• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling Aerospace

Jag har funderat på att köpa en begagnad Breitling Aerospace en längre tid nu. Är det något speciellt man borde veta om den och finns det några andra motsvarande klockor man borde ta en titt på? Har funderat på en med små guld detaljer, men är detta något man borde undvika?
Alla svar uppskattas:)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har funderat på att köpa en begagnad Breitling Aerospace en längre tid nu. Är det något speciellt man borde veta om den och finns det några andra motsvarande klockor man borde ta en titt på? Har funderat på en med små guld detaljer, men är detta något man borde undvika?
Alla svar uppskattas:)
Det finns den gamla och den nya (EVO). Den nya är lite större. Gå gärna till en Breitling-handlare tillsammans och be dem titta på den. Det det kostar kan det vara värt. Be att få se alla boxar, certifikat, instruktionsböcker m.m. Läs på om vad som ska vara med eller fråga här. Gulddetaljer behöver du inte vara rädd för om du bara vet om vad som gäller. Guld är mjukare än titan och därmed mer repkänsligt, men inte värre än att det ofta går att polera upp till nyskick igen. Fråga efter tidigare kvitton på service. Finns det inte får du nog lägga på den kostaden på priset, eller be säljaren dra av det. Varför ska du ta kostnaden för något som säljaren borde ha stått för? Köper du en nyare EVO-modell har de sannolikt inte varit inne på service eftersom de är så pass nya och har de det, kanske du ska dra öronen åt dig och kolla upp varför särskilt noga. Devisen här är, finns det inget kvitto på service men säljaren säger att den är servad, räkna med att du får betala för en service inom en snar framtid. Köp säljaren. Känner du dig inte bekväm med säljaren och vad som sägs, kan det vara en anledning att backa ur oooh leta vidare. Lycka till! Ett tips är att lägga upp det du letar efter i köpestråden här. Jag vet inte vad du har för budget, men jag hade satsat på en EVO för jag tror de är lättare att sälja om du nu kommer att vilja göra det någon gång. Kolla också priser på chrono24.com. Klicka på den här länken så ser du vad som finns ute i den stora vida världen. Just nu finns det 239 exemplar och väntar. https://www.chrono24.se/search/inde...EARCHSTATS_BRAND_ID=&SEARCHSTATS_MATERIAL_ID=
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag köpte min ny i början på 1998 (Ref F65062), så den är just nu ca 18, 5 år och fungerar fortfarande perfekt. Jag skulle inte haka upp mig på om det saknas kvitton på service. Kom ihåg att det är en quartzklocka vi pratar om. Under alla år jag har haft min har jag bara behövt byta batteri vart fjärde år och packningar vid vartannat batteribyte, allt till en i sammanhanget försumbar kostnad. Detta har alltid gjorts hos min Breitling-AD, som ju rimligen borde veta vad som behöver göras.

Valde till gulddetaljer till min, då det matchar den blåa urtavlan. Som du ser på bilderna slits dom rätt hårt, men det är en del av charmen ... ;). Valde bort länken då jag inte gillade utformningen av den, men dom har blivit bättre på senare modeller.

Det finns givetvis liknande klockor från andra tillverkare, men ingen kommer i närheten av originalet ... :happyhappy:
Breitling 2015-07-22.jpg

IMG_334.JPG
 
Håller med om det som sagts i föregående kommentarer. Kolla service/batteribyte osv innan köp. Angående liknande modeller så finns det ett par. Bl.a. Sjöö Sandström UTC Skydiver som används flitigt här på forumet och utöver övriga funktioner även visar veckonummer. Min personliga åsikt är dock att Aerospace väger tyngst i denna genre.

Slänger in min Evo i tråden så har du det som alternativ.
20160826_120246.jpg
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Vad är det för service ni menar med aerospacen. Borde rimligtvisvis bara vara att byta batterier och packningar då och då
 

PerS

Omega
Jag köpte min ny i början på 1998 (Ref F65062), så den är just nu ca 18, 5 år och fungerar fortfarande perfekt. Jag skulle inte haka upp mig på om det saknas kvitton på service. Kom ihåg att det är en quartzklocka vi pratar om. Under alla år jag har haft min har jag bara behövt byta batteri vart fjärde år och packningar vid vartannat batteribyte, allt till en i sammanhanget försumbar kostnad. Detta har alltid gjorts hos min Breitling-AD, som ju rimligen borde veta vad som behöver göras.

Valde till gulddetaljer till min, då det matchar den blåa urtavlan. Som du ser på bilderna slits dom rätt hårt, men det är en del av charmen ... ;). Valde bort länken då jag inte gillade utformningen av den, men dom har blivit bättre på senare modeller.

Det finns givetvis liknande klockor från andra tillverkare, men ingen kommer i närheten av originalet ... :happyhappy:
Breitling 2015-07-22.jpg

IMG_334.JPG
Jag har varit sugen på att köpa en lite äldre Aerospace, men blev lite orolig när det gällde reservdelar. I ovanstående fall har klockan tickat på i över 18år, men vad jag kunde läsa mig till så kan man inte längre få tag på nya urverk till dessa. Skulle det haverera så måste man byta till ett nyare urverk vilket även kräver byte till ett nytt, tjockare caseback.
Nåt att tänka på iaf...
 

JWS

Omega
Köpte en gammal men välbehållen Aerospace på Ebay som jag verkligen gillade, fullset och allt. Men efter ett tag började den analoga visningen att bete sig konstigt. Lämnade in den för batteribyte och lite annat fix, men problemen fortsatte. Lämnade då in den igen och bad dem att ta en lite grundligare titt, svaret blev att man måste byta hela verket och då till ett nytt sk superqaurtz vilket skulle bli väldigt dyrt. Såldes istället i befintligt skick men sedan dess har jag sneglat lite på att köpa en ny. Gillar dock inte de senaste varianterna med en massa junk på tavlan.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Ps. Guldet på dessa är förresten inte guld, utan skitdålig guldplätering. Förbered dig på lite repor om du köper beggat. Helt ok beaterlook ändå tycker jag.
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Äckligt snyggt med aerospace börjar jag allt tycka. Bilderna gjorde inte suget mindre direkt!! :p
Är det AR på Aerospace?
Japp det är riktigt bra AR. Dock verkar den yttre kunna repas inte alltför svårt. Man ser det i vissa vinklar men inget superstörigt. Inte riktigt samma kvalitet som på ingenieuren. Ska se om jag kan få till en bild
 

mega

Rolex
Posta i oficiella Breitlingtråden istället, tror det blir mycket mer gensvar. Massor av fina bilder här ju...
 
Topp