• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bravur kronografer

Bravur

Basic
Hej!
Johan här från Bravur.
Brukar lägga upp lite nyheter från oss här på forumet, men jag har varit dålig med det på sistone. Här kommer iaf en update gällande vårt mest påkostade släpp hittills:
"Grand Tour Chronograph series" - en trio med kronografer inspirerade av de tre stora cykelloppen aka Grand Tour (Giro d'Italia/ Tour de France/ Vuelta a España).
Designen har subtila detaljer med cykelreferenser som troligen bara cykelnördarna förstår. Hoppas även att ni som inte är det uppskattar dem :)
Urverken är Schweiziska automatkronografer, Sellita SW511 (Valjoux 7750) med dekorerade bryggor/rotor etc.
Diameter 38,2mm, safirglas fram och bak.
Likt alla våra klockor byggs de i Båstad. Limiterad upplaga á 50st av vardera med graverade nummer på baksidan.
Pris 24.500:-
Man får även med cykelflaska i matchande färg till respektive modell. Bara det värt pengarna :)
Mer info finns HÄR.
Kan tilläggas att vi som ligger bakom Bravur är gaaaanska nördiga vad det gäller cykling...

Konstruktiv feedback uppskattas som alltid!
Nu - bildbombning.

Frontvy LCR med rutmönster bakom 2x2.jpg

LGB Frontvy med rutmönster bakom 2.png

LV Frontvy med rutmönster bakom 2.png

Grand Tour_side low res.jpg

Grand tour case back low res.jpg

La Grande Boucle detail low res.jpg

LV dial close up low res.jpg

LCR_PERSPEKTIV_low res.jpg

Bravur LCR Bottle_3.jpg

La Vuelta - 7 low res.jpg

Bravur x Sweet Protection_-11 small.jpg

Bilagor

• Grand Tour_back_low res.png
    Grand Tour_back_low res.png
    324 KB · Visningar: 6
Hej!
Johan här från Bravur.
Brukar lägga upp lite nyheter från oss här på forumet, men jag har varit dålig med det på sistone. Här kommer iaf en update gällande vårt mest påkostade släpp hittills:
"Grand Tour Chronograph series" - en trio med kronografer inspirerade av de tre stora cykelloppen aka Grand Tour (Giro d'Italia/ Tour de France/ Vuelta a España).
Designen har subtila detaljer med cykelreferenser som troligen bara cykelnördarna förstår. Hoppas även att ni som inte är det uppskattar dem :)
Urverken är Schweiziska automatkronografer, Sellita SW511 (Valjoux 7750) med dekorerade bryggor/rotor etc.
Diameter 38,2mm, safirglas fram och bak.
Likt alla våra klockor byggs de i Båstad. Limiterad upplaga á 50st av vardera med graverade nummer på baksidan.
Pris 24.500:-
Man får även med cykelflaska i matchande färg till respektive modell. Bara det värt pengarna :)
Mer info finns HÄR.
Kan tilläggas att vi som ligger bakom Bravur är gaaaanska nördiga vad det gäller cykling...

Konstruktiv feedback uppskattas som alltid!
Nu - bildbombning.

Frontvy LCR med rutmönster bakom 2x2.jpg

LGB Frontvy med rutmönster bakom 2.png

LV Frontvy med rutmönster bakom 2.png

Grand Tour_side low res.jpg

Grand tour case back low res.jpg

La Grande Boucle detail low res.jpg

LV dial close up low res.jpg

LCR_PERSPEKTIV_low res.jpg

Bravur LCR Bottle_3.jpg

La Vuelta - 7 low res.jpg

Bravur x Sweet Protection_-11 small.jpg
Vafan är det för jävla prissättning? Vill ni inte sälja några klockor? Goda marginaler verkar vara viktigare än produkten...

Konstruktiv feedback från någon som har råd att köpa alla men som inte kommer att spendera en krona på detta. Designen dock okej.

