• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra pris på en Exp 1016, eller missar jag något?

poormans

Rolex
tavlan är senare än klockan, inget direkt ovanligt på en 60 tals klocka, man kan ändå aldrig vara helt 100% på att alla delar är fabriksdelarna

oavsett så är frogfoot's coola så är boetten i ok skick och du får info om urverkets kondition så vad är problemet??

lite dyrt kanske men 1016 har blivit dyra trots storleken,

fan jag var i sthlm för typ 3-4 år sen och kollade på en samling med bla några explorers (gilt dials) och iwc MK X militär klockor, tror han skulle ha 28-29 k styck, antagligen billigt redan då men fick bara med mig en opolerad 1680 :)

cheers
christian
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ok är ingen fackman men jag tycker de ser hårt polerade ut i de annonser jag sett.
Mest det jag undrar över. Skicket inuti är ju svårt att bedömma förstås.

Han har en extrem belysning på bilderna vilket får dem att se sämre ut skulle jag säga. Klockorna jag köpte var i det ena fallet nyservad med ett års garanti och i det andra fallet anmärkte jag på att klockan tappade några minuter/dygn och fick då den klockan servad, så jag tycker han är schysst.
 

poormans

Rolex
han har hållit på bra länge och är duktig, jag skulle handla av honom utan problem men självklart missar alla ibland oavsett vem man handlar av

cheers
christian
 

Sond

Patek
Jag har köpt av honom. Rätt objekt till rätt pris så kan det bli affär igen. Att köpa just Rolex är ju inte det mest risky man kan ge sig in på. Inte så att det måste skickas till Alplandet och vara borta i 6 månader om något är helfel.
 

DrDre

Patek
Ok är ingen fackman men jag tycker de ser hårt polerade ut i de annonser jag sett.
Mest det jag undrar över. Skicket inuti är ju svårt att bedömma förstås.

Som jag ser det är det inget fel att sälja eller köpa polerade klockor. (Om man kränger klockor som kan vara upp till 50 år gamla och där Rolex har som policy att de ska poleras när de servas, så är det väl närmast oundvikligt att vissa är polerade medan vissa kanske ha lega byrålådor). Men det viktiga är ju att man som köpare får en god bild av vad det är man köper, och om det är så att bilder visar att klockan är polerad (som du påpekar), så ser jag det som ett positivt att säljaren på ett så tydligt vis har informerat säljaren.

Det faktum att vissa klockor polerats kan man ju också använda till sin fördel och det kan ju göra det lite enklare att nå drömklockan. Vad vill man ha, en opolerad 1680 i superskick eller en polerad 1655 som levt ett hårt liv och kanske polerats en del och därmed ratas av hard core samlare? Vissa skulle kanske välja 1680:an och andra 1655;an utifrån vad man gillar? (Bara ett exampel, vet inte om man kan få en tuffsig misshandlad 1655 för samma pris som en superfin 1680). Eller så kanske man vill använda sin vintage 1016 varje dag och då kanske bruksskick för halva priset är en bättre ide än ett ex som skulle kunna ligga på museum?
 

oystercase

Cartier
tthe_3049_testmaskin_1.jpg

sub5513-65-5.jpg

Haha, det där är ju ett av mina gamla inlägg :)
Insåg hur de var tillverkade då lacken på en jag hade (översta bilden) hade "svällt", så man tydligt såg hur de gjort dem.

Gilt rockar. Rödisar kan slänga sig i väggen.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Haha, det där är ju ett av mina gamla inlägg :)
Insåg hur de var tillverkade då lacken på en jag hade (översta bilden) hade "svällt", så man tydligt såg hur de gjort dem.

Gilt rockar. Rödisar kan slänga sig i väggen.
Ah. Visste inte att du hängde här. :)

Borde självklart ha angett sig som källa C.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Eller så kanske man vill använda sin vintage 1016 varje dag och då kanske bruksskick för halva priset är en bättre ide än ett ex som skulle kunna ligga på museum?
Verkligen! ... Nyss hemkommen från dryga 60km träningsrunda med cykeln. Sol, duktigt med motvind, vackert landskap, bra tryck i benen... Och en 1016 på handleden. Dricker nu kaffe, äter lite och ska strax genom duschen. Fortfarande med Exploren på handleden. Galet? Nej, den är servad, har bytta slitdelar, är rostfri och vattentät. Den konstruerades för att vara en robust och tålig klocka. Och jag njuter av att kunna använda den.

A
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Verkligen! ... Nyss hemkommen från dryga 60km träningsrunda med cykeln. Sol, duktigt med motvind, vackert landskap, bra tryck i benen... Och en 1016 på handleden. Dricker nu kaffe, äter lite och ska strax genom duschen. Fortfarande med Exploren på handleden. Galet? Nej, den är servad, har bytta slitdelar, är rostfri och vattentät. Den konstruerades för att vara en robust och tålig klocka. Och jag njuter av att kunna använda den.

A

Faan va nice, så ska en klocka användas.
/j
 

TLåbbman

Omega
Så länge priset är i paritet med det faktum att tavla/länk inte är original etc så är det väl inget fel i det. Visst tar alla en 1016 gilt orginal i mint condition, men alla kanske inte tycker det är värt att lägga 20k mer.
 
Topp