• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bouppteckning- hantering

stigge

Omega
2-Faktor
Undrar om det finns någon här mer lite kunskap inom Juridik- > Bouppteckning och kan
guida mig lite i regelverket kring det?
En släktning har tyvärr gått bort och en Bouppteckning ska göras. Personen som ska göra bouppteckningen
vill ha min Fullmakt för att genomföra bouppteckningen men jag känner att jag inte kan lita på att värdering av tillgångar görs korrekt (pga
vissa händelser som skett historiskt utav den personen) och vill säkerhetsställa att värderingen av tillgångar sker korrekt.
Gäller sommarhus och lgh (som är det det stora tillgångarna som finns i dödsboet)
Utöver släktningen som hanterar bouppteckningen så tas det hjälp av en bouppteckningsman (extern och jurist).


Mao- hur säkerställer jag att tillgångarna blir korrekt värderade i en bouppteckning och varför behövs egentligen mitt godkännande
->fullmakt för att upprätta en bouppteckning?
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Till att börja med, jag utgår ifrån att du bor på annan ort och att det är därför ni öht kommit in på fullmakter?

Det behövs ingen fullmakt för att göra bouppteckningen. Enda anledningen till att du skulle behöva skriva på något i det här läget är om den externa bouppteckningsmannen vill att ni skriver på ett avtal eller uppdragsbeställning men det kan ni ju lösa på distans. Skulle det vara så att du inte skulle kunna närvara när den färdiga bouppteckningen signeras (och digitalt signeringsalternativ saknas) så kan det dock behövas en fullmakt för det ändamålet. Ta den dialogen med bouppteckningsmannen istället för släktingen.

Gällande värderingen av fastigheterna så kan du 1) vara med och välja mäklare eller 2) be en helt annan mäklare/värderingsman att värdera samma fastigheter.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Till att börja med, jag utgår ifrån att du bor på annan ort och att det är därför ni öht kommit in på fullmakter?

Det behövs ingen fullmakt för att göra bouppteckningen. Enda anledningen till att du skulle behöva skriva på något i det här läget är om den externa bouppteckningsmannen vill att ni skriver på ett avtal eller uppdragsbeställning men det kan ni ju lösa på distans. Skulle det vara så att du inte skulle kunna närvara när den färdiga bouppteckningen signeras (och digitalt signeringsalternativ saknas) så kan det dock behövas en fullmakt för det ändamålet. Ta den dialogen med bouppteckningsmannen istället för släktingen.

Gällande värderingen av fastigheterna så kan du 1) vara med och välja mäklare eller 2) be en helt annan mäklare/värderingsman att värdera samma fastigheter.
Stort tack!

Stämmer bra, bor på annan ort så det är svårt att närvara&signera fysiskt på plats.

Så fullmakten har egentligen bara ett syfte map signera den färdiga bouppteckningen?
Det går inte att lösa en signering via vanlig hederlig postgång? (om digital signering saknas, vilket jag tror då frågan uppstått)
 

Jey

Cartier
Stort tack!

Stämmer bra, bor på annan ort så det är svårt att närvara&signera fysiskt på plats.

Så fullmakten har egentligen bara ett syfte map signera den färdiga bouppteckningen?
Det går inte att lösa en signering via vanlig hederlig postgång? (om digital signering saknas, vilket jag tror då frågan uppstått)

Ja det ska gå att använda den hederliga vägen med postgång av signering där "juristen" skickar ut papper till samtliga som har arvsrätt.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Om du @stigge nu bor på annan ort och är en av dödsboägarna ihop med andra, så behöver de andra din fullmakt för att till exempel få sälja saker, som t.ex. sommarhus och lägenhet, väl? @LéKrâk
 

