• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Breitling 8670 World Equestrian Games Stockholm 1990

rstattin

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Hejsan svejsan på dig som kikat in!
Jag har idag precis fått hem min nya klocka och behöver DIN hjälp!
IMG_5768.jpeg

Klockan, en Breitling 8670 med svart urtavla med tryck ”World Equestrian Games Stockholm 1990” samt en logotyp som liknar Svenska arméns vapen

IMG_5776.png
19035.jpg

Bildkälla 1: https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_arm%C3%A9n
Bildkälla 2: http://www.hhogman.se/regementen_forbandsnr.htm, Text: Arméns heraldiska vapen m/60, guld

Nu undrar ni kanske varför jag skapat en helt egen tråd bara för att berätta att jag köpt en ny klocka!?!?!?

Jo, jag skulle vilja veta mer om klockan och dess historia, kanske lite historia om just World Equestrian Games Stockholm 1990 och varför just denna klocka har en vapensköld på urtavlan. När man googlar lite kan jag endast hitta samma modell fast utan vapenskölden så om ni har någon info om någonting vore det väldigt trevligt om ni vill dela med er av det 🙏
Källa: https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.kaplans.se%2Fsv%2Fauktioner%2F2969%2Fvara%2F1144674&psig=AOvVaw1t_ZyTEPEAekf0tptZ82Lx&ust=1682932313066000&source=images&cd=vfe&ved=0CBMQjhxqFwoTCKibp8ih0f4CFQAAAAAdAAAAABAE

Bildkälla: Vara 1144674 - Kaplans Auktioner

Vi börjar med lite basic info om klockan:
  • Modell: Titan Gold / 8670
  • Boett: Titan
  • Länk: Titan - Ej original, ska ha kommit på Breitling-läder
  • Urverk: Quartz
  • Kaliber: ETA 955.412
  • Mått:
    • Boett: 36mm (37,2mm inkl krona)
    • Lug-to-lug: 39mm
    • Lug-bredd: 19mm
    • Tjocklek: 6,9mm
  • Vikt: 51g (inkl. länk)

Eftersom jag själv inte har något intresse inom hästsporten så passade jag på att fråga Chat-GPT angående just detta:
Svar:
World Equestrian Games Stockholm 1990 var den andra upplagan av World Equestrian Games, vilket är en global mästerskapstävling för hästsport som äger rum var fjärde år. Tävlingarna hölls i Stockholm, Sverige, från den 24 juni till den 8 juli 1990, och omfattade åtta discipliner inom hästsport: dressyr, hoppning, fälttävlan, körning, distansritt, voltige, reining och tälttävlan.

Över 800 idrottare från 47 länder deltog i tävlingarna, vilket gjorde det till den största hästsportevenemanget som någonsin hölls vid den tiden. Tävlingarna hölls på flera arenor runt om i Stockholm, inklusive Stockholms Olympiastadion, Stockholmsmässan och Tullinge Hästpark.

Några av de minnesvärda ögonblicken från tävlingarna inkluderar dressyrtävlingen, som vanns av Tysklands Isabell Werth på Gigolo, vilket markerade början på hennes framgångsrika karriär inom hästsporten. Hoppningstävlingen vanns av Österrikes Thomas Fuchs på Calvaro, och fälttävlan vanns av Nya Zeelands Mark Todd på Welton Greylag.

Förutom tävlingarna bjöd World Equestrian Games Stockholm 1990 också på kulturella evenemang, som en parad genom Stockholms innerstad och en konsert med svenska popgruppen ABBA.

Totalt sett var World Equestrian Games Stockholm 1990 en framgångsrik händelse som visade upp det bästa av hästsport från hela världen och hjälpte till att etablera World Equestrian Games som en stor internationell sportevenemang.

1.jpg
1-baksida.jpg

IMG_5807.jpeg

Uppdateras löpande så fort ny info tillkommer…

Senast ändrad:
Det är en sponsorklocka från ryttar-VM 1990. Time Promotion som på den tiden hade argenturen för Breitling sponsrade tävlingen och lät även andra sponsorer trycka upp sina logotyper på dessa små kvartsur och skänka till sina kunder. Svärfarsan arbetade på Commodore på den tiden och såhär såg deras version ut.

