• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Breitling Chronomat GMT utan elektronisk garanti

Strutsan

Basic
Hej hej.

Är på väg att köpa min första lite finare klocka och det lutar åt en Breitling Chronomat GMT. Har hittat en från en Belgisk gråhandlare (Timepiece Bank) via Chrono24. Klockan är helt ny och garantin aktiverades denna månad. Timepiece Bank har i sin tur köpt den av ett amerikansk bolag. De gjorde mig uppmärksam på att den kommer med pappersgaranti och inte elektronisk garanti.

Gäller pappersgarantin i Sverige eller krävs det att nya Breitling har elektronisk garanti för att den ska gälla?

Hej hej.

Är på väg att köpa min första lite finare klocka och det lutar åt en Breitling Chronomat GMT. Har hittat en från en Belgisk gråhandlare (Timepiece Bank) via Chrono24. Klockan är helt ny och garantin aktiverades denna månad. Timepiece Bank har i sin tur köpt den av ett amerikansk bolag. De gjorde mig uppmärksam på att den kommer med pappersgaranti och inte elektronisk garanti.

Gäller pappersgarantin i Sverige eller krävs det att nya Breitling har elektronisk garanti för att den ska gälla?
Garanti från amerikanska gråhandlare gäller nästan alltid bara hos den handlaren. Världsgaranti kräver korrekta cert.

Breitling började ersätta papperscert mot digitala cert runt 2013 om jag inte missminner mig.
Det kan vara en s.k. NOS som legat osåld hos AD fram tills nu, därav det gamla certet.
Pappersgarantin borde väl gälla om klockan såldes av AD 2017.

Senast ändrad:
Det lär vara lugnt. Vet inte ens om alla ADs i världen nu fått de digitala "cert-laddarna" ens? Vet iallafall att det fanns ADs in i 2016 som inte hade maskiner än.

Stämmer att klockan har pappers varianten av garantin och inte det nya digitala certifikatet. Garantin startades 2017-06

Amerikansk AD har sålt den till Timepiece i Belgien, men jag ringer Time Promotion imorgon måndag för att vara på säkra sidan

Har haft klockan inne på reparation då spännet gick sönder.
Det knorrades något då jag bara har pappersgarantin men de tog emot den.

Klockan skickades till Timepromotion i Täby och två veckor senare fick jag tillbaka den.

Kostade inget utan gick på garantin trots att jag bara har pappersgarantin och inte det nya digitala.

Tillbaka
Topp