• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breithling cronograph sönder efter 4 år

jonte

Breitling
Hej på er!
Har alltid drömt om en Breithling och för tre månader sedan slog jag till. Dock blev lyckan kortvarig då den gick sönder för tre veckor sedan. Lämnade in den på stjärnurmakarna i kungsbacka och dom ringde sen och sa att urverket var kasst och hela det måste bytas. Blev väldigt paff. Och hade lite tunghäfta. Jag frågade vad det skulle kosta och hon sa att det kan gå på försäkringen och då kostar det sex tusen. Sa att jag skulle återkomma.
Har lite frågor här då min kunskap inte riktigt är tillräcklig på området.
1. Hur kan en sådan kvalitetsklocka gå sönder efter bara 4 år? Stjärnurmakarna frågade om jag hade haft inne den på service. Den förre ägaren hade inte haft inne den på service men jag tycker det är konstigt ändå?
2. Äktheten? Då jag blev väldigt paff så skulle jag självklart frågat om den var äkta men det gjorde jag inte. Samtidigt borde väl urmakaren märkt om den inte är äkta då jag förusatt att han har skuvat i sär den och gått igenom den noga. Jag har ju alla papper på den och det stämmer med tillvverkningsnr,det är en bra tyngd i klockan, b:et på bezelringen.
3. Då jag har haft billigare klockor innan (som hållt längre) så har jag aldrig lämnat in dom på lagning utan köpt nytt. Hur vanligt är det med oseriösa urmakare? Vill ju inte hänga ut någon men jag känner att frågan måste ställas även om den kanske är lite känslig. Skall jag gå till någon annan?
4. Har ni några tips på bra frågor jag skall ställa? Skall ta kontakt med dom igen nu när jag är lite mer samlad och även ringa den förra ägaren.
5. Brukar försäkringsbolagen vara krångliga med sådant här? Har faktiskt aldrig hört talas om att detta skulle täckas av försäkringen?

Många frågor kanske men som ni märker är man ju inget proffs direkt. Bara intresserad av snygga klockor.
Tack på förhand, hoppas det är någon som har någon bra ide.
 

babanker

Panerai
Står det Breithling så är nog något galet! Skämt åsido, förra ägaren kanske inte har varit så snäll mot klockan, prata med urmakaren mer ingående om dennes tankar kring uret?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1. Ja, det är konstigt, men det kan hända pg a misshandel.
2. Ja, det hade de sett direkt när de öppnat den.
3. Inte vanligt med oseriösa, men "hyfsat vanligt" med okunniga. Risken är att de inte arbetat med märket innan.
4. Se mitt förra inlägg.
5. Vet ej.

Edit: Från http://www.breitling.com/en/service/international-warranty/
5-YEAR WARRANTY (Manufacture movement)
The Breitling International Warranty covering a Breitling wristwatch or chronograph purchased anywhere in the world from an authorized Breitling dealer will be honored by every official Breitling dealer.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
1. Serviceintervallet kan omöjligt spela någon roll i det här fallet och att ett helt urverk ska vara kass låter konstigt i mina öron. Konstigt minst sagt...
2. Äktheten hade förhoppningsvis urmakaren sett om det va något fel på.
3. Jag hade gått till AD...(dessutom fått snorkoll på äktheten)
4. Jag hade varit lite lurig mot förra ägaren tror jag. JAG hade nog misstänkt (förutsatt att klockan är kosher i övrigt) att den blivit tappad eller liknande.
5. Försäkringar är ju så olika från bolag till bolag och beroende på ev valda tillval så den frågan ger jag mig inte på...
 

Bayraktar

Breitling
Tråkigt att höra, riktigt tråkigt då det är din fawo klocka. Snacka med en annan service, ta det på försäkringen, fixa den, kräng den Och köp en rolle.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Låter märkligt att en 4 år gammal klocka totalkrachar....
(Även för en blingbling;))

Trist händelse, hade tagit den till ytterligare någon urmakare!
 
C

China

Guest
Fick du inga garantier av säljaren?

Har du köpt klockan i befintligt skick så är det inte mycket att göra åt, har säljaren påstått att den var fungerande eller i gott skick, så tycker jag att säljaren ska ta sitt ansvar. Att köpa begagnat är alltid en risk, och har man inte kontrollerat skicket på klockan så kan det sluta hur som helst.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Hela urverket måste bytas? Man undrar ju vilket haveri som kan föranleda det? Det enda jag kan tänka mig är att den dränks och inte är tät eller att den är med om en eldsvåda..
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
En kollega köpte en ny Breitling. Den stannade efter 3 år. Försäljaren sa att garantin bara var 2 år, men efter lite tjat och hot så fixade dom den. Han vet inte vad som var felet, men den är hel igen.
 

jonte

Breitling
Tackar för alla matnyttiga svaren. Dock verkar vissa vara lite skeptiska till just kvaliten på Breithling vilket förvånar mig. Har alltid trott att det var en kvalitetsklocka:( . En sak är säker i alla fall, dom gör ju jädrigt snygga klockor! Men det kanske få bli en Rolex framöver i stället då när ekonomin tillåter.:)
Dom övervägande svaren verkade vara att jag tar den till en auktoriserad (konstigt ändå, stjärnurmakarna trodde man ju var duktiga). Verkar inte finnas någon i kungsbacka men i Göteborg finns det en som heter Bergströms ur. Dom kanske kan se också om det verkligen är ett garantifel eller om det är yttre våld. Det är klart lite rispor är det ju på den tyvärr.
Nu fick jag betala en undersökningsavgift på 100 kr. Dom har väl inte rätt att ta ut mer pengar nu när jag inte bestämmer mig för att laga den hos just stjärnurmakarna? Dom sa ju faktiskt just undersökningsavgift så då borde det ju vara själva undersökningen man betalar för.
Återkommer i ärendet!
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Har du en allriskförsäkring via Stjärnurmakarna (t.ex.) som du kontinuerligt uppdaterat för klockan kan jag tänka mig att den täcker haveriet. Annars får du nog pynta kosingen det krävs...