4AD5BF70-3392-48F3-9F8D-EF68E7B05625.jpeg

Ska ha kommit på Breitling läderband. Kul med titanboett och gulddetaljerna även om det säkerligen är doublé - osar sent 80/tidigt 90 hårt om den!

025BAA13-86C4-4965-8386-0754816744C5.jpeg

BA7748EC-A0DB-424E-8E4B-363D3151375A.jpeg

Din vapensköld kan jag dock inget om. Kan det vara en tät familj med kontakter hos argenturen som charmat sig till ett taveltryck?

Det är en sponsorklocka från ryttar-VM 1990. Time Promotion som på den tiden hade argenturen för Breitling sponsrade tävlingen och lät även andra sponsorer trycka upp sina logotyper på dessa små kvartsur och skänka till sina kunder. Svärfarsan arbetade på Commodore på den tiden och såhär såg deras version ut.

4AD5BF70-3392-48F3-9F8D-EF68E7B05625.jpeg

Ska ha kommit på Breitling läderband. Kul med titanboett och gulddetaljerna även om det säkerligen är doublé - osar sent 80/tidigt 90 hårt om den!

025BAA13-86C4-4965-8386-0754816744C5.jpeg

BA7748EC-A0DB-424E-8E4B-363D3151375A.jpeg

Din vapensköld kan jag dock inget om. Kan det vara en tät familj med kontakter hos argenturen som charmat sig till ett taveltryck?
Fantastiskt! Tusen tack för din info :D Den klockan du fotat ser ju helt fantastisk ut :D

Ja, vore ju väldigt kul att få veta mer om just vapenskölden :)

Det måste vara arméns vapen. Svärden ser inte alltid precis likadana ut och det finns versioner som liknar trycket på tavlan bättre än exemplet i trådstarten. Har för mig att det är ett ETA med sju lagerstenar i dem. Kaplans har sålt en. Har för mig att de angav vilken kaliber. Kul klocka! :)

Det måste vara arméns vapen. Svärden ser inte alltid precis likadana ut och det finns versioner som liknar trycket på tavlan bättre än exemplet i trådstarten. Har för mig att det är ett ETA med sju lagerstenar i dem. Kaplans har sålt en. Har för mig att de angav vilken kaliber. Kul klocka! :)
Tack för ditt svar! Har skrivit till Breitling precis för att se om det går att få någon information eller vart man kan vända sig, man vet väl aldrig, rätt som det är kanske dom kan ge ut någon info :)

Här är en gammal auktion från Kaplans om det var den du tänkte på? Står inget annat än att det är Quartz om jag inte ser fel :D
Här är en gammal auktion från Stockholms Auktionsverk, men verkar inte framgå något mer här heller :(
Enligt denna sida så ska det sitta ett "Cal. 50 (ETA 955.414)" i denna modell. Verkar vara samma modell men olika tavlor om jag förstår det rätt

Ja, klockan är superkul och hoppas på att få veta mer!

Då minns jag fel. Såg den på Kaplans i samband med att någon ville sälja en på Facebook och några lallare började dividera om att den var fejk och hade för billigt urverk och vad det var. Det var nog han som sålde på Facebook som uppgav eller visade vilken kaliber det var. ETA 955-något är ju helt i linje med min minnesbild iallafall. Det är nog det i din också. Trevligt om det skulle behövas delar i framtiden. :)

Då minns jag fel. Såg den på Kaplans i samband med att någon ville sälja en på Facebook och några lallare började dividera om att den var fejk och hade för billigt urverk och vad det var. Det var nog han som sålde på Facebook som uppgav eller visade vilken kaliber det var. ETA 955-något är ju helt i linje med min minnesbild iallafall. Det är nog det i din också. Trevligt om det skulle behövas delar i framtiden. :)
Det sista du skrev, är det ironi eller finns det mycket delar/urverk att få tag i 955.414? :D

Kikar man på denna länk och scrollar ner till den femte vapenskölden nedifrån så ser den ju väldigt lik ut:

Arméstaben.png
Breitling 8670.jpg

Arméstaben
Vapen: I blått fält två korslagda svärd av guld. Skölden krönt med kunglig krona.

Edit: Längst upp på sidan står det "Nya heraldiska vapen 2018" så då kan det ju knappast vara aktuellt med ovanstående hehe!?

Beridna högvakten bör väl ha deltagit I en hästtävling/utställning tycker jag?

Kanske därifrån klockan har sitt ursprung?

Tillbaka
Topp