Mycket bra produktfoto, snygga klockor. Priset rätt om ni får dem sålda, annars för högt, gäller för alla märken stora som små :) Upp till konsumenten att undersöka eller inbilla sig prisvärdheten, som i de flesta brancher. Lycka till!

Vafan är det för jävla prissättning? Vill ni inte sälja några klockor? Goda marginaler verkar vara viktigare än produkten...

Konstruktiv feedback från någon som har råd att köpa alla men som inte kommer att spendera en krona på detta. Designen dock okej.
Det är ju där de valt att lägga sig prismässigt. Om en vanlig trehandare kostar 10-15 vore det ju märkligt om inte kronografen kostar cirka 10 till.

Här har vi ju äntligen en svensk tillverkare som tar ut svängarna lite designmässigt utan att planka andra på ett uppenbart sätt. Sådant ska applåderas tycker jag.

@Bravur Det vore kul att höra mer om de ”subtila detaljerna med cykelreferenser”.

Det är ju där de valt att lägga sig prismässigt. Om en vanlig trehandare kostar 10-15 vore det ju märkligt om inte kronografen kostar cirka 10 till.

Här har vi ju äntligen en svensk tillverkare som tar ut svängarna lite designmässigt utan att planka andra på ett uppenbart sätt. Sådant ska applåderas tycker jag.

@Bravur Det vore kul att höra mer om de ”subtila detaljerna med cykelreferenser”.

Varje tävlings färg för respektive ledartröja går igen i visare samt övriga detaljer.

Varje tävlings färg för respektive ledartröja går igen i visare samt övriga detaljer.
Polka-prickar i bakgrunden på TdF. Struktur i Giro-tavlan för att symbolisera risigt asfalterade vägar i syd-Italien. Blek, vit tavla i Vueltan för attt symbolisera att det är en skittävling, eller möjligtvis som en hommage till "Siberia", Eufamio Fuentes frys för förvaring av blodpåsar? (en av tre är rätt iaf)
Däremot går jag bet på signifikansen av 13 sekunder, så cykelnörd jag är.
Håller med yonsson, klart berömvärt med genuint egen design och ambitionsnivå. Om priserna fungerar på marknaden får väl Bravur själva stå för, om de gjort analysen fel är det bara de själv som blir lidande.

Ahhhh. Ser nu att 13 är uppochner. Skrock inom cykeln säger att när man får nummerlapp 13 i ett race så sätter man på den uppochner för att undvika otur.
Ja jävlar, det var en kul detalj!
Ser bara detaljen att 13 är markerat på minutskalan/bezel.

Jag tror de menar "he asked for a 13 but they drew a 31" från Offsprings "Pretty fly for a white guy". Så måste det vara

Alltså.. inte långt ifrån ändå!

Trevligt att ni tycks uppskatta en design som inte bara är generisk "me too"-variant :)
Ni har spottat de flesta cykelreferenser i designen. Asfaltsmönstret, färgerna från ledartröjorna, upp-och-nedvänd 13 för att motverka otur osv.
Den röda triangeln på La Vuelta är "Flamme rouge" - flaggan som visas när det är 1km kvar av loppet. Sen såklart det klassiska rutmönstret som återfinns här och var, tex graverat på rotor, baksidan, förpackning, cykelflaska, teamkläder etc.
De blanka prickarna på TdF-klockan refererar till bergströjan och den gröna färgen på urtavlan till poängtröjan. Gul urtavla kändes lite väl förväntat och gör sig bättre som en accentfärg.
Sen ville vi även ha med en funktionell aspekt med klockan vilket är anledningen till att det är en kronograf; att man faktiskt kan använda den under cykling för att tex klocka sina intervaller. Därav den högupplösta 15-min subban vilket är lite ovanlig.

