ändrad:

Miami

Rolex
2-Faktor
Det jag tänker att många (ex jag med sambo+barn) som bor i en 3a kanske väljer att bo kvar för att en flytt innebär amoeteringkrav utöver högre lån/ränta osv
Bor vi kvar så innebär det ju även ett objekt mindre på marknaden
Gör många så finns ju mindre att köpa och priserna kan gå upp
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har nyligen köpt en lya i investeringssyfte och kommer snart att köpa en ytterligare. Enligt en nära vän och tillika toppmäklare samt rådgivare kommer det att dra iväg under våren för att sedan bromsa till sommaren men därefter att återgå till som det är idag. Huruvida det stämmer med verkligheten återstår att se.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Sist gång det var tal om amorteringskrav så stack priserna iväg med över 10-13% på 2-3 månader har jag för mig.

Säger kanske lite om folks allmäna ekonomi :). Köper det om man hade planerat att investera pengarna(som skulle gått till amortering) i annat (så länge räntan är låg)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
För mig som köpt för att bo-tills-jag-dör/förvalta så är det här med amorteringskrav ingen biggie. Vår kalkyl för boendet innehåller rejäl amortering redan, känns knas att sitta med maxbelåning på en fastighet man inte tänker sälja inom överskådlig tid.

Håller med dig till 100 %. Är amorteringskravet ett problem är det en indikator på att man håller på och ta sig vatten över huvudet.
 

DrDre

Patek
Har funderat på att köpa en övernattningslägenhet för lite gamla besparingar. Kan köpa den när jag vill så jag kan se det som en ren investering (vanligtvis kan man ju inte välja tidpunkten när det gäller bostäder). Jag väntar. Rykten om avdragsrätter som kan minska, ändrade låneregler, högre inkomstskatte, och tom återinförande av fastighetsskatt, (och vem vet, kanske vi får inflation igen nägon ngn längre fram) känns inte så lockande, så jag tror att jag kan göra en bättre affär om jag väntar. Är ajg säker på det? Nej, verkligen inte.
 

ErikGBG

Audemars
För mig spelar det ingen som helst roll, om jag amorterat eller sparar på annat sätt kan göra det samma. Dock set jag till att vara maxbelånad för maximal hävstång.
Tror inte vi sätt toppen ännu på iaf 5 år
 

Edin

Panerai
Vad gäller storstädernas bostadsmarknad tror jag det kan stagnera lite initialt men att det snart kommer återgå till de mönster som vi haft ett tag. I Stockholm byggs det på tok för lite och det finns för många som vill bosätta sig här och därav kommer priserna inte falla och säkerligen stiga pga tillgång och efterfråga...
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Väldigt svårt att gissa. Tror att det ev lugnar sig lite i samband med att kravet införs. Vad som händer före resp efter det? Vet inte men gissar på lite rally innan och kanske lite avmattning efter...
 

Limpas

Cartier
Tror att marknaden till stor del redan reagerat på detta i och med att många stora banker redan infört det. Kan säkert bli ett litet rally under våren för att sedan lugna sig lite men priserna fortsätter nog uppåt, iaf i storstadsområdena dit folk fortfarande vill/måste flytta. Många har stora vinster att ta med sig från nuvarande boende vilket håller ned belåningsgraden och de vinsterna tror jag inte försvinner. Ren spekulation förstås. Vet inte hur det här ska sluta men helt bra är det ju inte.

För övrigt ett jäkla överförmynderi med kravet. Låt folk göra hur de vill med sparande/amortering. Men ja, det behövs väl när man inte lyckas få folk förstå riskerna med att handla lägenhet för lånade pengar. Gör det mer värt att bo i andra delar av landet eller en bit utanför storstäderna istället.
 
Tror att marknaden till stor del redan reagerat på detta i och med att många stora banker redan infört det. Kan säkert bli ett litet rally under våren för att sedan lugna sig lite men priserna fortsätter nog uppåt, iaf i storstadsområdena dit folk fortfarande vill/måste flytta. Många har stora vinster att ta med sig från nuvarande boende vilket håller ned belåningsgraden och de vinsterna tror jag inte försvinner. Ren spekulation förstås. Vet inte hur det här ska sluta men helt bra är det ju inte.

