• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling aerospace - hjälp med trasig display

Helagoes

Breitling
Hej,
Jag kikar på en Breitling Navitimer Aerospace från cirkus 1991-1992. Klockan är i fint skick men har en liten irriterande defekt. Den lilla displayen som visar datum, vecka mm. lyser extremt dåligt, vilket gör det svårt att se. Frågan är om detta går att laga hos en urmakare och vad skulle det kosta? Kostar det mer än en ny klocka eller är det värt att laga den? Alla tips och tricks tas tacksamt emot!

Henrik
 
Senast ändrad:

_robban

Cartier
2-Faktor
Det är om jag fattar rätt den undre display som du nu har lite frågor om.
I mina ögon så ser det ut som om denna display är rätt och slätt kass och har läckt ut. Att byta batteri eller liknande hjälper inte utan blir till att byta hela urverket med displayer och allt eller om man har riktig tur och får fatt i ett donator urverk då byta enbart denna display.
Tror (inte hundra) att urverk som du ska ha är ett ETA 988.352
 

yolo

Breitling
"Väcker" en gammal tråd för att hjälpa någon i den sits jag var i för ett år sen ungefär. Första fotot i denna tråd ser precis ut som min skärm gjorde efter ett misslyckat batteribyte.
Bild på hur man ska placera locket när man stänger den, finns en skåra som ska matcha med kronaxeln - försöker man stänga utan att matcha detta och har ett batteri i så får man köpa nytt urverk... igen.
Screen Shot 2017-10-15 at 21.56.00.png

Hela historien:
Köpte en Aerospace (E65362) med dåligt batteri - skulle byta batteriet själv och råkade krossa LCDn helt för att jag klantade mig med lockets placering när jag skulle stänga den (rätt vanligt fel som många nybörjare gör märker man när man börjar googla på det).
Lämnade in hos AD för att se vad det skulle kosta att laga - fick tillbaka prisförslag på ~14k för uppgradering till SuperQuartz (SQ), att bara byta displayen var tydligen omöjligt. Armbandet var också rätt slitet så ett nytt sådant skulle gå på ytterligare 6k. Dvs. 20k i reparation för att få en fungerande 10k klocka ... inget för mig.

Så jag bestämde mig för att göra ett försök att återuppliva stackarn på egen hand.
Efter massvis med googlande lyckades jag tillslut köpa på mig en ETA 988.333 (allwatchparts.com) som är väldigt likt orginalkalibern (E10.391).
Siffrorna på displayen är lite mindre nertill men annars är det i stort sett samma, funktionen "repetition minutes" saknas och det finns Add/Split chrono.

Första tanken var att bara använda displayen ... allting fungerar men det är riktigt funky text på skärmen med lite slumpade läckor mellan siffrorna, inget att rekommendera. Så det slutade med att byta hela urverket, bytet i sig var väldigt enkelt - dimensionerna är exakt samma, det är i princip plug-n-play att byta urverket.

Bytte även till grönt nato på den, ingenting orginal längre utom tavla, visare och boett, så varför inte gå all-in :)
Resultatet
DSC02234.JPG
 
Senast ändrad:

Aerospace

Panerai
2-Faktor
"Väcker" en gammal tråd för att hjälpa någon i den sits jag var i för ett år sen ungefär. Första fotot i denna tråd ser precis ut som min skärm gjorde efter ett misslyckat batteribyte.
Bild på hur man ska placera locket när man stänger den, finns en skåra som ska matcha med kronaxeln - försöker man stänga utan att matcha detta och har ett batteri i så får man köpa nytt urverk... igen.
Screen Shot 2017-10-15 at 21.56.00.png

Hela historien:
Köpte en Aerospace (E65362) med dåligt batteri - skulle byta batteriet själv och råkade krossa LCDn helt för att jag klantade mig med lockets placering när jag skulle stänga den (rätt vanligt fel som många nybörjare gör märker man när man börjar googla på det).
Lämnade in hos AD för att se vad det skulle kosta att laga - fick tillbaka prisförslag på ~14k för uppgradering till SuperQuartz (SQ), att bara byta displayen var tydligen omöjligt. Armbandet var också rätt slitet så ett nytt sådant skulle gå på ytterligare 6k. Dvs. 20k i reparation för att få en fungerande 10k klocka ... inget för mig.

Så jag bestämde mig för att göra ett försök att återuppliva stackarn på egen hand.
Efter massvis med googlande lyckades jag tillslut köpa på mig en ETA 988.333 (allwatchparts.com) som är väldigt likt orginalkalibern (E10.391).
Siffrorna på displayen är lite mindre nertill men annars är det i stort sett samma, funktionen "repetition minutes" saknas och det finns Add/Split chrono.

Första tanken var att bara använda displayen ... allting fungerar men det är riktigt funky text på skärmen med lite slumpade läckor mellan siffrorna, inget att rekommendera. Så det slutade med att byta hela urverket, bytet i sig var väldigt enkelt - dimensionerna är exakt samma, det är i princip plug-n-play att byta urverket.