Trevligt att ni tycks uppskatta en design som inte bara är generisk "me too"-variant :)
Ni har spottat de flesta cykelreferenser i designen. Asfaltsmönstret, färgerna från ledartröjorna, upp-och-nedvänd 13 för att motverka otur osv.
Den röda triangeln på La Vuelta är "Flamme rouge" - flaggan som visas när det är 1km kvar av loppet. Sen såklart det klassiska rutmönstret som återfinns här och var, tex graverat på rotor, baksidan, förpackning, cykelflaska, teamkläder etc.
De blanka prickarna på TdF-klockan refererar till bergströjan och den gröna färgen på urtavlan till poängtröjan. Gul urtavla kändes lite väl förväntat och gör sig bättre som en accentfärg.
Sen ville vi även ha med en funktionell aspekt med klockan vilket är anledningen till att det är en kronograf; att man faktiskt kan använda den under cykling för att tex klocka sina intervaller. Därav den högupplösta 15-min subban vilket är lite ovanlig.
Rutmönstret får ni nog sälja in som Peugeot-retro. :) Finns trots allt inga rutiga mållinjer eller rutiga flaggor inom cykeln, det där är ju motorsport.

@essGunnar Det har du helt rätt i. Mönstret är egentligen sprunget ur GRAND TOUR-logon och att vi ville fånga känslan av tävlingsmoment.

1633010674391.png

(Ja, det skulle väl vara Crescents världsmästarcyklar i orange & rutmönster då)

Jag måste erkänna att jag hittills bara sett er som ett snäpp över kinaklockor men nu måste jag nog erkänna att dessa kronografer och Wingård-dressaren har ett eget och mer spännande formspråk.
Mvh
Ola G

@Ola G förstår att det kan vara svårt att bilda sig en uppfattning i djungeln av alla klockmärken. De flesta re-brandade kinamärken.
Jag vågar påstå att vi snarare är i SS-liga men utan ÅF-led. Klockorna sätts samman i Båstad där du även har möjlighet att kika in och prata med vår urmakare om du skulle vara intresserad. Möjlighet till specialvarianter och finishering ordnar vi med då klockorna byggs per kundorder.
Vårt mål är att ha så mkt av tillverkningen som möjligt i Sverige, men tyvärr finns inte den typen av tillverkningsindustri här (tex för visare, glas, urtavlor etc).
Material så som stål och läder i våra klockor har i de flesta fall svenskt ursprung iaf. Och såklart Schweiziska urverk.

Kul att höra att du ändrat uppfattning!

Har funderat lite och tycker nog tyvärr att kronograferna känns mer generiska än de tidigare modellerna.

Ni har säkert skrivit det tidigare, men var det något som var svensktillverkat på klockorna?

Tack för det trevliga svaret @Bravur . Som skåning är Båstad bara en trevlig bilresa bort.
Fick nästan ett ryck i köpfingret när jag såg Corsa Rossan
Mvh
Ola G

Gillar dem, och min enda relation till cykling är för ren transport. ☺️

Den rosa är ju läcker.

Hej hej!

Dåligt med updates från vår sida gällande nyheter.
Vi har släppt 4st kronografer i år - samtliga i vår cykelkollektion Grand Tour.
Nedan ser ni ett urval av bilder, om ni är intresserade av att veta mera finns såklart massa info på vår hemsida, www.bravurwatches.se, eller skriv en fråga.

Som vanligt bygger vi klockorna i Sverige (Båstad) med Schweiziska automaturverk (Sellita SW511 automatisk kronografurverk, i vårt fall med 15 min upplösning på 3h subdialen för att kunna klocka cykelintervaller, baserat på Valjoux).
50st numrerade av varje modell.
38.2mm diamater för att även passa lite smalare handleder på ett snyggt sätt.
Såklart safirglas fram- och baksida.

Hoppas ni gillar dem!

Mvh
Johan
EF closeup small.png
La Corsa Rosa perspective low res.jpg
La Grande Boucle perspective 1 low res.jpg
La Vuelta perspective low res.jpg
EF case back low res.jpg

La Grande Boucle lume low res 2.jpg

Tillbaka
Topp