• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

kriegela

Breitling
Hej. Jag är ny på klocksnacket och det blir mitt första inlägg här. Försöka blåsa lite nytt liv i tråden ang. var man kan gå i Gbg med sina vintage klockor som behöver service. Jag har lämnat in en 20-tals Bucherer på Mariaplansur, som de servade snabbt och prisvärt. 900kr. Jag var precis vid Haga Antika Tiders urmakeri och han begärde 5000kr för en service på en simpel handvriden mekanisk urverk (Bulova, Vulcain)...jag är lite förvirrad över dessa prisskillnader?!?
 

DrKlocka

Audemars
Hej. Jag är ny på klocksnacket och det blir mitt första inlägg här. Försöka blåsa lite nytt liv i tråden ang. var man kan gå i Gbg med sina vintage klockor som behöver service. Jag har lämnat in en 20-tals Bucherer på Mariaplansur, som de servade snabbt och prisvärt. 900kr. Jag var precis vid Haga Antika Tiders urmakeri och han begärde 5000kr för en service på en simpel handvriden mekanisk urverk (Bulova, Vulcain)...jag är lite förvirrad över dessa prisskillnader?!?
Tror du att du betalar för samma tjänst?
För 900kr får du ingen riktigt utförd service, möjligen av någon som sitter hemma i mammas källare och jobbar svart.

5000kr är väl i princip standard idag och är vad de flesta urmakare i större städer behöver för att gå runt med utgifter, skatt och kunna ha någon lön över.
 

kriegela

Breitling
Mariaplans Ur var en "legit" urmakare och inte nån som "sitter hemma i mammas källare och jobbar svart". Mikael gick tyvärr bort i februari och det sker en ägarbyte tror jag. I andra central-europeiska storstäder verkar priser ligger runt 125 Euro för en enkel mekanisk urverk, 180 Euro för en automatisk urverk och 350 Euro för en Chronograph.
 

Bearkick

Omega
2-Faktor
Mariaplans Ur var en "legit" urmakare och inte nån som "sitter hemma i mammas källare och jobbar svart". Mikael gick tyvärr bort i februari och det sker en ägarbyte tror jag. I andra central-europeiska storstäder verkar priser ligger runt 125 Euro för en enkel mekanisk urverk, 180 Euro för en automatisk urverk och 350 Euro för en Chronograph.
Tråkigt - visste inte att han gått bort…
 

Iwc-fan

Breitling
Någon som har tips på någon i Göteborg förutom Jarl Sandin som kan lösa service på en IWC Portuguese (7750)?
Har kikat hos Gaston som inte utförde service på den typen.
 

Endusima

Cartier
2-Faktor
Hej. Jag är ny på klocksnacket och det blir mitt första inlägg här. Försöka blåsa lite nytt liv i tråden ang. var man kan gå i Gbg med sina vintage klockor som behöver service. Jag har lämnat in en 20-tals Bucherer på Mariaplansur, som de servade snabbt och prisvärt. 900kr. Jag var precis vid Haga Antika Tiders urmakeri och han begärde 5000kr för en service på en simpel handvriden mekanisk urverk (Bulova, Vulcain)...jag är lite förvirrad över dessa prisskillnader?!?
Det är ju ett kostnadsförslag. Dom tar ju höjd ifall det är värre än det ser ut. Jag har servat grejer där och det har alltid blivit billigare än kostnadsförslaget (Sist sa dom 4k blev 3 har jag för mig).
 
Någon som vet en duktig urmakare som har vana att fixa gamla kronografurverk. Har varken lust att skicka klockan till schweiz eller vänta typ 6 månader.

Cal 1136 är baserat på ett gammalt piguet verk så inte det vanligaste men tänker att någon vintage veteran har haft liknande problem som mig innan. Alla förslag välkomna ;)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som vet en duktig urmakare som har vana att fixa gamla kronografurverk. Har varken lust att skicka klockan till schweiz eller vänta typ 6 månader.

Cal 1136 är baserat på ett gammalt piguet verk så inte det vanligaste men tänker att någon vintage veteran har haft liknande problem som mig innan. Alla förslag välkomna ;)
Nu är detta inte i Gbg men inte så långt ifrån heller - Kolla med Anton på Svanberg & Werner i Kungsbacka? Han gillar gamla grejer.
PM till mig om du vill ha ett telefonnummer, de har lite klent med information på webben.
 

Ludvigsson21

Breitling
Hörde av mig till Haga Antika Ur idag och undrade om de kunde titta på att laga en Bulova Spaceview. Han kunde inte men hänvisade till Appelkvist Ur i Lund. Dock inget svar på telefon därifrån. Även försökt nå ABC service i stockholm men inget svar där heller.

Är det någon på forumet som vet ifall det finns någon i Sverige som kan kika på att laga ihop en sådan klocka? Om inte, vart utanför Sverige borde man kolla? Känns som en riktig djungel :)
 

Zose

Omega
2-Faktor
Hörde av mig till Haga Antika Ur idag och undrade om de kunde titta på att laga en Bulova Spaceview. Han kunde inte men hänvisade till Appelkvist Ur i Lund. Dock inget svar på telefon därifrån. Även försökt nå ABC service i stockholm men inget svar där heller.

Är det någon på forumet som vet ifall det finns någon i Sverige som kan kika på att laga ihop en sådan klocka? Om inte, vart utanför Sverige borde man kolla? Känns som en riktig djungel :)
Checka med Beso Ur i Antikhallarna då. Om de inte kan fixa den så kan de säkert ge dig god vägledning om till vem du skall vända dig.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Beso använde sig mycket av Kent-Arnes urmakeri på Orust för sina servicear och reparationer vet jag, så nu kanske man kan kontakta honom direkt istället.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Såg nu att Bertil Svensson tyvärr gick bort 14 feb
Brukade vara inne på sidan dagligen för att se vad för nytt som kommit in. Efter ett tag då både butik och hemsida legat nere/stängt sedan i höstas så slutade jag vara det en bit i det nya året.
Riktigt trist att höra att Bertil gått bort, ännu en kunnig klocksjäl som lämnat jordelivet och efterlämnat ett tomrum.
 
Topp