• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra första instegsklocka?

matthihat

Breitling
Hejsan!

Har märkt att jag allt oftare fastnar i att browsa olika klockor och känner att jag vid 32 års ålder är redo för en första kvalitetsklocka! Något man kan känna sig stolt över och som också har en bra kvalité! Kvarts eller automatisk spelar förstår ingen roll även om automatisk verkar lite roligare.

Känner att jag skulle känna mig bekväm att lägga kanske upp till 10 tkr just nu även om jag såklart skulle vilja ha en Breitling i stil med denna:
Breitling Callisto
Läderarmband och en relativ liten kronograf eller dykare vore fint! Har små handleder, va 16-17 cm omkrets. Seiko eller Tissot kanske har en del?

Begagnat eller nytt spela ringen roll!

Har ni några tips?

Detta verkar vara ett fantastiskt trevligt forum förresten!
//Mattias
 

JohanRe

Cartier
Hejsan!

Har märkt att jag allt oftare fastnar i att browsa olika klockor och känner att jag vid 32 års ålder är redo för en första kvalitetsklocka! Något man kan känna sig stolt över och som också har en bra kvalité! Kvarts eller automatisk spelar förstår ingen roll även om automatisk verkar lite roligare.

Känner att jag skulle känna mig bekväm att lägga kanske upp till 10 tkr just nu även om jag såklart skulle vilja ha en Breitling i stil med denna:
Breitling Callisto
Läderarmband och en relativ liten kronograf eller dykare vore fint! Har små handleder, va 16-17 cm omkrets. Seiko eller Tissot kanske har en del?

Begagnat eller nytt spela ringen roll!

Har ni några tips?

Detta verkar vara ett fantastiskt trevligt forum förresten!
//Mattias
IMG_20210124_202433.jpg

Denna ligger på 10tkr-12tkr här på forumet. Och med lite pruta de bör du få den hos AD för 12tkr. Bra 40mm dykare som tål att bäras både på kontoret och när man är ute och leker.

Produkt kod: SPB143
 

JohanRe

Cartier
Kronografer är jag inte jätte haj på så där får nån annan hoppa in. Skulle dock rekommendera en modern klocka som första insteg. Äldre ur har mycket charm men klara mindre och kräver mer av ägaren för att de skall hålla.
 

Vesper

Rolex
Köp det du vill ha från början, har du siktat in dig på den breitlingen och känner att det verkligen är den du vill ha, spara lite längre och köp den :)

Edit: Annars är denna Oris en trevlig klocka! Jag har inget med annonsen att göra .

 
Senast ändrad:

FlipSwede

Rolex
Köp det du vill ha från början, har du siktat in dig på den breitlingen och känner att det verkligen är den du vill ha, spara lite längre och köp den :)

Edit: Annars är denna Oris en trevlig klocka! Jag har inget med annonsen att göra .


Helt ratt.
Mycket battre att spara lite langre och kopa just det man verkligen vill ha an att bara noja sig med nagot.

Dessutom. Allt som inte heter Rolex AP eller PP ar ju betydligt billigare begagnat (eller fran grahandlare) sa har finns det chans att gora en riktigt god affar med lite tur
 

Vesper

Rolex
Helt ratt.
Mycket battre att spara lite langre och kopa just det man verkligen vill ha an att bara noja sig med nagot.

Dessutom. Allt som inte heter Rolex AP eller PP ar ju betydligt billigare begagnat (eller fran grahandlare) sa har finns ju chans att gora en riktigt god affar med lite tur
Visst är det så och köper man för rätt pengar så har man i princip igen pengarna den dagen man säljer.
 

FlipSwede

Rolex
Visst är det så och köper man för rätt pengar så har man i princip igen pengarna den dagen man säljer.
Formodligen.
Och med tanke pa prisutvecklicklingen pa just Rolex Ap och PP sa skulle det inte forvana mig om "B-lagsklockorna" kommer oka i varde aven de.
Eller iallfall halla jamna steg med inflation och guldpris

Personligen sa gillar jag att kolla pa Kaplans Auktioner.
Bade for att se vad som ar tillslau men ocksa for att fa en indikation pa vad folk faktiskt ar villiga att betala. Haller man lite koll dar sa far man efter ett tag en hyfsad "tummen-pekfingret" pa vad nagonsting ska kosta.
 

Vesper

Rolex
Formodligen.
Och med tanke pa prisutvecklicklingen pa just Rolex Ap och PP sa skulle det inte forvana mig om "B-lagsklockorna" kommer oka i varde aven de.
Eller iallfall halla jamna steg med inflation och guldpris
Kan bara hålla med, men jag hoppas AP dyker så jag kan köpa en 15300 igen utan att behöva betala det dubbla vad jag gav 😅 Önsketänkande antagligen:)
 

matthihat

Breitling
Synd bara att man inte kan något om klockor eller värdeutvecklingen bara så det känns lite som att man handlar i blindo! Brukar det gå att pruta på klockor på Chrono24?
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Seiko SPB143 tycker jag var ett mycket bra förslag. Oslagbar kombo av kvalitet, finish, utseende och gångreserv om du frågar mig.

Men om du vill ha en klocka att visa upp är ju Seiko inte rätt märke. Få kommer höja på ögonbrynen eller ens förstå att du lagt 10k på en seiko (som kan vara betydligt dyrare).

Longines eller Oris-dykare verkar många starta sin klockrena med annars, har ingen erfarenhet av någon av dem dock.
 

FlipSwede

Rolex
Synd bara att man inte kan något om klockor eller värdeutvecklingen bara så det känns lite som att man handlar i blindo! Brukar det gå att pruta på klockor på Chrono24?
Som jag skrev.
Kika pa Kaplans/Auktionssiter och se vilka modeller du tycker passar dig.
Lagg nan timme pa att googla sa far du snart ett hum om vad det begars for liknande ur.

Givetvis kan du pruta pa Chrono24 likaval som du kan pruta hos en AF. Det varsta som kan handa ar att du far nej.
 

Vesper

Rolex
Synd bara att man inte kan något om klockor eller värdeutvecklingen bara så det känns lite som att man handlar i blindo! Brukar det gå att pruta på klockor på Chrono24?
Det brukar va möjligt, cirka 10% beroende på om man ska generalisera.

Calliston du länka till kommer inte vara lättsåld här, relativt liten 36mm, manuellt verk och inte någon särdeles populär modell. Men ska du köpa för att behålla så spelar det ingen roll.
 
Topp