• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Breitling 790

Hejsan.

Har precis ärvt ett hus. Och hittade denna breitling klocka.

Någon som vet vilket årtal den är ifrån och vad modellen kan tänkas heta.

Kanske nån här på forumet vet ett ungefärligt värde?

Bilagor

• D640C144-FAE0-4EA9-BE23-03812C561C37.jpeg
    D640C144-FAE0-4EA9-BE23-03812C561C37.jpeg
    304.9 KB · Visningar: 18
  • E0B00B3A-705E-40E9-8982-E0F9C85F580D.jpeg
    E0B00B3A-705E-40E9-8982-E0F9C85F580D.jpeg
    275.9 KB · Visningar: 20
Hejsan.

Har precis ärvt ett hus. Och hittade denna breitling klocka.
Någon som vet vilket årtal den är ifrån och vad modellen kan tänkas heta.

Kanske nån här på forumet vet ett ungefärligt värde?
Det är en Breitling Premier med referens 790. Skulle säga från mitten av 50-talet. Ser ut att vara i helguld, men för att vara säker så skulle jag behöva titta närmare på bandhornens baksida och på insidan av baklocket. Med största sannolikhet ett Venus 175-urverk inuti. Det som förbryllar mig lite är det 12-kantiga baklocket; vanligtvis har modellen ett runt lock med hack för att kunna öppna med rätt verktyg! Värde är lite svårt att säga utan lite mer information, men är den i helguld skulle jag säga 35-45 tusen. Definitivt värt att ta den till en urmakare för bedömning! Det kantiga locket kan indikera att boetten är gjord av Spillman, som gjorde väldigt eftertraktande vattentäta boetter, men jag har inte sett information tidigare om att Breitling 790 använde sådana boetter. @Aurum brukar ha koll på sådant 🙏🏻
Ett litet tips också är att inte starta en ny tråd när du vill ha hjälp med identifiering eller värdering, utan använd redan befintliga trådar för detta under Vintage. Då är det större chans att någon som kan hjälpa dig ser inlägget!
Jag skulle också omedelbart ta bort den fula länken i metall som nöter på guldet i boetten! Kul fynd minsann; stort grattis!

Senast ändrad:
Det är en Breitling Premier med referens 790. Skulle säga från mitten av 50-talet. Ser ut att vara i helguld, men för att vara säker så skulle jag behöva titta närmare på bandhornens baksida och på insidan av baklocket. Med största sannolikhet ett Venus 175-urverk inuti. Det som förbryllar mig lite är det 12-kantiga baklocket; vanligtvis har modellen ett runt lock med hack för att kunna öppna med rätt verktyg! Värde är lite svårt att säga utan lite mer information, men är den i helguld skulle jag säga 35-45 tusen. Definitivt värt att ta den till en urmakare för bedömning! Det kantiga locket kan indikera att boetten är gjord av Spillman, som gjorde väldigt eftertraktande vattentäta boetter, men jag har inte sett information tidigare om att Breitling 790 använde sådana boetter. @Aurum brukar ha koll på sådant 🙏🏻
Ett litet tips också är att inte starta en ny tråd när du vill ha hjälp med identifiering eller värdering, utan använd redan befintliga trådar för detta under Vintage. Då är det större chans att någon som kan hjälpa dig ser inlägget!
Jag skulle också omedelbart ta bort den fula länken i metall som nöter på guldet i boetten! Kul fynd minsann; stort grattis!
Grymt tack för ditt långa och detaljerat svar, de känns verkligen spännande att få veta exakt vad detta är för modell och vem som gjort boetten
Nästa steg är om man kan fixa till klockan så den blir finare i skicket. Tror du att de finns någon som kan återställa de estetiska? 😊

Grymt tack för ditt långa och detaljerat svar, de känns verkligen spännande att få veta exakt vad detta är för modell och vem som gjort boetten
Nästa steg är om man kan fixa till klockan så den blir finare i skicket. Tror du att de finns någon som kan återställa de estetiska? 😊
Tavlan är ju rätt härjad, men jag skulle i princip lämna det yttre som det är och serva urverket. Det kostar ju en del (6-8 tusen), men då blir den ju användbar! Om du funderar på att sälja skulle jag göra det utan att serva. Kolla t.ex. med något av auktionshusen som Kaplans eller Bukowskis!

Jag ska fixa lite bättre bilder på den och kolla upp med de två auktionsverk du rekommenderar så ser vi vart de leder.

Än en gång tack för all info och tips

Så här ser de ut på insidan. 18K ser de ut att vara. Urverk vet jag inte hur man kan lista ut dock☺️

Bilagor

• CF129567-204E-4513-B84E-0FD36DC32482.png
    CF129567-204E-4513-B84E-0FD36DC32482.png
    1.2 MB · Visningar: 11
  • A909CD82-EF52-47D8-BDDA-E09E99E06862.jpeg
    A909CD82-EF52-47D8-BDDA-E09E99E06862.jpeg
    547.5 KB · Visningar: 15
Tillbaka
Topp