Bytte även till grönt nato på den, ingenting orginal längre utom tavla, visare och boett, så varför inte gå all-in :)
Resultatet
DSC02234.JPG

Tråkig historia med boettlocket och att inte Breitling kunde byta lcd-displayen gjorde allt bara ännu tråkigare :banghead:. 14k är saftigt men iofs får man en klocka som förhoppningsvis tickar på i många, många år framöver. Jag hade också kört på ett budgetvänligt Eta 988.333 men det är inte omöjligt att hitta ett betydligt dyrare, typ E10.391 (identisk med 988.332.1) och plocka displayen därifrån eller stoppa i urverket som det är. Den efterföjande modellen E75362 med "Chronometere Aerospace" på urtavlan borde väl Breitling kunna byta lcd på då den såldes med SuperQuartz urverk?o_O.
Snackade med en på serviceavdelningen på Breitling för några månader sedan och han sa att de servade alla Aerospace-modeller från 85 och framåt och det lät ju bra men i själva verket byter de alla gamla urverken(fram tills E10.391.5) till SQ verkar det som?. Jag antar detta enligt din historia med Aerospace:en. Det finns alltså lite att tänka på när man köper en äldre Aerospace. Alternativt kan man sälja sin defekta Aerospace för ca 4-5k och köpa en defekt Breitling pluton, intruder eller Navitimer 3100-3200 för ungefär samma pengar som Breitling absolut inte servar längre och få ett prisförslag på en Aerospace E79362 för runt 14k:D. Tror fortfarande Breitling har det erbjudandet om man skickar in klockan.
 

rogart-63

Patek
Trist att nästan alla Breitling analog/digitla modell är så dåliga. Visste inte att denna modellen också har problem med lcd displayerna. Mer lättlagad än 2100 modellen dock.
Borde gå att byta verk ganska enkelt i dessa dock?
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Trist att nästan alla Breitling analog/digitla modell är så dåliga. Visste inte att denna modellen också har problem med lcd displayerna. Mer lättlagad än 2100 modellen dock.
Borde gå att byta verk ganska enkelt i dessa dock?
Är väl egentligen inga dåliga displayer på någon Aerospace-modell men om du sätter bakstycket på fel håll och trycker till så spräcker du displayen. Finns en på forumet som haft sin Aerospace felfri sedan 98 och har enbart bytt batteriet och några packningsbyten:). Den lever säkert flera år till men man bör kolla hälsan på verket genom att mäta upp strömförbrukningen. 2100-modellen är cool men en svårare nöt att kläcka än både Aerospace och pluton men det finns donatorverk lite då och då på ebay.
 
Senast ändrad:

yolo

Breitling
Tråkig historia med boettlocket och att inte Breitling kunde byta lcd-displayen gjorde allt bara ännu tråkigare :banghead:. 14k är saftigt men iofs får man en klocka som förhoppningsvis tickar på i många, många år framöver. Jag hade också kört på ett budgetvänligt Eta 988.333 men det är inte omöjligt att hitta ett betydligt dyrare, typ E10.391 (identisk med 988.332.1) och plocka displayen därifrån eller stoppa i urverket som det är. Den efterföjande modellen E75362 med "Chronometere Aerospace" på urtavlan borde väl Breitling kunna byta lcd på då den såldes med SuperQuartz urverk?o_O.
Snackade med en på serviceavdelningen på Breitling för några månader sedan och han sa att de servade alla Aerospace-modeller från 85 och framåt och det lät ju bra men i själva verket byter de alla gamla urverken(fram tills E10.391.5) till SQ verkar det som?. Jag antar detta enligt din historia med Aerospace:en. Det finns alltså lite att tänka på när man köper en äldre Aerospace. Alternativt kan man sälja sin defekta Aerospace för ca 4-5k och köpa en defekt Breitling pluton, intruder eller Navitimer 3100-3200 för ungefär samma pengar som Breitling absolut inte servar längre och få ett prisförslag på en Aerospace E79362 för runt 14k:D. Tror fortfarande Breitling har det erbjudandet om man skickar in klockan.
Ja precis - det var SQ uppgradering som gällde om man ville få den fixad av Breitling. Försökte hitta begagnade E10.391 men fanns inga på marknaden då som löste mitt problem - hittade två i Italien till försäljning som "fungerar bra men trasig/dålig display"
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Ja precis - det var SQ uppgradering som gällde om man ville få den fixad av Breitling. Försökte hitta begagnade E10.391 men fanns inga på marknaden då som löste mitt problem - hittade två i Italien till försäljning som "fungerar bra men trasig/dålig display"
Om SQ-uppgradering gäller på den du har, d.v.s. E65362 (Repetition Minutes) så är det nog bara E75362 som det finns lösa delar till???-annars vore det piss:arghh:.
Du kan även kolla ebay då och då och söka på Eta 988.332 och se om även modellen Eta 988.332.1 dyker upp, den satt i Aerospace 2-modellen E56062 alltså den första modellen som fick den nedre större displayen i och med större siffror. Displayen från 988.332.1 är säkerligen kompatibel med E10.391.
 
Senast ändrad:
Topp