• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra urmakare i Storstockholm?

JJansson

Breitling
Mitt älskade Junghans regulatorur har stannat. Det var en lysningspresent till min pappas morfar och mormor en gång. Ömt vårdad av min farfar. Jag har haft uret sedan 80-talet. Fjädern är bytt en gång, men det blev aldrig riktigt bra (klarade inte att gå en vecka, vilket den alltid gjorde tidigare). Den här gången är det inte fjädern. Den kan gå upp till tio minuter, men lägger sen av igen. Slagverket fungerar normalt.

Har testat att köra den utan pendel, men den stannar ändå, ibland "rakt ner", ibland ute till höger. Startar igen efter försiktigt pet med ett finger. Gissar att något med åren har kletat ihop. När den stannade var den ungefär till hälften uppdragen. Jag drog, i tron att jag glömt dra den, och det känns normalt. Tillsammans med "snabbgången" utan pendel har jag försökt starta den så att den har "gått" flera timmar. Den kan alltså inte vara för hårt dragen, tänker jag. Jag vågar inte skruva isär den själv.

Jag _tror_ att den var på Fleminggatan när jag fick den nya (inte så bra) fjädern. Har ringt till dem, men de har flera månaders kö och man kan inte boka en tid och ha kvar klockan på väggen hemma så länge. Söker därför någon som varsamt kan hjälpa min fina klocka. (Vet att det finns massor av såna här ur, men den här har ju en speciell historia som gör den värd att kosta på lite kärlek – i alla fall inom rimliga gränser.) Bor inom Storstockholm och tips i såväl innerstan som Nacka och Bromma är bra hjälp. (Både Nacka och Bromma är förstås bättre, för att slippa köra bil i stan, men ...)

Bild tagen bara några dagar innan den stannade.
Tacksam för tips!
 

Bilagor

  • IMG_0238.JPG
    IMG_0238.JPG
    305.8 KB · Visningar: 7

JJansson

Breitling
Alldeles för långt. Jag måste ha skjuts och kan inte få någon att köra 40 mil (dit och tillbaka två gånger).
 

JJansson

Breitling
Tack, har den länken efter eget sökande, med de är inte så bra på att svara i telefon :p Får väl testa igen.
 
Topp