Ta en second opinion och sedan "suck up to it" om det krävs och du gillar klockan:)
 

svesam

Rolex
Tackar för alla matnyttiga svaren. Dock verkar vissa vara lite skeptiska till just kvaliten på Breithling vilket förvånar mig. Har alltid trott att det var en kvalitetsklocka:(

Hmm, det är nog den här sortens kommentar som ger Trollvibbar...
Du forsätter stava Breitling fel, du skriver inte vilket ref.nr klockan har så vi kan hjälpa dig med om den ha 2- eller 5- års garanti, du tvivlar på Breitlings kvalitet för att din inte funkar utan att veta vad som hänt med den...

Tvätta bort Trollet genom att bjussa på en bild och ett refnummer så vi kan hjälpa dig, ok :)

/Daniel
 

Daniel J

Omega
Källkod:
Fick du inga garantier av säljaren?
 
Har du köpt klockan i befintligt skick så är det inte mycket att göra åt, har säljaren påstått att den var fungerande eller i gott skick, så tycker jag att säljaren ska ta sitt ansvar. Att köpa begagnat är alltid en risk, och har man inte kontrollerat skicket på klockan så kan det sluta hur som helst.

Begreppet "befintligt skick" försvann ur svensk lagstiftning för länge sedan, typ 90-talet.

Känner säljaren till eller borde han känt till brister som sannolikt påverkar beslutet om man ska köpa klockan eller ej så måste han påtala detta.

MEN då den fungerade vid köpet och gick sönder först flera månader senare är det svårt att påstå att det är något som säljaren borde känt till och då upplyst om.
Dessutom har man en skyldighet att själv undersöka varan så gott det går så uppenbara saker får man stå för själv.

förr kunde man köpa tex. en bil i "befintligt skick" bara för att upptäcka att det finns allvarliga fel när man är på väg hem.
Vem har inte hört om tricket med bananer i växellådan eller bilen med trasig AC som säljes på vintern...
 

hollow123

Rolex
Tackar för alla matnyttiga svaren. Dock verkar vissa vara lite skeptiska till just kvaliten på Breithling vilket förvånar mig. Har alltid trott att det var en kvalitetsklocka:( . En sak är säker i alla fall, dom gör ju jädrigt snygga klockor! Men det kanske få bli en Rolex framöver i stället då när ekonomin tillåter.:)
Dom övervägande svaren verkade vara att jag tar den till en auktoriserad (konstigt ändå, stjärnurmakarna trodde man ju var duktiga). Verkar inte finnas någon i kungsbacka men i Göteborg finns det en som heter Bergströms ur. Dom kanske kan se också om det verkligen är ett garantifel eller om det är yttre våld. Det är klart lite rispor är det ju på den tyvärr.
Nu fick jag betala en undersökningsavgift på 100 kr. Dom har väl inte rätt att ta ut mer pengar nu när jag inte bestämmer mig för att laga den hos just stjärnurmakarna? Dom sa ju faktiskt just undersökningsavgift så då borde det ju vara själva undersökningen man betalar för.
Återkommer i ärendet!

NK göteborg har Breitling. Snacka med Fredrik där se om han kan hjälpa dig :)
 

DrDre

Patek
Hej på er!
Dock blev lyckan kortvarig då den gick sönder för tre veckor sedan. Lämnade in den på stjärnurmakarna i kungsbacka och dom ringde sen och sa att urverket var kasst och hela det måste bytas. Blev väldigt paff. .

Det låter lite konstigt. Hela urverket går ju inte bara sönder. Visst kan väl någon del gå sönder eller slitas ut, men det är ju inte som tex an motor som kan "rasa" och där allt bara blir kaos. Det enda som kan orsaka ett sådant totalt ras som jag kan komma på är en ordentlig vattenskada som angriper allt i urverket eller att den fått sig en alldeles otroligt kraftig smäll (alltså typ tappats från 2:a våningen, mc-olycka etc). Urverket är dessutom en riktig gammal slitvarg som funnits väldigt länge och som görs i flera miljoner ex varje år. Så jag skulle definitivt fråga någon annan innan jag vidtar åtgärder.
 

Bawkins

Cartier
Lägg upp en bild på klockan, och skriv vilket referensnummer modellen har. Tror du kan få betydligt bättre hjälp då.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blir så trött på denna tråd. Man går väl för f-n inte till random stjärnurmakare med en bratte och frågar dem när man bor i en stad som har Breitlingåterförsäljare? In på NK eller ännu bättre Jarl Sandin med dig. Jarl Sandin har urmakare på plats. En av dem är dessutom både trevlig och riktigt fin. :)
 

noeLLY

Cartier
Sen reklamationsrätt??? Har klockan gått bra i 2 år låter det föga troligt att klockan har ett ursprungsfel och det kan bli svårt som konsument att bevisa det
 

Daniel J

Omega
En klocka som förväntas hålla i många år och går sönder av sig själv utan att man kan härleda felet till vatten eller yttre våld går utmärkt att reklamera inom 3 år.

Sedan gäller reklamationsrätten endast ursprunglig ägare och kan inte överlåtas.
 
Topp