stigge

Omega
2-Faktor
Om du @stigge nu bor på annan ort och är en av dödsboägarna ihop med andra, så behöver de andra din fullmakt för att till exempel få sälja saker, som t.ex. sommarhus och lägenhet, väl? @LéKrâk
Tack för kommentar.
Men sälja objekt ifrån dödsboet ingår väl inte i en bouppteckning? Den handlar väl om att skapa en inventering av dödsboets tillgångar/skulder och att värderingen går korrekt till?
En av dödsbodelägare har nämligen redan visat intresse för att köpa fastigheter och då till dennes ”marknadsvärde” och därför jag inte vill ge fullmakt till det pga felaktig värdering.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Tack för kommentar.
Men sälja objekt ifrån dödsboet ingår väl inte i en bouppteckning? Den handlar väl om att skapa en inventering av dödsboets tillgångar/skulder och att värderingen går korrekt till?
En av dödsbodelägare har nämligen redan visat intresse för att köpa fastigheter och då till dennes ”marknadsvärde” och därför jag inte vill ge fullmakt till det pga felaktig värdering.
Ja, sorry, jag tänkte lite snabbt, det stämmer som du säger att det inte ingår i en bouppteckning!

Förstår dilemmat, men som tidigare nämnt borde det rimligtvis inte vara några problem med elektronisk alt. signering via postgång, mer än att övriga parter får vänta några dagar.

Har nyligen varit i samma process varpå det var liknande situation med bouppteckningen och boende på annan ort, det löstes med att den som inte kunde närvara hade fått alla dokument hemskickat via postgång och satt sedan med via telefon när inventeringen gjordes och när värderingen angavs kunde således alla parter säga sitt. Fungerar ju via teams eller dylikt i dagens samhälle dessutom, borde ju inte vara ovanligt iom pandemin.
 

Jey

Cartier
Tack för kommentar.
Men sälja objekt ifrån dödsboet ingår väl inte i en bouppteckning? Den handlar väl om att skapa en inventering av dödsboets tillgångar/skulder och att värderingen går korrekt till?
En av dödsbodelägare har nämligen redan visat intresse för att köpa fastigheter och då till dennes ”marknadsvärde” och därför jag inte vill ge fullmakt till det pga felaktig värdering.

Jag har precis avslutat ett dödsbo där vi är 2 familjer inte har någon direkt relation till varandra och kan säga att diskutionen kring att någon ville köpa loss fastighet var på tal men gjordes inte och det var tur då marknaden vid försäljning visade sig vara 80% högre än värdering, en liten tankeställare du borde ta. Värderingen görs baserat på "utgångspriset" och inte faktiskt försäljningsvärde.
 

jwh

Omega
Tack för kommentar.
Men sälja objekt ifrån dödsboet ingår väl inte i en bouppteckning? Den handlar väl om att skapa en inventering av dödsboets tillgångar/skulder och att värderingen går korrekt till?
En av dödsbodelägare har nämligen redan visat intresse för att köpa fastigheter och då till dennes ”marknadsvärde” och därför jag inte vill ge fullmakt till det pga felaktig värdering.
Du kanske redan fått svar men..
Jag var i en liknande situation med mina syskon, där fick jag fullmakten för att sammanställa tillgångar/skulder/fastigheter/företag osv.
Är det värdering av lösöre du är orolig för? -Det kan ni ta in en värderingsman för. Givetvis ska inte någon släkting gå runt och gissa fram ett värde.

Vid fastigheter är det brukligt med tre olika värderingar på varje objekt (kostar en liten peng men enligt mig värt det). Då får ni en uppskattning och därefter får din släkting lägga ett bud. Är ni nöjda gå på accept. Alternativt får fastigheten gå ut på marknaden och marknaden får visa slutpris. Många glömmer att en värdering skiljer sig från ett eventuellt marknadspris och kan gå upp eller ner från värderingen beroende på objekt. Ofta och framförallt i det här klimatet bör slutpris gå upp något från värderingen.

Jag tycker även du ska kontakta den jurist som är ansvarig för bouppteckningen för att ställa dom frågor du har kring processen och den fullmakt som är aktuell så du känner att du är insatt i processen av vad som kommer hända framöver. Be släkting vänta en dag eller två tills du fått svar och känner dig trygg.
 
Topp