• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Breitling B01 verket bra nu?

Chuck

Patek
2-Faktor
4716ad3c523417b2ec3f63574bee1fc1.jpg
eb8c9a3823ba7937fb31546aa4f96154.jpg


Hur ligger det till med breitlings inhouse, är barnsjukdomarna åtgärdade? Vart ett jefla liv för ett tag sen angående dess kvalitet. Nån insatt som vet?

Cheers Chuck


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Chuck

Patek
2-Faktor
De va en del som fick skicka tillbaka sina klockor pga problem med gångreserv och kronograf som strula men de va ett tag sen. Cheers


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

kirex

Cartier
Breitlings B01-urverk introducerades på Breitlings 125-årsdag, år 2009. Det är fortfarande utförandemässigt i stort sett det samma sedan 2009. B01-urverket finns i Breitlings dyrare modeller som t.ex Chronomat. Enl. Breitling tog det 5 år att utveckla detta urverk. Det finns också med olika complikationer (funktioner). Då kan urverket heta t.ex B04 och ha GMT-funktion. Men fortfarande är urverket B01 basen. Det är m.a.o 5 år sedan urverket B01 introducerades och vad jag har läst och hört på olika utländska forum mm. verkar de initiala problemen vara lösta. Det var i första hand tidtagningen (kronografdelen) som kärvade. Nu mer (sedan 2013) har Breitling infört 5 års garanti på alla sina klockor med B01-baserade (inhouse) urverk. Det är väl bland annat för att de initiala problemen försvunnit och att B01-verket med sin gångreserv på 70-80 timmar, är mycket tillförlitliga. ETA-verken som finns i Breitlings billigare modeller (t.ex Colt och Avenger) har inte denna 5-års garanti. Som upplysning kan nämnas att ETA verken som produceras av The Swatch Group Ltd finns också i t.ex Tudor (motsvarande Rolex lågprisalternativ), IWC, Hublot mm.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Breitlings B01-urverk introducerades på Breitlings 125-årsdag, år 2009. Det är fortfarande utförandemässigt i stort sett det samma sedan 2009. B01-urverket finns i Breitlings dyrare modeller som t.ex Chronomat. Enl. Breitling tog det 5 år att utveckla detta urverk. Det finns också med olika complikationer (funktioner). Då kan urverket heta t.ex B04 och ha GMT-funktion. Men fortfarande är urverket B01 basen. Det är m.a.o 5 år sedan urverket B01 introducerades och vad jag har läst och hört på olika utländska forum mm. verkar de initiala problemen vara lösta. Det var i första hand tidtagningen (kronografdelen) som kärvade. Nu mer (sedan 2013) har Breitling infört 5 års garanti på alla sina klockor med B01-baserade (inhouse) urverk. Det är väl bland annat för att de initiala problemen försvunnit och att B01-verket med sin gångreserv på 70-80 timmar, är mycket tillförlitliga.
Precis. Jag kommer ihåg att jag läste att 5-årsgarantin infördes för att tydligt markera att urverket är att lita på. Jag vet inte hur det är med klockor, men jag skulle väl tro att de flesta problemen uppstår det första året (bortsett från förslitning). Det vore kul om fler tillverkare kunde utöka garantin (även om det i Sverige kanske skulle gå att åberopa reklamation år 3).
 

CLT

Rolex
Jag har en AB0110 från 2009. Sjukt mycket problem första tiden, kronografen stannade, gick inte att starta, nollade alltid olika och gångreserven var mellan 3-10h osv... Men efter 2 vändor till Bretling så har den sedan dess funkat utan problem!
 
Topp