• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra klocksamling innehålla?

richard1991

Cartier
Sökte men kunde inte hitta en liknande tråd. Så...

Vilka typer av klockor anser ni att en go/komplett klocksamling ska innehålla?

Alltså inte modeller utan typer (dykare, dress, kronograf osv).
 

morrism

Audemars
Dykare är samma som beater för mig, sen en mer dressad klocka är allt som behövs personligen. Att ha en kronograf bara för att? varför?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
En bra samling är det du själv gillar, något som passar dig på jobb, på fritid, på semester och på kalas, inte vad andra anser:)

Kan du ha en klocka till allt så funkar det också! OWG
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Beror på vad du gillar som sagt, vissa samlar på klockor med samma ref, samma modell, samma märke, andra klockor inom olika kategorier etc. Vissa samlar på vintage andra samlar nytt. Det finns en del som samlar på modeller med mer historik medans andra inte bryr sig om det t.ex..
 

richard1991

Cartier
Haha nu har jag inte sagt. "Säg vad jag ska köpa, bryr mig inte om vad jag gillar utan det viktiga är att ni kan godkänna min samling."

Tänkte mer som en inspirations-tråd
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Allt som får handledstid är värt att ha IMHO, sen kan det ju självklart vara kul att ha en av varje, inom varje tänkbar kategori, om ekonomin tillåter :)

mvh
theargonaut
 

fc2

Rolex
Aldrig förstått varför man ska ha klockor av olika sorter. Jag gillar kronografer så min samling (det lilla som nu finns...) består nästan enbart av dessa och jag vill inte ha en massa annat. Tittar man på en kronografsamling eller en dykarsamling framstår en väldigt enhetlig bild som är trevlig, snarare än den spretiga bild som en samling som har "allt" ger.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Vardagsdressare, "occasion-dressare", flygare, dykare, beater(s) och något udda..
Jag gillar variation så har svårt att se mig som OWG, så rullar jag..just nu.. tills jag börjar hitta nya objekt att handla eller flippa mot:)


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Apansson

Torpare
Jag har en sån här:
23230422101002-20.png


Sen har jag i dagarna beställt en sån här:
46138002-20.png


Jag tror jag kommer vara nöjd så. En till vardags, en till fest.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Superindividuellt:

Arbetar du som djurläkare och utför rektoskopi på större djur, bra med en liten klocka som inte fastnar på "vägen"
Banktjänsteman med kostym till vardags skall självklart ha en snyggare dressera.

För min del kommer det se ut enl. följande så snart pusselbitarna faller på plats:

Dykare, TACK Omen (bild lånad)
jhjkq3m-jpg.10999


Resa/vardags kommer bli: TACK Spencer66 för ovärderlig hjälp med denna (bild lånad, inkommande om nån månad)


Vardagsklocka:


"Sportdress"?


"Snyggklocka" lite stor för en dressera... men fin är den
 

fredtiger

Cartier
Jag ser mig inte som samlare, de typer jag rationellt (nåja, någorlunda i vart fall) kan motivera för mig själv är:

* dykare
* vardagsdressare
* dressklocka
* beater

I dag består dessa av:

* breitling SO (på sikt submariner)
* SS chronolink (keeper, annars kunde de varit en explorer, speedmaster mm)
* dresssare, idag ingen
* squale (beater)

Kommer nog aldrig ha mer än 5 klockor (exkl. Pulsklockor).

Givetvis kan listan ovan utsättas för rokad när/om ekonomin tillåter (sub som beater, DD som vardagsdress etc).

Så tänker jag kring "behovet" av klockor, men sen är jag inte heller samlare...
 
Topp