För övrigt ett jäkla överförmynderi med kravet. Låt folk göra hur de vill med sparande/amortering. Men ja, det behövs väl när man inte lyckas få folk förstå riskerna med att handla lägenhet för lånade pengar. Gör det mer värt att bo i andra delar av landet eller en bit utanför storstäderna istället.
Som sagt verkar ju som att folk inte klarar av det själva utan måste styras. När folk med medellöner har bostadslån på 4-6 MSEK börjar man ju undra hur det går runt egentligen. Sverige kan inte styra världsekonomin så bara för att vi anser att Stockholm is the shit och alla vill bo där och priserna därmed inte kommer sjunka så skitr övriga världen i det. Med andra ord stora problem i vår omvärld kommer att påverka även Svensk ekonomi och därmed räntor m.m så man ska nog inse att det KAN hända mer skit än vad vi ens kan inbilla oss relativt snabbt om det vill sig illa.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
För övrigt ett jäkla överförmynderi med kravet. Låt folk göra hur de vill med sparande/amortering. Men ja, det behövs väl när man inte lyckas få folk förstå riskerna med att handla lägenhet för lånade pengar. Gör det mer värt att bo i andra delar av landet eller en bit utanför storstäderna istället.

Förarbetena till Konsumentkreditlag innehåller en hel del intressant tänk angående detta ämne.
 

Limpas

Cartier
Som sagt verkar ju som att folk inte klarar av det själva utan måste styras. När folk med medellöner har bostadslån på 4-6 MSEK börjar man ju undra hur det går runt egentligen. Sverige kan inte styra världsekonomin så bara för att vi anser att Stockholm is the shit och alla vill bo där och priserna därmed inte kommer sjunka så skitr övriga världen i det. Med andra ord stora problem i vår omvärld kommer att påverka även Svensk ekonomi och därmed räntor m.m så man ska nog inse att det KAN hända mer skit än vad vi ens kan inbilla oss relativt snabbt om det vill sig illa.
Visst är det så. Tråkigt att sådant behövs bara, det är ju ett misslyckande i grunden att folk inte förstår grundläggande ekonomi. Banker skulle behöva ta ett större ansvar för att säkerställa hållbara kalkyler. De har nog lånat ut lite för mycket lite för lätt. Största risken tar ju låntagaren och bankerna vill ju gärna tjäna pengar.
Har svårt att se hur detta ska sluta. Tror att det är en stor del med bolån som inte klarar höjda räntor utan att sluta konsumera helt så känns som en väldigt knivig sits. Amorteringskravet kommer ju dock inte påverka de som redan sitter med feta lån (läs 12 miljonersvilla belånad till 85%), utan de som ska in på marknaden eller behöver flytta för att få tag på jobb eller bilda familj. Blir förstås svårt att göra något åt befintliga lån, men det blir lite felriktat. Även om folk borde amortera så är det inte alla som vill eller kan, och det riskerar att bli en inlåsningseffekt som gör folk mindre rörliga och det är väl inte riktigt det vi behöver nu.
 

Limpas

Cartier
Kreditmarknaden bör vara reglerad och då synnerligen för konsumenter som inte vet vad de ger sig in på när de lånar. Detta för att bidra till en hållbar och långsiktigt fungerande ekonomi vilket gynnar samhället i stort.
Visst, jag förstår syftet med regleringen, men hade det inte varit bättre om konsumenter visste vad de ger sig in på när de lånar så att man inte behöver reglera på det här sättet?
 

Macklin

Cartier
Andreas Cervenka har en krönika i dagens SvD angående riskerna på bostadsmarknaden och ekonomin i övrigt.
http://www.svd.se/fem-farliga-myter-styr-svensk-ekonomi/om/riksbankens-minusranta

[Myt nr] 2.”Så länge Riksbanken håller låg ränta är det ingen fara”. Tyvärr är det inte Riksbanken eller Sverige som bestämmer om det blir en ny kris. Svenska banker finansierar sin bostadsutlåning med att ge ut obligationer, varav nästan en tredjedel säljs till utlandet. Bankerna har dessutom annan stor upplåning utomlands.

Även om svenskarna fortsätter se allt i rosa räcker det med att utländska investerare tappar tron på den svenska bostadsmarknaden för att festen ska vara över. Bolåneräntorna skulle stiga och kronan försvagas. Det senare driver i sin tur upp inflationen. Riksbanken kan då tvingas höja räntan vilket får boräntorna att stiga ännu mer. Samtidigt skulle bankerna bli mer ovilliga att låna ut.
...
[Myt nr] 5.”Sverige är annorlunda”. Den farligaste myten av alla. Som Lars Jonung och Fredrik Andersson konstaterar finns det genom den finansiella historien ett starkt samband mellan snabb ökning av mängden krediter och efterföljande bankkriser.

Det är inte helt givet att Sveriges snabba låneexpansion leder till en kris, men om det inträffar vore det bara fullt normalt. Det är frånvaron av krasch som är onormal.
 
Topp